szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A statisztika szerint a magyar személyszállító vonatok átlagosan 90 százaléka menetrendszerűen közlekedett 2011-ben, tehát hozták az uniós átlagot. Az apró, mindennapos késések azonban nem látszanak az adatokban, mert a Nemzetközi Vasútegylet előírásai szerint pontosnak minősül egy személyvonat, ha a végállomásra öt percnél kisebb késéssel fut be. A tehervonatoknál 30 percnél kisebb késés „megbocsátható még” – derül ki a Népszabadság cikkéből.

A statisztika szerint Romániában a vonatok 79 százaléka tartotta a menetrendet tavaly, Szlovákiában és Ausztriában több mint 96 százaléka. Mindezt úgy, hogy a percnél rövidebb időtartam az európai vasutaknál nem létezik.

Hiába megengedő a statisztika, a valóságban így is sokat késnek a magyar vonatok, és sokszor akkor, amikor nem számítanak erre. Jó példa erre az, hogy tavaly az év első téli hónapjaiban a MÁV-Start járatainak országos menetrendszerűsége alulról karcolgatta a lényegesen jobb járműveket és pályákat üzemeltető Deutsche Bahn 93 százalékos eredményeit. Messze felülmúlta a román vasút mutatóit, és jobban teljesített a horvát vasútnál is. Júliusban azonban csak a magyar szerelvények 87 százaléka tartotta a menetrendet, hiába volt jobb az időjárás.

A késési statisztikák hullámzó eredményeihez a távolsági és elővárosi vonatok egyaránt hozzájárultak.

A MÁV szakemberei azt mondják: a nagy távolságokat futó intercity vonatok pontosságát leíró statisztikai eredmények egy szempillantás alatt „lerombolhatók”. Kevés ilyen járat van ugyanis, ezért ha egy-egy közülük sokat késik, az a statisztikát is nagyban rontja – olvasható a cikkben. A tavalyi mélypont éppen júliusban volt, akkor az IC-k több mint 44 százaléka késett – tették hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!