Mikor és milyen kereskedelmi központok nyílnak Budapesten és vidéken?

A magyarországi kiskereskedelmi ingatlanok piaca idén az első félévben elég megállapodott képet mutatott. Ezt a nyugodt állapotot már tavaly elérte.

  • hvg.hu hvg.hu
Mikor és milyen kereskedelmi központok nyílnak Budapesten és vidéken?

A piac – bár alapvetően nyugalomban van – nem mutat egységes képet. A szereplői alkalmazkodtak a helyzethez, és kivárnak, amíg meg nem érkezik a fellendülés. „A jól kigondolt stratégiával indított, jó elhelyezkedésű beruházások kifejezetten jól futnak, ugyanakkor más bevásárlóközpontok még mindig szenvednek a válság hatásaitól” – mondta Koroknai Szabolcs, a Colliers International budapesti irodájának társigazgatója.

A belföldi keresletben nem volt érzékelhető változás az év első felében, a statisztikai adatok stagnálást vagy minimális visszaesést mutatnak a kiskereskedelmi forgalomban az előző év azonos időszakához viszonyítva. A lakossági fogyasztás az év eleji szja-átrendezés nyomán sem pörgött fel, a Colliers kiskereskedelmi piaci jelentése szerint az intézkedésnek semmilyen pozitív hatása nem volt. Emiatt a cég úgy értékeli, hogy a kilábalás elhúzódó folyamat lesz.

Colliers

Az év első felében csak egy nagyobb kiskereskedelmi központ nyitotta meg kapuját, az Ablon által fejlesztett, 5600 négyzetméters Europeum a budapesti Blaha Lujza téren. Ez az első pár hónap tapasztalatai alapján sikeresnek látszik. Jó forgalmi adatokat produkált és a bérbeadottság is 80 százalék felett van, olyan bérlőkkel, mint a H&M, a Müller és a Deichmann. A központ inkább tekinthető „high-street – fő utca” jellegűnek, mint bevásárlóközpontnak. Ugyanakkor a Nagykörút környező részeibe is sikerült új életet lehelnie, ahol több új bolt is nyílt az elmúlt időszakban.

Colliers

Kezd helyreállni a Nagykörút Nyugati tér és Margit-híd közötti szakaszának kiskereskedelmi élete is, miután a hidat újra átadták a forgalomnak a felújítási munkálatok elkészültével. Emiatt a körútnak ezen a részén csökkent az üres boltok száma, a bérlők visszatértek.

Októberben nyílik meg az Orco meghatározó Váci1 luxus bevásárlóközpontjának (11 ezer négyzetméteres) első három emelete. Itt olyan boltok kapnak helyet, mint a Hard Rock Café és a Szamos Marcipán egy reprezentatív üzlete, valamint a Pinko illetve a Vilebrequin. A beruházás második fázisa majd 2012 őszén zárul le az újabb épületrészek megnyitásával. A felső szinteket adják majd át akkor, ahol többek közt lesz egy tetőtéri lounge étterem, valamint egy különleges turisztikai célú tér, amely az egész 1700 négyzetméteres negyedik emeletet elfoglalja majd.

Colliers

A Köki Terminál (55 ezer négyzetméter), az Árkád Szeged (34 ezer négyzetméter) és a Siófok Pláza (6 ezer négyzetméter) átadása szintén az év végéig esedékes. Ezeknél nehezebben megy a bérbeadás, a tulajdonosoknak sokszor hozzá kell járulniuk a boltok kialakításához is, hogy fontosabb bérlőket tudjanak az üzletházba vonzani.

Budapest domináns bevásárlóutcái, a Váci utca és az Andrássy út továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében, ezek a helyszínek növekvő forgalmat mutatnak, különösen az Andrássy út. A Replay és a Sinequanone is új boltokat nyitott itt, de további felsőkategóriás termékeket forgalmazó üzletek nyitásáról több nagy nemzetközi márka is már a szerződés aláírásáig jutott.

Az Andrássy úti fejlesztések hatása lassan már érezhető a környező utcákban is. Például a Paulay Ede, a Hajós és a Nagymező utcában láthatóan emelkedik a bérlői aktivitás, különösen a helyi eklektikus és „designer” kiskereskedelmi üzletek nyílnak.

A bérleti díjakról Koroknai Szabolcs elmondta, hogy általában továbbra is alacsonyak, miután az elmúlt két évben 10–30 százalékkal estek. A legjobb helyszíneken azonban már sikerült stabilizálni vagy akár növelni is a bérleti díjaikat. A MOM Parkban például az új szerződéseknél kialkudott bérleti díj egyes esetekben jelentősen meghaladja azt, amit a korábbi bérlők fizettek. Az erős érdeklődést mutatja, hogy a French Connection, a Stefanel, a H&M illetve a Vapiano is üzletet akar itt nyitni. Hasonlóan emelkedő a trend a Mammutban és az Aréna Plazában.

A Grand Fashion Outlet (GFO) nyitásra váró épülete. Átfazonírozzák a piacot
Colliers

Az újabb bevásárlóközpontok fejlesztése 2013–2015-re tolódik. A következő két évben azonban a régebbi bevásárlóközpontoknál lehet elsősorban az aktivitás növkedésére számítani. Ezek ugyanis szeretnék a bérlői összetételüket megújítani, amihez vonzóbbá kell válniuk.

Budapesten a legnagyobb újdonságot mégis az első belvárosi outlet-központ nyitása hozza majd. A Róbert Károly körúti Material Center ugyanis, amely korábban lakberendezési központként működött, Grand Fashion Outlet (GFO) néven folytatja tovább. Az átadás 2012 tavaszára várható.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.