Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Apósát viszont nem terheli üzleti ügyekkel a vasárnapi ebédnél.","shortLead":"Apósát viszont nem terheli üzleti ügyekkel a vasárnapi ebédnél.","id":"20241227_tiborcz-istvan-interju-kozgep-orban-zongoralecke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e.jpg","index":0,"item":"cf607349-c644-41ed-9c41-e4200958567e","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_tiborcz-istvan-interju-kozgep-orban-zongoralecke","timestamp":"2024. december. 27. 11:34","title":"Tiborcz István elárulta, hogy sokat tanult a Közgéptől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","shortLead":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","id":"20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0.jpg","index":0,"item":"327deb08-e21e-4615-b7ca-97c08d66d3fa","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","timestamp":"2024. december. 28. 16:20","title":"InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eef80a3f-27f9-4f81-831e-fc78b7ffea1b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az olasz ipari minisztérium szerint a törökök adták a legjobb ajánlatot, ami garantálja a cég jövőjét.","shortLead":"Az olasz ipari minisztérium szerint a törökök adták a legjobb ajánlatot, ami garantálja a cég jövőjét.","id":"20241227_baykar-piaggio-aerospace-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eef80a3f-27f9-4f81-831e-fc78b7ffea1b.jpg","index":0,"item":"352cdab4-bb08-49e5-b2a2-c53188ef1c81","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_baykar-piaggio-aerospace-felvasarlas","timestamp":"2024. december. 27. 13:48","title":"A Bayraktar drónok gyártója vette meg a Piaggio repülőgépgyártót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89bdbfd7-3cec-4df6-91d9-a292bc0c986b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az automata vészleállásnak köszönhetően az utasok nem voltak veszélyben.","shortLead":"Az automata vészleállásnak köszönhetően az utasok nem voltak veszélyben.","id":"20241227_franciaorszag-ongyilkos-mozdonyvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89bdbfd7-3cec-4df6-91d9-a292bc0c986b.jpg","index":0,"item":"21155d94-6a81-4af3-ade0-953614e82ada","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_franciaorszag-ongyilkos-mozdonyvezeto","timestamp":"2024. december. 27. 11:03","title":"A száguldó vonatból kiugorva lett öngyilkos egy mozdonyvezető Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros elnökség sem volt diadalmenet.","shortLead":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros...","id":"20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49.jpg","index":0,"item":"7345ad66-b9f6-4475-95a4-74e3dfde2ec0","keywords":null,"link":"/360/20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","timestamp":"2024. december. 28. 14:00","title":"A Fidesz pártcsaládra lelt az idén, de Orbánéknak nem osztottak lapot az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia fejlődésének újabb állomásához közelítünk. Amint a mesterséges intelligencia elég okossá válik ahhoz, hogy eltitkolja viselkedését az ember elől, számítania kell arra, hogy könyörtelenül fogja követni a saját céljait.","shortLead":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia...","id":"20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324.jpg","index":0,"item":"3742f8c2-f9fc-4471-9fbb-3f1f1c5e3ee5","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","timestamp":"2024. december. 28. 18:03","title":"Már hazudik is a mesterséges intelligencia, nehogy kikapcsolják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","shortLead":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","id":"20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c.jpg","index":0,"item":"e857a7e3-e492-4452-9463-352d4eb2ceb6","keywords":null,"link":"/elet/20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","timestamp":"2024. december. 27. 09:07","title":"Szörnyű karácsonyi ajándékot kapott a britek ötöde, de a sírhely és a vécéülőke ezek közül is kiemelkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagyon kellene a 300 milliárd forintos azonnali szanálás, de még inkább az, hogy a központi költségvetés beszálljon a 2000 milliárdos megörökölt belső adósság leküzdésébe, mert a MÁV Zrt. a működőképessége határára ért. Míg a kormány nem dönt a közösségi közlekedés jövőjéről, a cég maga csak aprókat léphet. Szarvas Ferencet, a vállalat elnök-vezérigazgatóját kérdeztük.
hvg.hu: Az állam tulajdonosi mivoltát boncolgató konferencián a „Versenyre kényszerítve” című kerekasztal-beszélgetésbe ül be. Ez meglehetősen érdekes, mivel a MÁV valójában nincs versenyben. Miről fog beszélni?
Szarvas Ferenc: Abban igaza van, hogy a MÁV-nak döntően nincs igazi versenytársa a vasúti szolgáltatásban és a vasúti személyszállításban belföldön, mégis ugyanakkor éles versenyben van a közlekedés egyéb ágazataival, döntően az egyéni közlekedéssel, az egyéni szállítmányozás, illetve személyszállítás területeivel.
"Ha szerencsénk van, a kormány képes lesz az eredeti szándékát megvalósítani"
Stiller Ákos
hvg.hu: Olyannyira, hogy a MÁV sok éve veszíti el a csatákat ebben a versenyben. Meddig tart még a süllyedés?
Sz. F.: A legnagyobb kihívást az autóközlekedés jelenti, és igen, a mérleg az autók javára billent át sok-sok éve, mert egy sor dologban az autó kényelmesebb, gyorsabb, és sajnos, bizonyos helyzetekben olcsóbb szolgáltatást is képes nyújtani az utasoknak, mint amire a mai magyar vasúti közlekedés képes. Ezt a küzdelmet a világ más részein is megvívták, megvívják. Máig csak a legfejlettebb országok jutottak el odáig - igaz, van ahol már több mint két évtizede -, hogy ismét elkezdtek jelentős összegeket beruházni a vasúti struktúrába és a gördülő állományba, így jelentősen javult a vasúti versenyképesség is. Megfordult a korábbi, és ha igen alacsony szintről is, de ma is folyamatosan növekszik a részarányuk az árufuvarozásban és a személyszállításban is. Közép-Kelet-Európában azonban még tart a hanyatló, tőkeszegény és pénzhiányos állapot, de ha szerencsénk van, és a kormány képes lesz az eredeti szándékát megvalósítani, azt, hogy a vasút fejlesztésére több erőforrást biztosítson, akkor jöhet a fordulat, jöhet nálunk is a vasút reneszánsza.
hvg.hu: Addig is azonban idehaza leginkább az érezhető, hogy a kormányváltás után hangoztatott, vasútirendszer-átalakítási vehemencia alábbhagyott, sőt, mintha a politikát ez az egész már nem is érdekelné annyira. Túl nagy falatnak bizonyult?
Sz. F.: Hiba volna azt állítani, hogy a helyzet változatlan, és elvileg minden olyan, mint a kormányváltás idején vagy a kinevezésemkor, tavaly nyáron volt. Akkor a politika egyértelműen nagyon támogató volt a vasúttal kapcsolatban. A változtatási igény elvileg talán most is megvan a politikában, de hogy az azóta kibontakozott negatív gazdasági hatásoknak minderre mi a hatása, az már egy egészen más kérdés. Persze, meg kell érteni, hogy az, amire a törekvés akkor megvolt, az most erőforrásokkal nem megtámogatható.
"Egy ilyen tehermentesítés többet jelentene a hitelek átvállalásánál"
Stiller Ákos
hvg.hu: Magyarán nincs pénz. Szeptember végére a MÁV adósságrendezésének jogszabályi feltételeit a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak kellett volna elkészítenie. Ehhez képest a tárca javaslata nem készült el, sőt, a 300 milliárd forintos adósság rendezéséről a kormányzat olyannyira letett, hogy erről a jövő évi költségvetési terv sem szól egy szót sem. Miért?
Sz. F.: Ma is abban bízom, hogy a konszolidáció mégis meg fog történni. Nem csak azért, mert ezzel a vállalatcsoport folyó működési költségei közül kiemelnék az évi 40-45 milliárdos törlesztő és 15-20 milliárdos kamatkiadást. Azért is, és ez a hangsúlyosabb, mert egy ilyen tehermentesítés megnyithatná az utat azon projektek előtt is, amelyek önmagukban életképesek és jelentős költségracionalizálást tennének lehetővé, de jelenleg azért nem indulhatnak el, mert egy ekkora adósságot maga előtt görgető vállalat nem tud fejlesztési célú hiteleket felvenni.
hvg.hu: Ha nincs szanálás, attól még a kormány nem fogja hagyni, hogy megroppanjon a cég, hiszen így volt ez korábban is. Az például nem fordulhat elő, hogy a béreket ne időben fizessék ki. De ha nincs világos jele annak, hogy konszolidálás nélkül nincs tovább, akkor ki az, aki elhiszi, hogy ez valóban így van?
Sz. F.: A vállalatcsoportban ma a működés minimális szintjeit lehet finanszírozni. Persze, a vasút nem állhat meg. De a folyamatosan romló eszközállománnyal és romló kondíciókkal nem sok esélyünk van a korábbiaknál jobb eredményt elérni. Beruházási forrásokra van szükségünk, és ezzel kapcsolatban most igazából csak az EU-s fejlesztési forrásokban reménykedhetünk, mert az Unió sokkal inkább áldoz már a vasútra, mint a közúti projektekre. Ezzel együtt azt gondolom, hogy a 300 milliárdos látható adósság mellett az örökölt, mintegy 2000 milliárd forint nagyságrendű implicit adósság leküzdéséhez szükség lenne a központi költségvetés vállalásaira is. Különben eljutunk lassan a működőképességünk határára.
hvg.hu: Az igaz, hogy a MÁV-menedzsment a kormányzat számára nyilvánvalóvá tette, hogy ha nincs adósságrendezés, akkor nem lesz holding?
Sz. F.: Ez így ebben a formában nem igaz.
hvg.hu: Milyen formában igaz?
Sz. F.: A konszolidáció sokkal egyértelműbb és áttekinthetőbb viszonyokat tudna teremteni. Ha van konszolidáció, az például azt eredményezi, hogy a MÁV mérlegbeszámolóiban lényegében az elengedett hitelből saját tőkenövekmény lesz, és ez a megnövekedett saját tőke lehetővé teheti végre, hogy az évtizedek óta rendezetlen mávos ingatlanok dolgát rendezzük. Ennek az lenne a módja, hogy a saját tőke terhére az állam leszállíthatná a cég ingatlanvagyonát, és csak a valóban szükséges ingatlanokat adná vissza vagyonkezelésre. Ezzel megnyílna a mód a jelenleg 19 ezer helyrajzi számon bejegyzett 123 ezer felépítményt magába foglaló portfólió jogi struktúráinak rendbe tételére. Komoly költséget, menedzsmentidőt és problémát okoz ma egy sor olyan ingatlannal történő foglalkozás, amihez a működés szempontjából a MÁV Zrt.-nek már semmi köze nincs. Ez a rendezés és egy sor, hasonló probléma kezelése sem lehetséges a konszolidáció elmaradása esetén.
"Mire a fejlesztési stratégia elkészült, jött a Széll Kálmán-terv"
Stiller Ákos
hvg.hu: Bő egy éve dolgozik az új menedzsment. Az indulásakor úgy tűnt, kellő politikai hátszéllel, akarattal, pénz, paripa és fegyver ígéretével érkezett, viszont máig nem készült el kihirdethető stratégia, így azt sem tudni, hogy önök milyen MÁV-ot akarnak. Miért?
Sz. F.: A menedzsment valójában rég elkészítette a döntően fejlesztési stratégiát tartalmazó elképzelését. Ám mire elkészültünk, jött a Széll Kálmán-terv, és minden addigi számolgatást felülírtak. Nyilvánvaló, hogy a vállalati szintű stratégiát hozzá kell igazítani a kormányzati szintű elvárásokat kitűző anyaghoz, de a lépéskényszer most az, hogy kormányzati szinten döntsenek a közösségi közlekedéssel kapcsolatos elképzelésekről. Ezt a döntést figyelembe véve lehet aztán a fejlesztési igényeket és lehetőségeket strukturálisan összefoglaló vállalati szintű stratégiai dokumentumot ehhez igazítani, és csak aztán lehet mindezt nyilvánosságra hozni.
hvg.hu: Addig, amíg a kormányzat nem hozza meg ezt a döntést, marad az a hadigazdálkodás-szerű működés, amiben mindig oda csoportosítanak át erőket, ahol pillanatnyilag a legnagyobb a baj?
Sz. F.: A személyes feladataim közt az egyik legfontosabb, hogy megértessem a döntéshozókkal: ez egy olyan vállalat, ahol az előretekintő működésben rendkívül nagy költségracionalizálási lehetőségek rejlenek. Az alapfeltétel, hogy legalább középtávra mondják meg, mennyi pénz áll rendelkezésünkre. Előrelépés történt ebben, amikor nyár végén sikerült a pályavasút közszolgáltatási szerződését aláírni, de sok ilyen kis lépésre van még szükség. Ennek első lépése az, hogy 2-3 vagy több évre előre legalább egy minimális fejlesztési költségszintet garantáljon a politikai döntéshozó. Egy közbeszerzést akkor lehet szabályosan kiírni, ha megvan rá a forrás. A MÁV-nak olyan közbeszerzési pályázatokat kellene tudnia lényegében már ma kiírnia, amik 2-3 évre előre biztosítani tudja a megfelelő időpontban lehívható szolgáltatások vagy termékek rendszerét. A karbantartások a vasútüzem működésének jellegéből olyanok, hogy több hónapra előre kész forgatókönyvekkel kell minimálisan rendelkezni ahhoz, hogy a rendszer egyensúlyban maradjon, valamint a pénz, az eszköz és az ember a kellő időben a kellő helyen meg tudjon jelenni.
hvg.hu: Ha a kormány továbbra sem lesz ebben partner, meddig vállalja ezt a feladatot?
Sz. F.: Csodát nem tudok tenni! Olyan vezetés nincs, ami ebből a vállalatból plusz pénz nélkül csodát volna képes előcsalogatni. Amíg érzem azt, hogy az eredeti szándék, tehát az, hogy változtatni kell, megvan, de a körülmények a megvalósítást nem vagy nem úgy teszik lehetővé, ahogy eredetileg gondoltuk, addig azt vallom: ki kell tartani. Ha viszont az ember úgy érzi, hogy nincs már mozgástér, és úgysem lehet változtatni, akkor nem szabad maradni egy ilyen pozícióban.
Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci kétszer nyert Emmy-díjat, egyszer Európai Filmdíjat, és jelölték Oscarra is.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.