Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Átvállalja a kormány a MÁV és a BKV adósságát, és kivált 200 milliárd forint értékű PPP-szerződést. Az adósságátvállalás feltétele a közlekedési vállalatok átalakítása, és az utazási kedvezmények megszüntetése vagy megkurtítása. Ezt Fellegi Tamásnak kell kidolgoznia szeptember végéig.
Döntött a kormány a MÁV, a MÁV Trakció és a BKV adósságának átvállalásáról, valamint a PPP-szerződések kiváltásáról - derül ki az erről szóló, csütörtökön megjelent kormányhatározatból. A MÁV adósságára 300, a BKV adósságára 78, a PPP-szerződésekre pedig 200 milliárd forintot szán a kabinet.
Az átvállalás elveit és ütemezését a határozat szerint Fellegi Tamásnak és Matolcsy Györgynek együtt kell kidolgoznia. A kidolgozásban részt vesz majd Tarlós István is.
Gyorsít a kormány?
Az adósságátvállalás feltétele, hogy Fellegi szeptember végéig letegye a kormány asztalára a MÁV és a BKV átalakítási terveit. Ennek biztosítania kell, hogy az adósságállomány ne termelődjön újra, és az átszervezésből az elérhető legnagyobb megtakarítást kell kihoznia a kormányhatározat szerint. Ki kell dolgoznia a jelenleg fennálló díj- és kedvezményrendszer átalakítását is.
A kormány már a Széll Kálmán terv március elsején bemutatott vázlatában azt ígérte, hogy átvállalja a MÁV adósságát, átszervezi a vállalatot, és egy nagy közlekedési holdingba integrálja az egész közösségi közlekedést. Azt is jelezte, hogy úgy szervezi át a vasúti közlekedést, hogy a nemzeti vasúttársaság önfenntartóvá válik és működése megfelel majd egy "normális" gazdasági társaság működési elveinek. A Széll Kálmán-tervben a kormány azt is írta, hogy december végéig kell kidolgozni az adósságátvállalás feltételeit, a szeptember végi határidő tehát azt mutathatja, hogy a kormány gyorsabban is túl lehet az ügyön.
A kormány a márciusban bemutatott Széll Kálmán-tervben azt írta, hogy az utazási kedvezményrendszer az egyik legnagyobb akadálya a közlekedési vállalatok ésszerű gazdálkodásának. Az utasok ma közel ötven jogcímen vesznek igénybe kedvezményeket, ezekből várhatóan többet megszüntet (például a hozzátartozók ingyenes utazását), vagy megkurtít a kabinet. A terv angol nyelvű verziójában a kormány azt is bevallotta, hogy a jövőben az utazási kedvezményeket a közlekedési vállalatoknak kell majd kigazdálkodniuk.
A 65 év felettiektől viszont megrettent a kormány, és azt ígérte, az ő ingyenes utazásuk megmarad.
Sok dolga lesz Felleginek
A PPP-szerződések kiváltásának gazdája is Fellegi Tamás lesz. A fejlesztési miniszternek el kell döntenie, melyik PPP-beruházásokat vegye át az állam. Ehhez meg kell szüntetni az érintett beruházásokról szóló PPP-szerződéseket, melyről Felleginek meg kell állapodnia az érintett beruházókkal. A jogi-technikai előkészítés határideje is szeptember vége, és a beruházások megszüntetésére már 2011-ben sort kerítenek.
A kormányhatározatba bekerült az is, hogy a kiválasztott PPP-beruházások megszüntetése után az államnak az adott létesítmény üzemeltetésén kívül más kötelezettsége nem maradhat.
Megint módosítják a költségvetést
Felleginek és Matolcsynak az Államadósság Kezelő Központtal meg kell egyeznie az adósságátvállalások jogi és pénzügyi feltételeiről. Az adósságátvállalás miatt ismét módosítani kell majd a költségvetést is.
Ez azt jelenti, hogy a kormányhatározatban megszabott összegekkel megemelik a kiadási előirányzatokat és a hiányt. A büdzsét idén már kétszer módosította a kormány: először a Mol-pakett megvásárlása miatt kellett megemelni az eredeti - önkormányzatok nélküli - 687 milliárd forintos hiánycélt mintegy 500 milliárd forinttal. Ezután be kellett építeni az úgynevezett 250 milliárdos zárolást, amivel döntő részben a tárcák idei évre tervezett kiadásait nyeste vissza a kabinet.
Az újabb kiadások miatt a hiányt most újabb 578 milliárd forinttal kell megemelni. Emiatt az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya idén 1762 milliárd lesz, ami komoly ugrás az eredeti célhoz képest. A brutális hiányt azonban a kormány a nyugdíjvagyon államosításával takarja el. A költségvetés legfontosabb mércéje, az uniós elszámolás ugyanis az államhoz került nyugdíjvagyont várhatóan beleszámítja a költségvetés eredményszemléletű egyenlegébe.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.