Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A szokásos hivatali utat megkerülve futott neki a MÁV vezetése a 200 milliárd forintos összköltségű új motorvonat-beszerzésnek.
Iparági berkekben a Stadler-lobbi sikerének tartják, hogy bármiféle előzetes tanulmány és háttérszámítás készítése nélkül jelentette be a MÁV Zrt.: még az idén pályázatot ír ki 88 elővárosi motorvonat beszerzésére.
A hvg.hu birtokába került dokumentumok tanúsága szerint augusztus 11-én Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató a MÁV Zrt. igazgatósága elé terjesztette a Monszpart Zsolt, a MÁV Start vezérigazgatója által készített – Motorvonatok beszerzése uniós finanszírozás igénybevételével című – anyagot. S bár a cég kontrolling igazgatója megvalósíthatósági tanulmány, háttérszámítások és peremfeltételek híján kétségesnek találta az előterjesztés megalapozottságát, az igazgatóság augusztus 23-án határozatot hozott arról, hogy a projektet a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel (MNV) is megismertessék. Ugyanebben a dokumentumban szeptember végi határidővel egy, „a MÁV csoport egészét érintő hatásvizsgálat” elkészítését is megrendelték. A szeptember 3-án megjelentetett sajtóközlemény már tényként fogalmazott a 200 milliárdos összköltségvetésű beszerzésről.
Az ügy pikantériája, hogy bár a kommünikék szerint a motorvonattender előkészítésén már egy éve dolgoznak a MÁV-nál, a valóságban semmiféle előtanulmány nem készült el a témában, de – a birtokunkban lévő dokumentumok szerint – még egy előterjesztés sem került az igazgatóság terítékére. Sőt, az esetleges uniós forrásoknak is csak most néznek utána.
Az EU-s társfinanszírozású közbeszerzések fölött is őrködő Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) kapott tájékoztatás szerint, őket hivatalos formában még sem a MÁV, sem pedig az MNV nem értesítette a projektről. Mint az NFÜ sajtósai fogalmaztak: „Az Európai Unió által közlekedési beruházások finanszírozására biztosított források a KÖZOP (és ROP) pályázatain keresztül nyerhetők el. A KÖZOP forrásokból a még kötelezettség vállalással le nem fedett szabad keretek erejéig további beruházások, beszerzések finanszírozhatók, melyek megfelelnek az Új Széchenyi Terv közlekedésfejlesztési program keretében megfogalmazott célkitűzéseinek. A pontos forrásokról döntés nem született.”
Vasúti berkekben a Stadler nyomulását sejtik a viharos gyorsasággal előkészített projekt hátterében. Tény, hogy a MÁV a döntéssel párhuzamosan a 2005-ös, Flirt-gate néven elhíresült motorvonattendert elnyerő svájci Stadler Bussnang AG is belendült.
Peter Spuhler, a Stadler-csoport tulajdonos-vezérigazgatója 20 millió svájci frankos (mintegy 5 milliárd forintos) beruházással szolnoki motorvonatgyár építését jelentette be. A fejlesztésbe állítólag a szolnoki önkormányzat is beszállna: a város apportként telket kínál az üzlethez. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a hvg.hu-nak ezt meg is erősítette, ahogy azt is, hogy indulni kívánnak a tenderen.
Értesüléseink szerint ennek érdekében még az idén leteszik az új üzem alapkövét is a szolnoki ipari parkban. (A Stadler jelenleg alumínium kocsiszekrények összeszerelését bonyolítja a Tisza-parti városban. A Svájcból érkező elemeket itt hegesztik össze és festik le, majd az elemek visszautaznak a Lajtán túlra.)
A 200 milliárd forintért beszerzendő 88 motorvonat azonban információink szerint nem enyhítene a MÁV mozdonygondjain. A hírek szerint sorra mondják fel a szolgálatot a személyszállító szerelvények mozdonyai. A vasúttársaság sajtóosztályán a motorvonattender és a pusztuló mozdonyállomány összefüggéseit firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy a motorvonatok jellemzően Budapest és a nagyobb vidéki városok elővárosi közlekedését szolgálnák, míg a lerobbanó mozdonyok interregionális szolgálatban állnak.
A rohamosan elöregedő mozdonypark megújítását ezért másképp kívánják megoldani. A 200 milliárdos beszerzés egyébiránt kétharmada a tavaly közel 36 milliárdos veszteséget termelő MÁV 300 milliárdosra becsült, az ígéretek ellenére újra elhalasztott konszolidációjának.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Kényszerhelyzetben van Orbán: Tusványoson újat és nagyot kell mondania, mint például egy vaskos jóléti csomag vagy egy népszavazás, emellett csak „kötelező elem” lehet Magyar Péter, az LMBTQ-emberek és az ukránok pocskondiázása. A Tisza elnöke sem dőlhet azért hátra: fel kell vennie a kesztyűt és kormányzóképességet is kell mutatnia.
Kigyulladt egy kioszk, a tűz átterjedt a kis boltokra, ahol egymás után robbantak fel a túlhevült gázpalackok.
A katasztrófavédelem több tanácsot is adott a várható rossz idő miatt.