Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","shortLead":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","id":"20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"3efd4084-1ef2-4fed-bc70-0b07db0b89f4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","timestamp":"2025. április. 16. 07:56","title":"Elon Musk legfontosabb autós projektje is veszélybe került Trump kínai tarifája miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f601ba3-b0b7-46bd-8e8a-1a5d22de1c81","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A több mint ötven halálos áldozattal járó baleset hat sérültjét ápolták Magyarországon.","shortLead":"A több mint ötven halálos áldozattal járó baleset hat sérültjét ápolták Magyarországon.","id":"20250415_Hazatert-az-utolso-macedon-serult-a-Honvedkorhazbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f601ba3-b0b7-46bd-8e8a-1a5d22de1c81.jpg","index":0,"item":"4ca0422c-8657-4009-b1c0-a5e68686027d","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Hazatert-az-utolso-macedon-serult-a-Honvedkorhazbol","timestamp":"2025. április. 15. 16:03","title":"Hazatért a macedón diszkótűz utolsó sérültje is a Honvédkórházból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ef540f2-1444-4005-bcce-e943dd6d7f59","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Jelentős felmelegedés előzi meg a Hans nevű ciklont.","shortLead":"Jelentős felmelegedés előzi meg a Hans nevű ciklont.","id":"20250415_idojaras-elorejelzes-felmelegedes-ciklon-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ef540f2-1444-4005-bcce-e943dd6d7f59.jpg","index":0,"item":"05432897-bbcd-46aa-bce6-b4148844e8f0","keywords":null,"link":"/elet/20250415_idojaras-elorejelzes-felmelegedes-ciklon-hungaromet","timestamp":"2025. április. 15. 11:59","title":"Akár 30 fok is lehet a hét közepén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deef955b-9138-41f4-946d-98f1fcf6201f","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A szolidaritási járulékként beszedett 360 milliárd forintból csöpögtetnek most vissza felesleges dolgokra, amelyek nem revitalizálják a falut – állítja a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke.","shortLead":"A szolidaritási járulékként beszedett 360 milliárd forintból csöpögtetnek most vissza felesleges dolgokra, amelyek nem...","id":"20250416_hvg-gemesi-gyorgy-onkormanyzatok-Hol-a-penz-miert-nincs-beleszolasunk-az-elkoltesebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deef955b-9138-41f4-946d-98f1fcf6201f.jpg","index":0,"item":"1916921b-0add-4aeb-b40e-064d61cf3c49","keywords":null,"link":"/360/20250416_hvg-gemesi-gyorgy-onkormanyzatok-Hol-a-penz-miert-nincs-beleszolasunk-az-elkoltesebe","timestamp":"2025. április. 16. 12:15","title":"Gémesi György: Ha megkérdeztek volna, biztos jobb ötleteket adunk, mint a kocsma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj: az eszköz váratlanul biztonsági módba lépett két alkalommal is.","shortLead":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj...","id":"20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a.jpg","index":0,"item":"88160935-d111-4392-a1bc-2e153bc4ff42","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","timestamp":"2025. április. 14. 17:03","title":"A frászt hozta a NASA mérnökeire a Juno űrszonda, kétszer is leállt a működése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b157797-85d0-4dfd-b939-29066679f511","c_author":"HVG","category":"360","description":"Amerika és Kína vámháborúja valójában már Trump első elnöksége óta tart – kronológia.","shortLead":"Amerika és Kína vámháborúja valójában már Trump első elnöksége óta tart – kronológia.","id":"20250415_hvg-USA-Kina-Trump-Biden-vamhaboru-kereskedelem-kronologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b157797-85d0-4dfd-b939-29066679f511.jpg","index":0,"item":"e4caebf8-10af-4010-96d1-556c4857f448","keywords":null,"link":"/360/20250415_hvg-USA-Kina-Trump-Biden-vamhaboru-kereskedelem-kronologia","timestamp":"2025. április. 15. 14:27","title":"Trump 2017-ben kezdte kóstolgatni Kínát a vámokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"936f92d8-dec2-4300-b1d9-90ff91a81669","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy olcsóbb és könnyebb mellett ipari felhasználásra szánt Vision Prón is dolgozhat az Apple, míg egy korábbi, apróbb frissítést, úgy tűnik, áthúztak.","shortLead":"Egy olcsóbb és könnyebb mellett ipari felhasználásra szánt Vision Prón is dolgozhat az Apple, míg egy korábbi, apróbb...","id":"20250415_apple-vision-pro-kevertvalosag-szemuveg-uj-valtozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/936f92d8-dec2-4300-b1d9-90ff91a81669.jpg","index":0,"item":"26560658-9da8-47b2-8ad8-dc20b9d0945a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_apple-vision-pro-kevertvalosag-szemuveg-uj-valtozatok","timestamp":"2025. április. 15. 14:03","title":"Két új verzió is jöhet az Apple méregdrága szuperszemüvegéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony részvényárfolyamok hatása úgy igazán megjelenik.","shortLead":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony...","id":"20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34.jpg","index":0,"item":"cb073814-a5ca-448f-b714-352e5e073d82","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","timestamp":"2025. április. 15. 11:04","title":"125 év alatt ötször zuhant ekkorát az amerikai vezető részvényindex, mint áprilisban, ebből kétszer Trump alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Háború készülődik a Forma-1-ben, újraosztanák a nagy pénzt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hétvégén rendezik meg a 26. Formula-1 Magyar Nagydíjat a Hungaroringen. A jegyeladások eddig nem valami fényesek, mert Robert Kubica hiányzik az idei sorozatból, s a korábban rendszeres látogatónak számító – egyes becslések szerint 40 ezer – lengyel rajongó jelentős része emiatt nem fog megérkezni. De nem csak a magyar GP, hanem az egész Forma-1-es üzlet körül szokatlan szelek kavarognak. Makacsul tartja magát a hír, hogy új tulajdonos veszi át a száguldó cirkuszt.
A Forma-1 idei szezonja a szabálymódosításoknak köszönhetően évek óta a legérdekesebb versenyeket hozza. A látványos előzések jól mutatnak a képernyőn, s bizonyosan növelik a nézettséget és a száguldó cirkusz médiaértékét. A világ azonban átalakulóban van, s a televízió, ha egyelőre lassan is, de veszít a jelentőségéből, s az interaktív médiumok (különösen az okostelefonok és táblagépek) rohamos terjedésével már máshol és máshogyan érhetőek el a Forma-1 potenciális fogyasztói. De hogy ez az átalakulás konkrétan mit is jelent majd, miképpen változhat meg a Forma-1 tökéletesre csiszolt üzleti modellje, erről még a versenysorozat bennfentesei sem tudnak biztosat, vagy legalábbis nem hajlandók a tervekkel előállni.
Egyebek mellett ez a helyzet táplálja a pletykákat, amelyek szerint a Forma-1 tulajdonost válthat, s az irányítás is új kezekbe kerülhet, hiszen a legfőbb döntéshozó, a FOM és a FOA (Formula One Management és Formula One Administration) irányítója, Bernie Ecclestone már 81 éves. Igaz, az egykori versenyző és Brabham-istállófőnök halhatatlannak látszik. Energiáit az sem törte meg, hogy nem oly rég rablótámadás áldozata lett, sőt monoklijából – betört képével egy órareklámban szerepelve – is pénzt csinált.
Ecclestone monoklival és órával. Üzeti érzék
Hublot
Ecclestone új helyzetet illető üzleti nézeteiről (egy New York Times által közölt interjúban) az után lebbent fel a fátyol, hogy a Forma-1 felvásárlásával komolyan kacérkodó egyik fontos jelölt, Rupert Murdoch ausztrál médiamágnás (akinek lapja, az azonnali hatállyal felszámolt News of the World a brit lehallgatási botrány főszereplője) sokak szerint kizárta magát a kérők közül. Nem sokkal később a versenysorozat jövőjéről Martin Whitmarsh, a McLaren csapat vezetője és a csapatokat tömörítő szervezet, a FOTA (Formula One Teams Association) elnöke a száguldó cirkusz hivatalos honlapján fejtette ki nézeteit. Ők ketten eléggé eltérően látják a helyzetet, de abban egyetértenek, hogy a Forma-1 még nincs felkészülve a váltásra.
A New York Times megkérdezte Ecclestone-t, hogy mennyire komolyak a hírek a Murdoch-féle News Corp., illetve a Fiat autókonszernt tulajdonló Exor felvásárlási szándékairól és a tárgyalásokról. A Forma-1 feje azonban határozottan cáfolta a pletykákat. „Az emberek mindenfélét beszélnek. De a lényeg, hogy a CVC Capital Partners birtokolja a részvények nagy többségét, amit nem akarnak eladni. Egy befektetőcég mindig eladhatja a kezében lévő papírokat, ha megfelelő árat kap értük. De ehhez meg kéne kérdezni, hogy vannak-e ilyen papírjaik, el akarják-e adni őket, mennyit kérnek értük? De ilyen beszélgetésre – jelentette ki Ecclestone – sohasem került sor." Szerinte különös, hogy ennek ellenére ezek a cégek arról beszéltek, hogy felvásárolnák a Forma-1-et.
Martin Whitmarsh. Háborúra készülnek az istállók
Creative Commons
Kifejtette azt is, hogy Murdoch médiatulajdonosként egyébként sincs jó vásárlói helyzetben, mert csak fizetős csatornákat üzemeltet. Márpedig a Forma-1 az Európai Unióval való megállapodás szerint csak szabadon fogható csatornákon közvetíthető. Továbbá az a probléma, hogy a csapatok a televíziós lefedettség alapján szerződnek a szponzorokkal, s a fizetős tévécsatornák nem tudnának akkora jövedelmet generálni, amennyi a szponzorok elvesztését pótolhatná. Másfelől az Exor sem alkalmas befektető, mert a csapatok aligha akarnának egy olyan tulajdonost, amelyen keresztül egyikük (ne feledjük, hogy a Ferrari a Fiat érdekeltségébe tartozik) jelentős befolyást gyakorolhatnak a szabályokra és más tényezőkre.
Az is kiderült, hogy az érdeklődők beszéltek Ecclestone-nal, s elsősorban az új üzleti modell szükségességéről próbálták meggyőzni, amelyben az internet és az interaktív médiumok játszanak fontos szerepet. De a FOM vezetője szerint maguk sem tudták megmondani, hogy mi is volna az új üzlet lényege. Nagy újdonság ebben egyébként sincs, mert a televíziós jogok – mondta Ecclestone – magukban foglalják az internetjogokat is függetlenül attól, hogy a világhálót milyen eszközön (például okostelefonon) érik el.
Száguld a cirkusz. Nem csak a versenyszabályokat írnák újjá
MTI
Azt is elárulta, hogy ő maga is megvenné a Forma-1 CVC kezében lévő részvénycsomagját, ha eladnák neki, azon az áron biztosan, amennyit a News Corp. és az Exor hajlandó volna fizetni érte. „Megmondtam a Ferrari embereinek, akik ’többszörös’ árat ígértek, hogy azon a többszörös áron én is megvenném a Ferrarit” – jelezte Ecclestone, hogy nemigen hisz az ígéretekben. A versenysorozat valódi értékéről (amelyet 6-7 milliárd dollárra becsülnek) azonban nem volt hajlandó nyilatkozni. Mint mondta: „Egy úriember sohasem beszél a pénzről és az utolsó éjszakáról”.
Annyi azonban bizonyos, hogy míg a CVC közvetlenül sokat veszít a Forma-1-es üzleten (hírek szerint tavaly 660 millió dollárt), addig a csapatok igen busás jövedelemre tesznek szert. A 2010-es díjakból 658 millió dollár (mintegy 124 milliárd forint) folyt át a számláikra, ami a Bloomberg jelentése szerint a 2009-es összegnél 21 százalékkal több. Csakhogy a csapatok nem ennyit, hanem sokkal többet szeretnének kapni, ugyanis úgy vélik, hogy miközben hatalmas összegeket költenek a fejlesztésekre, az osztozkodásnál a versenysorozat rendezői és tulajdonosai ezt nem ismerik el, s a haszon nagy részét zsebre vágják. Ez máris előrevetíti, hogy a pénzelosztást szabályozó úgynevezett egyetértési (concorde) megállapodás megújítása körül valóságos háború alakulhat ki egyik oldalon a CVC-vel és a FOM-mal, a másik oldalon a FOTA-val. (A versenysorozat bevételeiről és annak elosztásáról a HVG e heti számában olvashatók részletek.)
A magyar GP jövője
Frank Tamás
MTI / Földi Imre
Frank Tamás, a Hungaroring Zrt. alelnöke a magyar Forma-1-es helyszín jövőjéről az M1 televíziónak elmondta, hogy 2016-ig biztosan lesznek futamok. Az idén 25 éves pályát Bernie Ecclestone szinte saját gyermekének tekinti, és mindent megtesznek azért, hogy a szerződést meghosszabbítsák, s Magyarország később is a versenynaptárban maradhasson. Jelenleg egyébként sincs arról szó, hogy ne legyen magyar GP, ám az is igaz, hogy több külföldi nemzeti szövetség is szeretné, ha elkerülne innen a verseny. Frank Tamás közölte azt is, hogy mostanra sikerült rendbe tenni a társaság kasszáját, miután a két főtulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, illetve az Ostermann Forma-1 Kft. alaptőke-emelést hajtott végre. A HVG hetilap értesülése szerint a magyar nagydíj rendezési díjára idén 24,2, jövőre pedig 26 millió dollárt utalnak át a fő jogtulajdonos Formula One Groupnak.
Martin Whitmarsh a tárgyalásokon az ellenkező oldalon ül, mint Ecclestone. És sok dolgot máshogyan is lát. A Forma-1 hivatalos honlapjának adott interjúban kifejtette, hogy a FOTA által összefogott csapatok a versenysorozat 60 éves történetében most működnek együtt a legjobban, és partnerként akarnak együtt dolgozni a FIA-val (Nemzetközi Automobil Szövetség) és a FOM-mal való harcokban, mert ez egyfajta csatatér.
Az angol istállófőnök úgy véli, hogy nem tenne jót a Forma-1-nek, ha most felvásárolnák. A világon ugyanis alig pár globális sport van, az egyik a Forma-1, így nyitottnak kell lenniük az új technológiák és megoldások iránt, de e kihívásoknak olyan emberekkel jobb megfelelni, akiket ismernek. Mivel azonban a Murdoch-féle News Corp. egy 20 milliárd fontos cég, annak ellenére fontos kérőjük maradhat, hogy az általuk kínált fizetős tévé üzleti modellje nem felel meg a Forma-1 követelményeinek. A versenysorozat egyelőre nem fog a karjaikba rohanni.
Whitmarsh kifejtette, hogy a média mára rendkívül összetetté vált. Az új generáció már nem csak a tévét nézi, hanem más eszközökön – számítógépen, telefonon, táblagépen – is követi az eseményeket. Ebben a szegmensben hatalmas üzleti potenciál van, csak az a kérdés, hogy miként lehet kontrollálni és pénztermelésre fogni. Az volt Ecclestone nagy trükkje – állapította meg a McLaren csapatvezetője –, hogy megnyitotta a pénzcsatornákat a médián keresztül, s kereskedelmileg felfejlesztette a sportágat. De mára a médiakörnyezet sokkal komplexebbé vált, a kérdés, hogy lehet ezt a trükköt megismételni. A Forma-1 azonban világsport, amely rengeteg olyan adatot termel – sokkal többet, mint például a futball vagy a tenisz –, amely a rajongók érdeklődésére tarthat számot, így több információval és interaktivitással bővítheti ki a szolgáltatásokat. Az ehhez szükséges szakértelem azonban Whitmarsh szerint jelenleg alighanem még hiányzik a Forma-1-ből.
A FOTA vezetője végül kifejtette, hogy jelenleg nincsenek olyan korszakokat meghatározó természetes befektetők a száguldó cirkusz környékén, mint egykor a dohánycégek vagy autógyárak. Így fontos egy olyan irányítási, szabályozási, stabilitási és szórakoztatási környezet kialakítása, amelynek nem csak a már jelen lévő Renault, Mercedes vagy Ferrari számára meggyőző a nagy autógyártók közül, hanem visszahozza a Hondát, a Toyotát, a BMW-t és odacsábítja a Volkswagent, az Audit vagy a Hyundait és a többieket is.
Jenson Button számára két okból is emlékezetes lesz a 2011-es Forma-1-es Magyar Nagydíj, a lendületben lévő Lewis Hamilton pedig igazi régi vágású pályának tarja a mogyoródit. A McLaren pilótái a Hungaroringről.
Fernando Alonso a Német Nagydíj előtt megmutatta, milyen kártyatrükkökkel szokott lazítani a Forma-1-es futamok előtt. A nürburgringen ez bevált, második lett.
A hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher szeret Magyarországra jönni, amit most csak fokozni fog, hogy szerinte a Hungaroringen idén jól fognak teljesíteni a Mercedesek.
Rubens Barrichellónak, a sportág nagydíj-indulási rekorderének helye a Forma-1-es Williams istállónál ezidáig megkérdőjelezhetetlennek tűnt. A legfrissebb fejlemények szerint azonban előfordulhat, hogy a grove-i csapat 2012-ben már nem tart igényt a brazil veterán szolgálataira - írja az automenedzser.hu.
Európai elvbarátainak nagy része erős kifejezésekkel határolódik el az amerikai elnöktől. Semmi sem kínosabb a szuverenisták számára, mint hogy egy külföldi nagyhatalomtól függenek.