szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Átvállalja a kormány a MÁV és a BKV adósságát, és kivált 200 milliárd forint értékű PPP-szerződést. Az adósságátvállalás feltétele a közlekedési vállalatok átalakítása, és az utazási kedvezmények megszüntetése vagy megkurtítása. Ezt Fellegi Tamásnak kell kidolgoznia szeptember végéig.

Döntött a kormány a MÁV, a MÁV Trakció és a BKV adósságának átvállalásáról, valamint a PPP-szerződések kiváltásáról - derül ki az erről szóló, csütörtökön megjelent kormányhatározatból. A MÁV adósságára 300, a BKV adósságára 78, a PPP-szerződésekre pedig 200 milliárd forintot szán a kabinet.

Az átvállalás elveit és ütemezését a határozat szerint Fellegi Tamásnak és Matolcsy Györgynek együtt kell kidolgoznia. A kidolgozásban részt vesz majd Tarlós István is.

Gyorsít a kormány?

Az adósságátvállalás feltétele, hogy Fellegi szeptember végéig letegye a kormány asztalára a MÁV és a BKV átalakítási terveit. Ennek biztosítania kell, hogy az adósságállomány ne termelődjön újra, és az átszervezésből az elérhető legnagyobb megtakarítást kell kihoznia a kormányhatározat szerint. Ki kell dolgoznia a jelenleg fennálló díj- és kedvezményrendszer átalakítását is.

Ki-hova utazik? Nagyítás-fotógalériánk a Déli Pályaudvarról
©

A kormány már a Széll Kálmán terv március elsején bemutatott vázlatában azt ígérte, hogy átvállalja a MÁV adósságát, átszervezi a vállalatot, és egy nagy közlekedési holdingba integrálja az egész közösségi közlekedést. Azt is jelezte, hogy úgy szervezi át a vasúti közlekedést, hogy a nemzeti vasúttársaság önfenntartóvá válik és működése megfelel majd egy "normális" gazdasági társaság működési elveinek. A Széll Kálmán-tervben a kormány azt is írta, hogy december végéig kell kidolgozni az adósságátvállalás feltételeit, a szeptember végi határidő tehát azt mutathatja, hogy a kormány gyorsabban is túl lehet az ügyön.

A kormány a márciusban bemutatott Széll Kálmán-tervben azt írta, hogy az utazási kedvezményrendszer az egyik legnagyobb akadálya a közlekedési vállalatok ésszerű gazdálkodásának. Az utasok ma közel ötven jogcímen vesznek igénybe kedvezményeket, ezekből várhatóan többet megszüntet (például a hozzátartozók ingyenes utazását), vagy megkurtít a kabinet. A terv angol nyelvű verziójában a kormány azt is bevallotta, hogy a jövőben az utazási kedvezményeket a közlekedési vállalatoknak kell majd kigazdálkodniuk.

A 65 év felettiektől viszont megrettent a kormány, és azt ígérte, az ő ingyenes utazásuk megmarad.

Sok dolga lesz Felleginek

A PPP-szerződések kiváltásának gazdája is Fellegi Tamás lesz. A fejlesztési miniszternek el kell döntenie, melyik PPP-beruházásokat vegye át az állam. Ehhez meg kell szüntetni az érintett beruházásokról szóló PPP-szerződéseket, melyről Felleginek meg kell állapodnia az érintett beruházókkal. A jogi-technikai előkészítés határideje is szeptember vége, és a beruházások megszüntetésére már 2011-ben sort kerítenek.

A kormányhatározatba bekerült az is, hogy a kiválasztott PPP-beruházások megszüntetése után az államnak az adott létesítmény üzemeltetésén kívül más kötelezettsége nem maradhat.

Megint módosítják a költségvetést

Felleginek és Matolcsynak az Államadósság Kezelő Központtal meg kell egyeznie az adósságátvállalások jogi és pénzügyi feltételeiről. Az adósságátvállalás miatt ismét módosítani kell majd a költségvetést is.

Ez azt jelenti, hogy a kormányhatározatban megszabott összegekkel megemelik a kiadási előirányzatokat és a hiányt. A büdzsét idén már kétszer módosította a kormány: először a Mol-pakett megvásárlása miatt kellett megemelni az eredeti - önkormányzatok nélküli - 687 milliárd forintos hiánycélt mintegy 500 milliárd forinttal. Ezután be kellett építeni az úgynevezett 250 milliárdos zárolást, amivel döntő részben a tárcák idei évre tervezett kiadásait nyeste vissza a kabinet.

Az újabb kiadások miatt a hiányt  most újabb 578 milliárd forinttal kell megemelni. Emiatt az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya idén 1762 milliárd lesz, ami komoly ugrás az eredeti célhoz képest. A brutális hiányt azonban a kormány a nyugdíjvagyon államosításával takarja el. A költségvetés legfontosabb mércéje, az uniós elszámolás ugyanis az államhoz került nyugdíjvagyont várhatóan beleszámítja a költségvetés eredményszemléletű egyenlegébe.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Lecsupaszították a Blaha Lujza tér felújítását, de így is csúszhat a megvalósítás

Lecsupaszították a Blaha Lujza tér felújítását, de így is csúszhat a megvalósítás

Nem sokon múlt, hogy nem zuhant a mélybe a kamion

Nem sokon múlt, hogy nem zuhant a mélybe a kamion

Tízezer tesztet osztott szét a főváros a kerületek között az iskolanyitás előtt

Tízezer tesztet osztott szét a főváros a kerületek között az iskolanyitás előtt