200 000 000 000 forint - a MÁV ennyit költene el vabank

A szokásos hivatali utat megkerülve futott neki a MÁV vezetése a 200 milliárd forintos összköltségű új motorvonat-beszerzésnek.

  • Vajna Tamás Vajna Tamás
200 000 000 000 forint - a MÁV ennyit költene el vabank

Iparági berkekben a Stadler-lobbi sikerének tartják, hogy bármiféle előzetes tanulmány és háttérszámítás készítése nélkül jelentette be a MÁV Zrt.: még az idén pályázatot ír ki 88 elővárosi motorvonat beszerzésére.

A hvg.hu birtokába került dokumentumok tanúsága szerint augusztus 11-én Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató a MÁV Zrt. igazgatósága elé terjesztette a Monszpart Zsolt, a MÁV Start vezérigazgatója által készített – Motorvonatok beszerzése uniós finanszírozás igénybevételével című – anyagot. S bár a cég kontrolling igazgatója megvalósíthatósági tanulmány, háttérszámítások és peremfeltételek híján kétségesnek találta az előterjesztés megalapozottságát, az igazgatóság augusztus 23-án határozatot hozott arról, hogy a projektet a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel (MNV) is megismertessék. Ugyanebben a dokumentumban szeptember végi határidővel egy, „a MÁV csoport egészét érintő hatásvizsgálat” elkészítését is megrendelték. A szeptember 3-án megjelentetett sajtóközlemény már tényként fogalmazott a 200 milliárdos összköltségvetésű beszerzésről.

Túry Gergely

Az ügy pikantériája, hogy bár a kommünikék szerint a motorvonattender előkészítésén már egy éve dolgoznak a MÁV-nál, a valóságban semmiféle előtanulmány nem készült el a témában, de – a birtokunkban lévő dokumentumok szerint – még egy előterjesztés sem került az igazgatóság terítékére. Sőt, az esetleges uniós forrásoknak is csak most néznek utána.

Az EU-s társfinanszírozású közbeszerzések fölött is őrködő Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) kapott tájékoztatás szerint, őket hivatalos formában még sem a MÁV, sem pedig az MNV nem értesítette a projektről. Mint az NFÜ sajtósai fogalmaztak: „Az Európai Unió által közlekedési beruházások finanszírozására biztosított források a KÖZOP (és ROP) pályázatain keresztül nyerhetők el. A KÖZOP forrásokból a még kötelezettség vállalással le nem fedett szabad keretek erejéig további beruházások, beszerzések finanszírozhatók, melyek megfelelnek az Új Széchenyi Terv közlekedésfejlesztési program keretében megfogalmazott célkitűzéseinek. A pontos forrásokról döntés nem született.”

Vasúti berkekben a Stadler nyomulását sejtik a viharos gyorsasággal előkészített projekt hátterében. Tény, hogy a MÁV a döntéssel párhuzamosan a 2005-ös, Flirt-gate néven elhíresült motorvonattendert elnyerő svájci Stadler Bussnang AG is belendült.

Túry Gergely

Peter Spuhler, a Stadler-csoport tulajdonos-vezérigazgatója 20 millió svájci frankos (mintegy 5 milliárd forintos) beruházással szolnoki motorvonatgyár építését jelentette be. A fejlesztésbe állítólag a szolnoki önkormányzat is beszállna: a város apportként telket kínál az üzlethez. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a hvg.hu-nak ezt meg is erősítette, ahogy azt is, hogy indulni kívánnak a tenderen.

Értesüléseink szerint ennek érdekében még az idén leteszik az új üzem alapkövét is a szolnoki ipari parkban. (A Stadler jelenleg alumínium kocsiszekrények összeszerelését bonyolítja a Tisza-parti városban. A Svájcból érkező elemeket itt hegesztik össze és festik le, majd az elemek visszautaznak a Lajtán túlra.)

A 200 milliárd forintért beszerzendő 88 motorvonat azonban információink szerint nem enyhítene a MÁV mozdonygondjain. A hírek szerint sorra mondják fel a szolgálatot a személyszállító szerelvények mozdonyai. A vasúttársaság sajtóosztályán a motorvonattender és a pusztuló mozdonyállomány összefüggéseit firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy a motorvonatok jellemzően Budapest és a nagyobb vidéki városok elővárosi közlekedését szolgálnák, míg a lerobbanó mozdonyok interregionális szolgálatban állnak.

A rohamosan elöregedő mozdonypark megújítását ezért másképp kívánják megoldani. A 200 milliárdos beszerzés egyébiránt kétharmada a tavaly közel 36 milliárdos veszteséget termelő MÁV 300 milliárdosra becsült, az ígéretek ellenére újra elhalasztott konszolidációjának.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.