Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Reagált a román párt egyik vezető politikusa, miután kiderült, hogy a magyargyűlöletéről ismert elnökjelölt Orbán arcképével kampányol.","shortLead":"Reagált a román párt egyik vezető politikusa, miután kiderült, hogy a magyargyűlöletéről ismert elnökjelölt Orbán...","id":"20250514_RMDSZ-Simion-Orban-roman-elnokvalasztas-Romania-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e.jpg","index":0,"item":"2d8bf93b-c589-4ac4-bb83-e6859305d76c","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_RMDSZ-Simion-Orban-roman-elnokvalasztas-Romania-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 11:32","title":"Az RMDSZ az orbános szórólapokról: „Itt mindenki hülyének néz minket, erdélyi magyarokat?”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25","c_author":"Demény Péter","category":"360","description":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is, körülbelül 2000-ig a babakocsikban sokkal kisebb gyerekek ültek, mint most. Ezért a jelenség nyomába eredt, Alina Necșulescu bukaresti pszichológussal is beszélgetett erről. Szeretettel külföldről sorozatunk cikke.","shortLead":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is...","id":"20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25.jpg","index":0,"item":"a42641b2-5c86-431d-8d60-43ddac974264","keywords":null,"link":"/360/20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","timestamp":"2025. május. 13. 18:30","title":"Bukarestben egyre idősebb gyerekek ülnek a babakocsikban – egy leendő nagyapa oknyomoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9d766b-a753-45ac-8864-8c3fb9162cae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A GTA 4 modern konzolos portján dolgozhat a Rockstar Games, amely akár már idén megérkezhet.","shortLead":"A GTA 4 modern konzolos portján dolgozhat a Rockstar Games, amely akár már idén megérkezhet.","id":"20250513_rockstar-games-gta-4-port-modern-konzolokra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9d766b-a753-45ac-8864-8c3fb9162cae.jpg","index":0,"item":"c14a77a6-9e9a-423e-8a14-8bd195a83dc9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_rockstar-games-gta-4-port-modern-konzolokra","timestamp":"2025. május. 13. 11:03","title":"Várja már a GTA 6-ot? Lehet, hogy előtte még jön egy másik nagy dobás is a fejlesztőtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd9c8b67-10e9-45e6-85bc-d905b3175a41","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szervezet szerint a törvény súlyos csapást mér a magyar közéletre, mivel közvetlenül lesz képes személyek és szervezetek életét, gazdálkodását, tevékenységét befolyásolni. Most tételesen összegyűjtik, hogy milyen jogi problémák merülnek fel a törvénytervezettel.","shortLead":"A szervezet szerint a törvény súlyos csapást mér a magyar közéletre, mivel közvetlenül lesz képes személyek és...","id":"20250514_ugyvedkor-orban-torvenyjavaslat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd9c8b67-10e9-45e6-85bc-d905b3175a41.jpg","index":0,"item":"c33ed381-2d14-4935-b95f-4dfae67d9159","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_ugyvedkor-orban-torvenyjavaslat-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 13:18","title":"Az ügyvédek szakmai egyesülete tételesen felsorolja, milyen jogi problémák vannak Orbánék legújabb törvényjavaslatával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e7ba2fa-83ff-4998-8a75-30736a3bfa17","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A horgászszövetség szerint kizárólag a kárászféléket fertőző kórokozó állhat a halpusztulás hátterében.","shortLead":"A horgászszövetség szerint kizárólag a kárászféléket fertőző kórokozó állhat a halpusztulás hátterében.","id":"20250514_velencei-to-halpusztulas-keresz-horgaszszovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e7ba2fa-83ff-4998-8a75-30736a3bfa17.jpg","index":0,"item":"9e0c647b-393a-4057-88ac-d17613274401","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_velencei-to-halpusztulas-keresz-horgaszszovetseg","timestamp":"2025. május. 14. 14:06","title":"1800 kiló haltetemet szedtek ki a Velencei-tóból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ee8b5f2-ab62-44cb-9c13-74a1d5d3f3f0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Teljesen kukázza az eddigi, szívekre/életekre épített rendszerét a Duolingo. Jön helyette valami egészen más, ami a cég ígérete szerint nem bünteti a hibákat, hanem motivál.","shortLead":"Teljesen kukázza az eddigi, szívekre/életekre épített rendszerét a Duolingo. Jön helyette valami egészen más, ami a cég...","id":"20250513_duolingo-nyelvtanulas-szivek-energia-valtoztatas-hibazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ee8b5f2-ab62-44cb-9c13-74a1d5d3f3f0.jpg","index":0,"item":"9047fb1e-d232-45de-967f-15118191bae1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_duolingo-nyelvtanulas-szivek-energia-valtoztatas-hibazas","timestamp":"2025. május. 13. 17:03","title":"Óriási változás jön a Duolingóba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d7df3fe-d739-40d0-aa0b-6d1f39f612b2","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A legtöbben a római Colosseumot keresték fel.","shortLead":"A legtöbben a római Colosseumot keresték fel.","id":"20250513_olaszorszag-turizmus-latnivalok-lakossag-colosseum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d7df3fe-d739-40d0-aa0b-6d1f39f612b2.jpg","index":0,"item":"ee64fb02-87b5-4448-a43a-e5ebac9d0cce","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_olaszorszag-turizmus-latnivalok-lakossag-colosseum","timestamp":"2025. május. 13. 07:24","title":"Egymillióval több fizetőturistát fogadtak tavaly az olaszországi látnivalók, mint amekkora az ország lakossága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","shortLead":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","id":"20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5.jpg","index":0,"item":"0338ea3c-2232-4380-bbcc-fcc7a446a651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","timestamp":"2025. május. 13. 07:55","title":"Leépítés, gyárbezárás, visszavont beruházás – válságüzemmódban működik a Nissan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév kedden megkapta sokadik, közel 20 milliárd forintos mentőövét: az állam gyakorlatilag elengedte tavalyi hiteleit és újabb kölcsönt adott a cégnek, amit az elmúlt évek gyakorlata alapján jövőre is elengedhet. Feltéve, hogy a Malév egy év múlva még talpon lesz. A légitársaság által elnyelt 100 milliárdos nagyságrendű közpénzt ugyanis az Európai Bizottság év végéig tiltott állami támogatásnak minősítheti, ami rövid úton bedöntheti a céget. Ez több százmilliárdos kiadással terhelheti meg a költségvetést. A kormánynak minél előbb találnia kell egy befektetőt, aki hajlandó tovább működtetni a légitársaságot. Ilyen azonban nem sok van.
Újabb 18,5 milliárdot kapott kedden a Malév az államtól. Az újabb mentőövre most azért volt szükség, mert a cég tavaly 22,5 milliárd forintos veszteséget ért el. A magyar államnak a Malév tulajdonosaként idén ezzel az összeggel meg kellett emelnie a légitársaság tőkéjét, ugyanis a gazdasági társaságokról szóló törvény ezt írja elő.
Az első 4,5 milliárd forintos tőkeemelés már június végén megtörtént, most pedig arról döntött a Malév közgyűlése, hogy az MNV-től tavaly kapott kölcsönök, kamatokkal együtt 9,98 milliárd forint értékben tőkévé alakulnak a cégben, röviden az állam lemondott arról, hogy visszakövetelje a saját cégének kölcsönadott pénzt. Emellett a légitársaság 8,52 milliárd forint készpénzt is kapott a kormánytól.
Ez már a sokadik állami segítség, mellyel a kormány – elődjeihez hasonlóan – éppen csak megóvja a Malévot a bedőléstől. A cég jó pár milliárdtól megszabadította már a magyar adófizetőket az utóbbi években, és nem tudni, még mennyi pénzbe fog kerülni. Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy mekkora összegre lehet még szükség a Malév életben tartásához, cikkünk megjelenéséig azonban a tárca nem válaszolt. Mint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél megtudtuk, az összeg, amit most a Malév kapott, csak arra biztosíték, hogy eddig a pillanatig a légitársaság „rendben van”, arra már nem, hogy ez akár a következő hónapokban is így marad.
Befektetőre vár a kormány
Megfelelő megoldásnak a kormány azt tartja, ha olyan, pénzügyi szempontból stabil lábakon álló szakmai befektetőt talál, akinek hosszú távú célja a magyar nemzeti légitársaság megfelelő színvonalú üzemeltetése - írta cikkünk megjelenése után küldött válaszlevelében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Jelenleg is több befektetővel folytat a szaktárca előrehaladott tárgyalásokat, amelyek során hangsúlyos kritériumként szabtuk meg a leendő partnerek irányába a megfelelő anyagi hátteret és a távlatos koncepciót a légitársaság jövőjét illetően.
A Malév 2011-i évi további finanszírozása az idei év hátralévő időszaka eredményességének függvénye, a társaság bevételeitől függ, a 2012-re vonatkozó éves ráfordítás a befektetői tárgyalások függvényében alakul majd – fogalmazott a tárca.
Túry Gergely
Hatalmas összegeket nyelt már el a Malév
A magyar állam az elmúlt években különféle támogatásokkal tartotta életben a Malévot, így az méltó párjává vált az ugyanígy működő MÁV-nak, vagy például a BKV-nak. A Figyelő összefoglalója szerint a Magyar Fejlesztési Bank már 2003-ban tízmilliárdos nagyságrendű kölcsönt nyújtott a Malévnak, a pontos összeg nem publikus. A kölcsöntől 2007 végén megszabadították a Malévot, és átruházták azt egy 100 százalékos állami tulajdonban lévő társaságra, a Malév Vagyonkezelő Kft.-re. Emellett 2007 és 2010 között a Malév többször élhetett adókötelezettségeinek elhalasztásával.
A Bajnai-kormány 2010 februárjában visszaállamosította a Malévot, a Vnyesekonombanktól és az AirBridge Zrt.-től, hogy megmentse a csődtől. Ez 20,7 milliárd forintba került akkor a magyar államnak. Az Európai Bizottság szerint az államnak már akkor a cég felszámolását kellett volna elrendelnie. A visszaállamosítás után sem ment a Malévnak, és az állam azóta is tulajdonosi kölcsönökkel és tőkeinjekciókkal tartja életben.
Olyan tőkévé alakított kölcsönelengedés, ami most történt, már tavaly szeptemberben is volt: akkor 9,4 milliárd forint állami kölcsönt és kamatokat alakítottak tőkévé, emellett további 5,7 milliárd forint újabb hitelt kapott a légitársaság. Utóbbi része volt annak az összegnek, amit most engedett el az állam.
Túry Gergely
Százmilliárdos büntetéssel sújthat minket az EU
Az uniós szabályok miatt a Malévnak lehet, hogy 70-100 milliárd forintot vissza kell majd fizetnie a kapott támogatásokból. A céget a Wizzair panaszolta be tavaly, és azóta az Európai Bizottság és Magyarország azon vitázik, hogy hazánk tiltott állami támogatásban részesítette-e a Malévot, vagyis jogosulatlan előnyökhöz juttatta-e a többi európai társasággal szemben. A bizottság úgy látja, igen, a kormány ezzel szemben úgy érvel, hogy a tranzakciók mindvégig piackonform módon zajlottak. A bizottsági döntés még idén megszülethet – írta a Figyelő.
Komoly az esélye, hogy Magyarország vesztesként jön ki a vitából, és a bizottsági döntést követően az állam nem támogathatja tovább a légitársaságot. A cég viszont támogatás nélkül életképtelen. Ugyanakkor a kormány csapdahelyzetben van, ugyanis a Ferihegyi reptér úgy kerül a Budapest Airportot üzemeltető Hochtief-csoport tulajdonába, hogy ha a Malév bedől, az államnak vissza kell vennie a repülőteret, ami 5-600 milliárd forintba is kerülhet.
Meg kell szabadulni tőle
A közeledő bizottsági döntés miatt a kormánynak jobb lenne minél előbb eladni a pénznyelő légitársaságot egy olyan befektetőnek, amely hajlandó tovább működtetni. Az adósságokkal terhelt, veszteséges cég azonban nem kell senkinek, legfeljebb adósságok nélkül. Erre az a megoldás kínálkozna, hogy hagyják bedőlni a céget, ugyanakkor a Malév márkanevet egy másik cég kezdi el használni, így biztosítható lenne a folyamatos működés (a Malév márkanevet a Malév Zrt. csak bérli a Malév Vagyonkezelő Kft.-től, így semmi akadálya annak, hogy egy másik cég vegye át).
Augusztusig egyedül a kínai Hainan Group érdeklődött a Malév iránt, ugyanis a kínaiaknak szüksége lenne egy európai hídfőállásra. Ahhoz azonban, hogy a kínaiak beszállhassanak, egy uniós székhelyű cégnek kell lennie a többségi tulajdonosnak, ami az eddigi értesülések szerint a Demján-csoport lehetne. Augusztusban egy fapados járatokat üzemeltető cseh konzorcium, az Unimex Group és a hozzá tartozó Travel Service konzorciuma is bejelentkezett a Malévért, amely tavaly már a Bajnai-kormánytól is próbálta megszerezni a légitársaságot, a választások környékén azonban megszakadtak a tárgyalások.
Ha év végéig sikerül is megoldást találni a Malév jövőjére, a működtetésre még további állami milliárdok éghetnek el.
A keddi rendkívüli közgyűlésen döntöttek a Malév második ütem keretében történő, 18,5 milliárd forintos ázsiós tőkeemeléséről - közölte a fő tulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) kedden.
Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.