szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nemzeti vagyon része a levegő, az állami adatvagyon és az állam által birtokolt „dolgok” - olvasható az új, részben kétharmadosra tervezett nemzeti vagyontörvényben - írja a Napi Gazdaság.

A törvény gondol a levegőre és a régészeti leletekre, ugyanis kimondja, hogy a nemzeti vagyon részét képezi a "Magyarország határa által körbezárt terület feletti légtér" - írja a Napi Gazdaság.

Az állami vagyon részét képezi a "Szent Korona", az országház, a folyók, a közutak, a föld méhének kincsei, a rádióspektrum, valamint az állami cégek. A parlament kétharmaddal fogadná el a magyarországi patakok listáját, eszerint a Dunától kezdve a Hercegkúti patakig kismillió folyócska az állam tulajdonát képezi. Ugyancsak kétharmad szentesíteni a vasúti törzshálózatot - vagyis azon pályákat, amelyeket a jövőben csakis állami cég üzemeltethet.

MTI / Komka Péter

A nemzeti vagyon kezelésének elsődleges célja a közfeladatok ellátása kell, hogy legyen, az állami vagyongazdálkodást is ennek a célnak rendelné alá az új törvény. Eszerint a közfeladatok ellátására szolgáló vagyont óvni, gyarapítani kell - ám ha nincs rá szükség, akkor eladható - vagyis ez a törvény sem zárná ki a privatizációs eszközöket az állami vagyonkezelés eszköztárából - ahogy a most érvényben levő törvény sem teszi.

Ingyenes használatba állami vagyon akkor adható, ha az közfeladat ellátása érdekében történik - szögezi le a javaslat. A nemzeti vagyon használatba nem adható offshore cégeknek, s a törvény hasonlóan szigorú a közös tulajdonlás, illetve a privatizáció estében is, állami tulajdon csakis átlátható vállalathoz kerülhet.

A várhatóan a jövő év tavaszán a parlament elé kerülő törvény leszögezi, hogy a csővezetékes szállítás, a szerencsejáték szervezése, a bányászati tevékenység, a rádióaktív anyagok előállítása és szállítása, az állami vasútvonalakon való személyszállítás és árufuvarozás mind-mind állami monopólium.

Ezen monopóliumokról az állam - a jelenlegi szokásoknak megfelelően - átmenetileg lemondhat koncessziók formájában. Ugyancsak állami feladat lenne a jövőben nemzetközi repülőtér alapítása és üzemeltetése - bár eddig az új repülőterek üzemeltetése e kötelem nélkül is befuccsolt - elég csak Sármellék folytatódó kálváriájára gondolni - írja a lap.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!