A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Hétvégén rendezik meg a 26. Formula-1 Magyar Nagydíjat a Hungaroringen. A jegyeladások eddig nem valami fényesek, mert Robert Kubica hiányzik az idei sorozatból, s a korábban rendszeres látogatónak számító – egyes becslések szerint 40 ezer – lengyel rajongó jelentős része emiatt nem fog megérkezni. De nem csak a magyar GP, hanem az egész Forma-1-es üzlet körül szokatlan szelek kavarognak. Makacsul tartja magát a hír, hogy új tulajdonos veszi át a száguldó cirkuszt.
A Forma-1 idei szezonja a szabálymódosításoknak köszönhetően évek óta a legérdekesebb versenyeket hozza. A látványos előzések jól mutatnak a képernyőn, s bizonyosan növelik a nézettséget és a száguldó cirkusz médiaértékét. A világ azonban átalakulóban van, s a televízió, ha egyelőre lassan is, de veszít a jelentőségéből, s az interaktív médiumok (különösen az okostelefonok és táblagépek) rohamos terjedésével már máshol és máshogyan érhetőek el a Forma-1 potenciális fogyasztói. De hogy ez az átalakulás konkrétan mit is jelent majd, miképpen változhat meg a Forma-1 tökéletesre csiszolt üzleti modellje, erről még a versenysorozat bennfentesei sem tudnak biztosat, vagy legalábbis nem hajlandók a tervekkel előállni.
Egyebek mellett ez a helyzet táplálja a pletykákat, amelyek szerint a Forma-1 tulajdonost válthat, s az irányítás is új kezekbe kerülhet, hiszen a legfőbb döntéshozó, a FOM és a FOA (Formula One Management és Formula One Administration) irányítója, Bernie Ecclestone már 81 éves. Igaz, az egykori versenyző és Brabham-istállófőnök halhatatlannak látszik. Energiáit az sem törte meg, hogy nem oly rég rablótámadás áldozata lett, sőt monoklijából – betört képével egy órareklámban szerepelve – is pénzt csinált.
Ecclestone új helyzetet illető üzleti nézeteiről (egy New York Times által közölt interjúban) az után lebbent fel a fátyol, hogy a Forma-1 felvásárlásával komolyan kacérkodó egyik fontos jelölt, Rupert Murdoch ausztrál médiamágnás (akinek lapja, az azonnali hatállyal felszámolt News of the World a brit lehallgatási botrány főszereplője) sokak szerint kizárta magát a kérők közül. Nem sokkal később a versenysorozat jövőjéről Martin Whitmarsh, a McLaren csapat vezetője és a csapatokat tömörítő szervezet, a FOTA (Formula One Teams Association) elnöke a száguldó cirkusz hivatalos honlapján fejtette ki nézeteit. Ők ketten eléggé eltérően látják a helyzetet, de abban egyetértenek, hogy a Forma-1 még nincs felkészülve a váltásra.
A New York Times megkérdezte Ecclestone-t, hogy mennyire komolyak a hírek a Murdoch-féle News Corp., illetve a Fiat autókonszernt tulajdonló Exor felvásárlási szándékairól és a tárgyalásokról. A Forma-1 feje azonban határozottan cáfolta a pletykákat. „Az emberek mindenfélét beszélnek. De a lényeg, hogy a CVC Capital Partners birtokolja a részvények nagy többségét, amit nem akarnak eladni. Egy befektetőcég mindig eladhatja a kezében lévő papírokat, ha megfelelő árat kap értük. De ehhez meg kéne kérdezni, hogy vannak-e ilyen papírjaik, el akarják-e adni őket, mennyit kérnek értük? De ilyen beszélgetésre – jelentette ki Ecclestone – sohasem került sor." Szerinte különös, hogy ennek ellenére ezek a cégek arról beszéltek, hogy felvásárolnák a Forma-1-et.
Kifejtette azt is, hogy Murdoch médiatulajdonosként egyébként sincs jó vásárlói helyzetben, mert csak fizetős csatornákat üzemeltet. Márpedig a Forma-1 az Európai Unióval való megállapodás szerint csak szabadon fogható csatornákon közvetíthető. Továbbá az a probléma, hogy a csapatok a televíziós lefedettség alapján szerződnek a szponzorokkal, s a fizetős tévécsatornák nem tudnának akkora jövedelmet generálni, amennyi a szponzorok elvesztését pótolhatná. Másfelől az Exor sem alkalmas befektető, mert a csapatok aligha akarnának egy olyan tulajdonost, amelyen keresztül egyikük (ne feledjük, hogy a Ferrari a Fiat érdekeltségébe tartozik) jelentős befolyást gyakorolhatnak a szabályokra és más tényezőkre.
Az is kiderült, hogy az érdeklődők beszéltek Ecclestone-nal, s elsősorban az új üzleti modell szükségességéről próbálták meggyőzni, amelyben az internet és az interaktív médiumok játszanak fontos szerepet. De a FOM vezetője szerint maguk sem tudták megmondani, hogy mi is volna az új üzlet lényege. Nagy újdonság ebben egyébként sincs, mert a televíziós jogok – mondta Ecclestone – magukban foglalják az internetjogokat is függetlenül attól, hogy a világhálót milyen eszközön (például okostelefonon) érik el.
Azt is elárulta, hogy ő maga is megvenné a Forma-1 CVC kezében lévő részvénycsomagját, ha eladnák neki, azon az áron biztosan, amennyit a News Corp. és az Exor hajlandó volna fizetni érte. „Megmondtam a Ferrari embereinek, akik ’többszörös’ árat ígértek, hogy azon a többszörös áron én is megvenném a Ferrarit” – jelezte Ecclestone, hogy nemigen hisz az ígéretekben. A versenysorozat valódi értékéről (amelyet 6-7 milliárd dollárra becsülnek) azonban nem volt hajlandó nyilatkozni. Mint mondta: „Egy úriember sohasem beszél a pénzről és az utolsó éjszakáról”.
Annyi azonban bizonyos, hogy míg a CVC közvetlenül sokat veszít a Forma-1-es üzleten (hírek szerint tavaly 660 millió dollárt), addig a csapatok igen busás jövedelemre tesznek szert. A 2010-es díjakból 658 millió dollár (mintegy 124 milliárd forint) folyt át a számláikra, ami a Bloomberg jelentése szerint a 2009-es összegnél 21 százalékkal több. Csakhogy a csapatok nem ennyit, hanem sokkal többet szeretnének kapni, ugyanis úgy vélik, hogy miközben hatalmas összegeket költenek a fejlesztésekre, az osztozkodásnál a versenysorozat rendezői és tulajdonosai ezt nem ismerik el, s a haszon nagy részét zsebre vágják. Ez máris előrevetíti, hogy a pénzelosztást szabályozó úgynevezett egyetértési (concorde) megállapodás megújítása körül valóságos háború alakulhat ki egyik oldalon a CVC-vel és a FOM-mal, a másik oldalon a FOTA-val. (A versenysorozat bevételeiről és annak elosztásáról a HVG e heti számában olvashatók részletek.)
A magyar GP jövője |
![]() Frank Tamás MTI / Földi Imre Frank Tamás, a Hungaroring Zrt. alelnöke a magyar Forma-1-es helyszín jövőjéről az M1 televíziónak elmondta, hogy 2016-ig biztosan lesznek futamok. Az idén 25 éves pályát Bernie Ecclestone szinte saját gyermekének tekinti, és mindent megtesznek azért, hogy a szerződést meghosszabbítsák, s Magyarország később is a versenynaptárban maradhasson. Jelenleg egyébként sincs arról szó, hogy ne legyen magyar GP, ám az is igaz, hogy több külföldi nemzeti szövetség is szeretné, ha elkerülne innen a verseny. Frank Tamás közölte azt is, hogy mostanra sikerült rendbe tenni a társaság kasszáját, miután a két főtulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, illetve az Ostermann Forma-1 Kft. alaptőke-emelést hajtott végre. A HVG hetilap értesülése szerint a magyar nagydíj rendezési díjára idén 24,2, jövőre pedig 26 millió dollárt utalnak át a fő jogtulajdonos Formula One Groupnak. |
Martin Whitmarsh a tárgyalásokon az ellenkező oldalon ül, mint Ecclestone. És sok dolgot máshogyan is lát. A Forma-1 hivatalos honlapjának adott interjúban kifejtette, hogy a FOTA által összefogott csapatok a versenysorozat 60 éves történetében most működnek együtt a legjobban, és partnerként akarnak együtt dolgozni a FIA-val (Nemzetközi Automobil Szövetség) és a FOM-mal való harcokban, mert ez egyfajta csatatér.
Az angol istállófőnök úgy véli, hogy nem tenne jót a Forma-1-nek, ha most felvásárolnák. A világon ugyanis alig pár globális sport van, az egyik a Forma-1, így nyitottnak kell lenniük az új technológiák és megoldások iránt, de e kihívásoknak olyan emberekkel jobb megfelelni, akiket ismernek. Mivel azonban a Murdoch-féle News Corp. egy 20 milliárd fontos cég, annak ellenére fontos kérőjük maradhat, hogy az általuk kínált fizetős tévé üzleti modellje nem felel meg a Forma-1 követelményeinek. A versenysorozat egyelőre nem fog a karjaikba rohanni.
Whitmarsh kifejtette, hogy a média mára rendkívül összetetté vált. Az új generáció már nem csak a tévét nézi, hanem más eszközökön – számítógépen, telefonon, táblagépen – is követi az eseményeket. Ebben a szegmensben hatalmas üzleti potenciál van, csak az a kérdés, hogy miként lehet kontrollálni és pénztermelésre fogni. Az volt Ecclestone nagy trükkje – állapította meg a McLaren csapatvezetője –, hogy megnyitotta a pénzcsatornákat a médián keresztül, s kereskedelmileg felfejlesztette a sportágat. De mára a médiakörnyezet sokkal komplexebbé vált, a kérdés, hogy lehet ezt a trükköt megismételni. A Forma-1 azonban világsport, amely rengeteg olyan adatot termel – sokkal többet, mint például a futball vagy a tenisz –, amely a rajongók érdeklődésére tarthat számot, így több információval és interaktivitással bővítheti ki a szolgáltatásokat. Az ehhez szükséges szakértelem azonban Whitmarsh szerint jelenleg alighanem még hiányzik a Forma-1-ből.
A FOTA vezetője végül kifejtette, hogy jelenleg nincsenek olyan korszakokat meghatározó természetes befektetők a száguldó cirkusz környékén, mint egykor a dohánycégek vagy autógyárak. Így fontos egy olyan irányítási, szabályozási, stabilitási és szórakoztatási környezet kialakítása, amelynek nem csak a már jelen lévő Renault, Mercedes vagy Ferrari számára meggyőző a nagy autógyártók közül, hanem visszahozza a Hondát, a Toyotát, a BMW-t és odacsábítja a Volkswagent, az Audit vagy a Hyundait és a többieket is.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.