szerző:
D. Kovács Ildikó
Tetszett a cikk?

Ha időben sikerül a régi kuponfüzeteket leváltani, a munkatáltónak, a felhasználóhelyeknek és a dolgozóknak is megéri a SZÉP-kártyát igénybe venni, amely az összes béren kívüli juttatást előbb-utóbb integrálhatja, és úgy működhet, mint egy elektronikus pénztárca.

Egy 12 főt foglalkoztató, budapesti székhelyű kisvállalkozásnál eddig minden dolgozó 144 ezer forint étkezési utalványt kapott béren kívüli juttatásként. A marketing eszközökkel kereskedő cég ügyvezetője a hvg.hu-nak azt mondta, egyelőre szó sem lehet arról, hogy akár az összegből, akár a juttatástól visszalépjenek - azt a kártyás rendszerben is vállalni fogják. Bizonytalanságot egyelőre az okoz, hogy melyik kártyakibocsátóval szerződjenek.

A kisvállalkozás hozzáállása tipikusnak mondható: a tavaly 386 milliárd forintos béren kívüli juttatások piacán az étkezési hozzájárulás volt a legkedveltebb (200 milliárd), így azzal, hogy a Széchenyi-pihenőkártyát kibővítették éttermi szolgáltatásokkal (valamint szabadidős szolgáltatásokkal is), a kártyának óriási keresletet ágyaztak meg.

Nincsenek rákészülve a vállalkozások

Mint ahogy a HVG is beszámolt róla, a szálláshely-szolgáltatásra adható, legfeljebb évi 225 ezer forintos keret mellé a munkáltatók éttermi fogyasztásra 150 ezer, míg különböző rekreációs szolgáltatásokra 75 ezer forintot juttathatnának „kártyás” alkalmazottaiknak, kedvezményes adózással.

©

Az adózás szempontjából nincs különbség a jelenlegi és az új cafeteria-rendszer között, hiszen a SZÉP-kártya már idén is a szabályozás része volt, mondta el kérdésünkre Puskelyné Király Ágnes, a Top Cafeteria ügyvezetője. A kártya még csak terjedőben van, ennek a szakértő szerint elsősorban az lehet az oka, hogy amikor év elején elindították a cafeteria-programokat a cégek, még nem volt kész a szabályozás, a júliusi bevezetéskor pedig már elfogyott az erre fordítható összeg.

Már csak a kártyák és az elfogadóhelyek hiányoznak

Az egyik legnagyobb probléma jövőre az lehet, hogy lesz-e elég elfogadóhely, ahol a kártyát használni lehet. A melegétel-utalvány eddigi forgalmazója, a három nagy, francia tulajdonú piaci szereplő - az Edenred (volt Accor), a Le Chéque Déjeuner és a Sodexo - által alapított Étkezésiutalvány-forgalmazói Egyesülés szerint 20 milliárd áfabevétel-kiesést okozhat már az is, ha jövő év elejétől a munkáltatók kevesebb mint fele átáll a SZÉP-kártyára. Az egyesület ugyanis 75 ezer elfogadóhellyel áll kapcsolatban, és ilyen rövid idő alatt ennyi elfogadóhelyet kiépíteni nehezen elképzelhető.

Brachna János, a balatonföldvári kistérségben élő idegenforgalmi közgazdász a problémát a kártyák elterjedése oldaláról látja: nem elég, ha januártól lehetőség lesz az új struktúra beindítására, tömegével van szükség hazsnálatban lévő kártyákra is. "Kérdéses, hogy január elsejétől lesz-e valóban forgalom is egy-egy szolgáltatónál” – mondja Brachna, aki szerint a probléma alapvetően adminisztrációs jellegű, és ha sikerül megoldani, akkor az - ahogyan a cél is az volt - közvetlenül a turisztikai szolgáltatókra lesz pozitív hatással" – véli a közgazdász.

A félelmek egyik oldalról sem megalapozatlanok: mind a kártyák kibocsátása, mind pedig az elfogadóhelyekkel kötött szerződések bővülése tudomásunk szerint nyögvenyelősen halad.

Költségkímélés

„Azok, akik eddig a béren kívüli juttatásaikat használva elutaztak 4-5 napra pihenni, kényelmesebb fizetési eszközt kapnak. Viszont az alacsonyabb keresetűek, akik ezt nem engedhették meg maguknak és nem igazán éltek az üdülési csekk lehetőségével, valószínűleg nehezebben állnak át erre” – mondja Fata László, a Cafeteria Trend magazin szerkesztője. A szakértő szerint még mindig sokan vannak olyanok, akik a hagyományos bankkártya használatától is idegenkednek, és sokkal jobban szeretnek készpénzzel fizetni – így a SZÉP-kártya esetükben felérhet egy kisebbfajta kulturális forradalommal is.

©

Ami a költségeket illeti: a SZÉP-kártya kevesebbe kerül mind a munkáltatónak, mind pedig az elfogadóhelynek, mint az üdülési csekk. Eddig, ha egy munkáltató üdülési csekket vásárolt, relatíve magas, 5,5 százalékos jutalékot kellett fizetnie a Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft.-nek (NÜSZ). A SZÉP-kártya viszont ingyenes a munkáltatónak, és a munkavállalónak egyaránt. (Legalábbis a főkártya, ha a dolgozó társkártyát igényel valamelyik közeli hozzátartozója részére, akkor az már térítésköteles.) Az elfogadóhelyek is örülhetnek: míg eddig a beváltó 7,5 százalékot fizetett a NÜSZ-nek, ez most másfél százalékra csökken. Ez azért is jó, mert eddig néha az volt a gyakorlat, hogy az üdülési csekkekkel fizetőktől afféle kompenzációként magasabb árat kértek ugyanazért a szolgáltatásért.

Napi szintű használat

Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége szóvivője szerint ahogy az üdülési csekk is felpörgette a belföldi turizmust, úgy a Széchenyi-kártyától is ezt várják. Ez rá is fér, mondta, ugyanis az idei évben kicsit gyengélkedett ez a piac.

A vendéglátóiparban jelenleg 8-10 milliárd forint éves forgalmat generál az étkezési és üdülési csekk, és ezt a szektor nem tudná nélkülözni – mondta Krisán  László, a Kavosz Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre  A Vállalkozók Országos Szövetsége kereskedelmi szekciójának vezetője szerint a SZÉP-kártya nagyon komplett változást hoz az eddigiekhez képest, de a rendszernek a vendéglátóipar felől nézve nem bérkiegészítésként van értelme. Tehát nem annak, hogy aki kapja, egyben levásárolja az értékét, hanem annak, hogy akár napi szinten is fel tudja használni.

"Az lenne a legfontosabb, hogy a változások a hazai termékalapot növeljék. Ehhez azonban fogyasztói szemléletváltásra is szükségünk van" - mondta Krisán László, aki hozzátette, hogy az étkezési csekkekhez képest is mérséklődnek a kártyarendszerben a költségek. Míg a csekkalapú elszámolásban másfél százalék jutalék a csekkfüzet forgalmazóját illette, a SZÉP-kártyák esetében ez a kis rész is a vendéglátóiparban maradhat, ami számításaik szerint önmagában 5-6 százalékos hozzáadott értéket katalizál majd.

A Széchenyi-kártya forgalmazására három bank kapott kormányrendeleti úton megbízást: a százmilliárdos piacból egyelőre az OTP, a K&H és a MKB részesedhet.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Szakértők szerint hamarosan bekövetkezik az első halálos kibertámadás

Szakértők szerint hamarosan bekövetkezik az első halálos kibertámadás

10 millióra büntették a Wizz Airt az ügyfélszolgálata miatt

10 millióra büntették a Wizz Airt az ügyfélszolgálata miatt

Egy túszválság, amely megváltoztathatta egy amerikai elnökválasztás eredményét

Egy túszválság, amely megváltoztathatta egy amerikai elnökválasztás eredményét