Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A szokásos hivatali utat megkerülve futott neki a MÁV vezetése a 200 milliárd forintos összköltségű új motorvonat-beszerzésnek.
Iparági berkekben a Stadler-lobbi sikerének tartják, hogy bármiféle előzetes tanulmány és háttérszámítás készítése nélkül jelentette be a MÁV Zrt.: még az idén pályázatot ír ki 88 elővárosi motorvonat beszerzésére.
A hvg.hu birtokába került dokumentumok tanúsága szerint augusztus 11-én Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató a MÁV Zrt. igazgatósága elé terjesztette a Monszpart Zsolt, a MÁV Start vezérigazgatója által készített – Motorvonatok beszerzése uniós finanszírozás igénybevételével című – anyagot. S bár a cég kontrolling igazgatója megvalósíthatósági tanulmány, háttérszámítások és peremfeltételek híján kétségesnek találta az előterjesztés megalapozottságát, az igazgatóság augusztus 23-án határozatot hozott arról, hogy a projektet a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel (MNV) is megismertessék. Ugyanebben a dokumentumban szeptember végi határidővel egy, „a MÁV csoport egészét érintő hatásvizsgálat” elkészítését is megrendelték. A szeptember 3-án megjelentetett sajtóközlemény már tényként fogalmazott a 200 milliárdos összköltségvetésű beszerzésről.
Az ügy pikantériája, hogy bár a kommünikék szerint a motorvonattender előkészítésén már egy éve dolgoznak a MÁV-nál, a valóságban semmiféle előtanulmány nem készült el a témában, de – a birtokunkban lévő dokumentumok szerint – még egy előterjesztés sem került az igazgatóság terítékére. Sőt, az esetleges uniós forrásoknak is csak most néznek utána.
Az EU-s társfinanszírozású közbeszerzések fölött is őrködő Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) kapott tájékoztatás szerint, őket hivatalos formában még sem a MÁV, sem pedig az MNV nem értesítette a projektről. Mint az NFÜ sajtósai fogalmaztak: „Az Európai Unió által közlekedési beruházások finanszírozására biztosított források a KÖZOP (és ROP) pályázatain keresztül nyerhetők el. A KÖZOP forrásokból a még kötelezettség vállalással le nem fedett szabad keretek erejéig további beruházások, beszerzések finanszírozhatók, melyek megfelelnek az Új Széchenyi Terv közlekedésfejlesztési program keretében megfogalmazott célkitűzéseinek. A pontos forrásokról döntés nem született.”
Vasúti berkekben a Stadler nyomulását sejtik a viharos gyorsasággal előkészített projekt hátterében. Tény, hogy a MÁV a döntéssel párhuzamosan a 2005-ös, Flirt-gate néven elhíresült motorvonattendert elnyerő svájci Stadler Bussnang AG is belendült.
Peter Spuhler, a Stadler-csoport tulajdonos-vezérigazgatója 20 millió svájci frankos (mintegy 5 milliárd forintos) beruházással szolnoki motorvonatgyár építését jelentette be. A fejlesztésbe állítólag a szolnoki önkormányzat is beszállna: a város apportként telket kínál az üzlethez. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a hvg.hu-nak ezt meg is erősítette, ahogy azt is, hogy indulni kívánnak a tenderen.
Értesüléseink szerint ennek érdekében még az idén leteszik az új üzem alapkövét is a szolnoki ipari parkban. (A Stadler jelenleg alumínium kocsiszekrények összeszerelését bonyolítja a Tisza-parti városban. A Svájcból érkező elemeket itt hegesztik össze és festik le, majd az elemek visszautaznak a Lajtán túlra.)
A 200 milliárd forintért beszerzendő 88 motorvonat azonban információink szerint nem enyhítene a MÁV mozdonygondjain. A hírek szerint sorra mondják fel a szolgálatot a személyszállító szerelvények mozdonyai. A vasúttársaság sajtóosztályán a motorvonattender és a pusztuló mozdonyállomány összefüggéseit firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy a motorvonatok jellemzően Budapest és a nagyobb vidéki városok elővárosi közlekedését szolgálnák, míg a lerobbanó mozdonyok interregionális szolgálatban állnak.
A rohamosan elöregedő mozdonypark megújítását ezért másképp kívánják megoldani. A 200 milliárdos beszerzés egyébiránt kétharmada a tavaly közel 36 milliárdos veszteséget termelő MÁV 300 milliárdosra becsült, az ígéretek ellenére újra elhalasztott konszolidációjának.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Jehan Paumero húszas évei elején, bordeaux-i bölcsészként jött Magyarországra 2003-ban, miután elfogadta egy pécsi gimnázium állásajánlatát. Előtte csak a Sziget miatt járt itt, de megígérte magának, hogy még visszatér – egy helyett végül több mint húsz évet maradt. Hogyan látja egy köztünk élő francia a magyarokat? Miért érzi itt szabadabbnak magát, mint otthon, és mi az, ami miatt közelebb érzi magához a magyar társadalmat? Mit gondolnak a franciák Magyarországról, és mit válaszol, ha nekiszegezik a kérdést, hogy milyen diktatúrában élni?
A külügy megtalálta Habsburg György párizsi nagykövet utódját.
A kormány indokként az állam nemzetközi célkitűzéseinek megvalósítására és a gazdasági kapcsolatok alakulására hivatkozik.
A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története is mutatja, egyik pillanatról a másikra megváltozhat valakinek az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Tovább dagad az Epstein-botrány, újabb (korábbi) elnök érintettségéről ír a sajtó, miközben az amerikai igazságügyi hivatal felvette a kapcsolatot a börtönben ülő Ghislaine Maxwellel.
Szeptember 1-én kezdődik és 2026. június 19-ig (péntekig) tart.
Az egész késő esti talkshow-formátum került végveszélybe.
A Tisza Párt elnöke szerint a dolgozószobája helyéről a politikai közösség döntene.
Arra is keresem a választ, hogy érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon. Kiderült, hogy titokban két buli zajlik egymás mellett. Földes András elsőtusványozó riportja, kormányzati divat-összefoglalóval.
Még a magyar kormányfő illiberális politikája sem riasztja el őket.