szerző:
D. Kovács Ildikó

Csütörtökön adják át hivatalosan Kecskeméten a Mercedes-gyárat. Riporterünk egész napját az üzemben tölti, és többször is bejelentkezik. Fotósunkkal délelőtt bejárták a gyárat. Íme, az első benyomások. Gyorsriport.

A gyár Kecskeméttől délre, a városon kívül található. Ahogy újságírók nagy csoportjával megérkezünk, németesen precíz és kiszámoltan ésszerű világba csöppenünk. Persze, vannak biztonsági beléptető kapuk és minden nagyon modern. És mindenütt Mercedes - a telepen parkoló magyar munkások gépkocsijától eltekintve.

A fő attrakció, a karosszériaüzem három részre tagolódik: összeszerelő 1 (Zusammenbau, Z1), 2 és 3. Az első részlegben szerelik az alvázat, a másodikban a tetőt és az oldalfalakat, míg a harmadik részlegben az ajtók felszerelését és beállítását végzik. Az elemek egy része, a motor készen érkezik Németországból. A telepen minden ki van táblázva, két nyelven, a németek maximálisan jól érezhetik magukat.

Fotógalériánk a gyárról - kattintson a képre!
©

Nem tudom, hogy mi a szép, és a futószalag-munkáról mit lehet ilyen értelemben mondani. A Mercedes-alkatrészek mindenesetre zárt láncon, felfüggesztve sodródnak a szerelőállomások között, amiből összesen 130 van. Minden állomásnál két ember szorgoskodik.

A gyár jelenleg felfutási fázisban van, így most már kevesebb a német kolléga. Ők eredetileg a munkaerő 30-40 százalékát tették ki, most már csak annak felét-harmadát. A szériagyártás 4 hete indult el, előtte másfél évig folyt a próbagyártás. Teljes üzemben két percenként fog legurulni egy-egy kész autó a gyártósorról.

Fotógalériánkhoz kattintson a képre!
©

Egyelőre egy műszakban dolgoznak az emberek, de már folynak az előkészületek a második műszak elindításához is. Az összeszerelő üzemben kevesebb mint négy és fél óra kell, mire a karosszériaelemekből kész autó lesz.

A dolgozók munkakörülményei jóval kellemesebbnek tűnnek, mint amiről a Suzuki-gyár munkatársai szoktak beszámolni. Ugyan a gyártósorok közti pihenőszigeteken tudnak egyet fújni, de van hűtő, mikró, csokiautomata – apróságok, melyek nem ártanak a gyors felfrissüléshez.

Döbbenetesen jól szervezett a rendszer, és ha valaki hibát jelez, rögtön ott terem a segítség. Ha pótalkatrész kell, a wifis belső kommunikációs rendszeren keresztül megrendelhető, és azon keresztül is jelentik le, hogy az alkatrész megérkezett.

Fotógalériánkhoz kattintson a képre!
©

A friss munkaerő külön tanulószigeteken gyakorol, erre a célra fenntartott autókon, szerszámokon tanulhatják meg a szükséges feladatokat. Ha már belerázódtak, a csoportvezető felügyelete alatt még 3-4 napig gyakorolnak, és csak utána kezdhetnek fokozott felügyelet mellett dolgozni.

Ha egy autó elkészül, akkor még hátravan a futómű és fényszórók beállítása. Majd előbb egy esőztetőkabinban nézik meg, hogy nem ázik-e be az autó, utána pedig egy hepehupás tanpályán (rázópályán) is végigdöngetnek vele. Ha mindent rendben találnak, akkor az autót leállítják, és már csak el kell juttatni a rendeltetési helyére. A Merci elsőre 10-16 liter üzemanyagot kap.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
A CEU várja a Néppárt küldötteit, akik a magyar jogállamiságot vizsgálják

A CEU várja a Néppárt küldötteit, akik a magyar jogállamiságot vizsgálják

A nemzetbiztonsági bizottság is foglalkozik az új-zélandi terrorista támadással

A nemzetbiztonsági bizottság is foglalkozik az új-zélandi terrorista támadással

Szigorítana Weber: aki piros lapot kap, bukja az uniós pénzeket

Szigorítana Weber: aki piros lapot kap, bukja az uniós pénzeket

Megkegyelmezett az olasz felsőház Salvininek

Megkegyelmezett az olasz felsőház Salvininek

May: Nem lehetséges a megállapodásos kilépés a jövő héten

May: Nem lehetséges a megállapodásos kilépés a jövő héten

Forradalmi vértisztító eljárással kísérleteznek Szegeden

Forradalmi vértisztító eljárással kísérleteznek Szegeden