szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az áfát is beleszámítva mintegy 16 forinttal drágítja a gázolajat a jövedéki adó 13 forintos emelése november 1-től, az emelés valószínűleg más termékek és szolgáltatások árára is hatni fog, mivel a dízel fontos szerepet játszik a szállításban.

A parlament döntésének értelmében a gázolaj jövedéki adója 110,35 forint lesz novembertől a jelenlegi 97,35 forinttal szemben, a benziné nem változik, 120 forint marad. Az emeléssel, a mostani dízel árral számolva, a gázolaj átlagára új csúcsra kerül, s eléri 418 forintot. A társaságok a jövedékiadó-emelést maradéktalanul érvényesíteni fogják az árakban, ugyanúgy, mint korábban az áfa-emelést, mert ha nem így tennének, akkor korlátoznák a versenyt.

Az ár biztosan hatni fog a keresletre is: a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainak töltőállomásain az idén az első háromnegyed évben gázolajból 0,9 százalékkal nőtt a fogyasztás, 1.189.929.405 liter fogyott.

A Forensis Autóklub nemrégiben publikált felmérése szerint az autósoknak mindössze harmada mondja azt, hogy az áremelkedések ellenére továbbra is ugyanannyit autózik, mint egy évvel ezelőtt, miközben a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg autójával a magasabb üzemanyagárak miatt.

©

Mintegy 90 százalékuk sokkal jobban megnézi, hogy olyan benzinkútnál tankoljon, ahol alacsonyabbak az üzemanyagárak, miközben a megkérdezettek több mint harmada 5-10 ezer forinttal kevesebbet költ havonta tankolásra, mint a múlt évben, 10 százalékuk pedig már nem tankol rendszeresen.

A Forensis szerint a felmérés egyik legfontosabb üzenete az, hogy az autós családok 35 százaléka a kevesebb tankolással, 31 százaléka pedig a szórakozásra költött összegek csökkentésével próbálja ellensúlyozni az üzemanyagok drágulásával járó plusz kiadásokat.

Arra a kérdésre, hogy vajon milyen üzemanyagár esetében nem lennének hajlandók rendszeresen tankolni az autósok, 2-3 százalékuk azt mondta, már most sem tankol rendszeresen, közel 50 százalékuk pedig abbahagyná a rendszeres üzemanyag vásárlást, ha a benzin illetve a dízel ára elérné a 400 forintos literenkénti szintet. Ezzel szemben negyedük úgy gondolja, hogy bármilyen üzemanyagár mellett rendszeresen tankolna.

A benzin kiskereskedelmi árának 38 százaléka a termelői ár, 4,4 százaléka a nagykereskedelmi, illetve 3,7 százaléka a kiskereskedelmi árrés, 33 százaléka a jövedéki adó, 1 százaléka a készletezési díj. A gázolaj esetében a termelői ár 41 százalék, a két árrés 6,8, illetve 3,7 százalék, a jövedéki adó 27 százalék, a készletezési díj pedig megegyezik. Mindkét üzemanyag a 25 százalékos áfa alá tartozik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Bemutatta a Honor az első mobilt, ami már független a Huawei-től

Bemutatta a Honor az első mobilt, ami már független a Huawei-től

Von der Leyen: A határok lezárása nem megfelelő eljárás a vírus megfékezésére

Von der Leyen: A határok lezárása nem megfelelő eljárás a vírus megfékezésére

Kidobta a Facebook? Nincs egyedül

Kidobta a Facebook? Nincs egyedül