szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az új biztosítóhoz szerződő autósok közül több mint tízezren szembesülhetnek a napokban azzal, hogy az új biztosítójuk nem veszi figyelembe bónusz-málusz besorolásukat. A biztosítási szakemberek szerint csak átmeneti zavarról van szó.

"Nem vesznek el az adatok, hiszen a vonatkozó jogszabályok egyérteleműen védik az autósokat ez ügyben. Ám addig, amíg az adott helyzet okát ki nem derítik, a probléma nem fog megoldódni" - ennyi információt kapott a hvg.hu az egyik nagy biztosítótársaság munkatársától arra a kérdésre, mi lesz azokkal a biztosítót váltó autósokkal, akiknek a bónusz-málusz igazolását nem találják a rendszerben.

Mint ahogy arról először az azenpenzem.hu beszámolt róla, sok, frissen biztosítót váltó arról panaszkodott, hogy az új biztosítójuk a bónusz-besorolásuk érvényesítése helyett A0-s kategóriába (tehát biztosítási előzmények nélküli) kategóriába sorolta őket, mintha a váltással elvesztek volna az adataik.

Még két keresztnév is galibát okozhat

„Már elkértem a bónusz-igazolásomat a régi biztosítótól, és elküldtem e-mailben az újnak, de semmi választ nem kaptam. Egyszerűen elérhetetlen az ügyfélszolgálat, munkaidőben pedig nem tudok bemenni személyesen a fiókba" - panaszolta a pénzügyi blognak egy érintett autós. Valójában ennek az igazolásnak a kiállításáról nem a korábbi biztosítónak kell gondoskodnia, hanem egy tavaly hatályba lépett rendelet szerint a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerből (KKNYR) kell lekérdezni. Ide a régi biztosítónak kell az adatokat feltölteni, de a változásbejegyzéseket már az állami rendszernek kell megtennie.

Bónusz-félreértések
null

Gyakori hiba, hogy a rendszerbe feltöltött adatok hiányosak vagy pontatlanok. Ez akár olyan hiba is lehet, hogy a biztosított hivatalosan két keresztnévvel szerepel a nyilvántarásban, míg a biztosítónál csak eggyel. A hiba lehet az autós és a régi biztosító figyelmetlensége is, emiatt is érdemes mindig egyeztetni az adatokat, hiszen ott legkésőbb kiderül a probléma. Az is gyakran előfordul, hogy az átszerződő autósok egy része megfeledkezett arról, hogy esetükben nem december 31. a szerződési forduló, így nem bonthatja fel a szerződését, amit a rendszer automatikusan "félretesz".

Nem számottevő

"A KKNYR-ben összesen 7,3 millió szerződés adatait töltötték föl. Ebben a törölt szerződések is szerepelnek, az élő szerződések száma négymillió körüli. A tízezer problémás eset erre a tömegre vetítve nem túl nagy, persze az érintettek ezt nyilván másképp ítélik meg" - mondta Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) kommunikációs főosztályvezetője a hvg.hu-nak. Ha csak a tavaly év végi átszerződőket, kb 800 ezer biztosítottat nézzük, akkor ez arány 0,25 százalékról felmegy 1,25 százalékra, ami szintén nem számottevő. Ezek a problémák Gilyén szerint csak átmenetiek: a helyes, iilletve végül helyesbített adatok a központi nyilvántartóban a későbbi átszerződések körüli adategyeztetési konfliktusokat már csillapítani fogják. Amíg az adatcserére két biztosító között került sor, mindig kódolva voltak a problémás esetek. A nyilvántartó bekapcsolásával ezeknek a száma drasztikusan csökkenni fog.

Ezzel együtt is a legtöbb időt a probléma megoldásában az jelenti, hogy az eseteket egyenként kell megoldani. Márpedig a gyors ügyintézésben a régi biztosítók, akiknek fel kell derítenük, hogy egy adott esetben miért nem találja a rendszer az illetőt, már nem igazán érdekeltek. Az új biztosítók viszont csak azt követően tudják figyelembe venni a bónusz-málusz besorolást, ha ez az adategyeztetés lezárul. És jóváírni az addig keletkezett díjkülönbözetet.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!