Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az Európai Bizottság a Magyarországgal szembeni álláspont enyhítésével valószínűleg együttműködésre kívánta ösztönözni a magyar kormányt, és el akarta kerülni a magyarországi EU-ellenes érzelmek további erősödését - vélekedtek pénteki helyzetértékelésükben londoni felzárkózó piaci elemzők, akik szerint a harmadik negyedévben befejeződhetnek az uniós bizottság által engedélyezett tárgyalások az új IMF/EU-programról.
A City egyik legnagyobb befektetési bankcsoportja, a Barclays Capital felzárkózó térségi elemzőstábja befektetők számára összeállított, Londonban pénteken ismertetett átfogó elemzésében annak a véleményének is hangot adott, hogy az EU-bizottság nyilván nem akarta "eltaszítani" Magyarországot.
A ház elemzői szerint mindemellett Brüsszelnek nem volt egyértelműen erős jogi alapja sem arra, hogy politikai feltételeket fogalmazzon meg egy pénzügyi jellegű támogatási program keretében. A Barclays Capital londoni elemzőstábja szerint azonban ez azt is jelenti, hogy az Európai Bizottság alapállása a gazdasági jellegű kérdésekben nem feltétlenül változott, és emiatt a tárgyalások elhúzódhatnak.
A ház elemzői közölték, hogy nem becsülik le a magyar kormány által tett erőfeszítéseket, és arra számítanak, hogy az Európai Bizottság elfogadja a minap beterjesztett konvergenciaprogramot. A Barclays Capital azt is valószínűsíti, hogy ennek nyomán Brüsszel visszavonja a kohéziós támogatások részleges felfüggesztéséről hozott döntését.
Jóllehet egyes javasolt intézkedések - főleg az adójellegűek - "vitatottnak bizonyulhatnak", a konvergenciaprogram azonban összességében alkalmas az államháztartási deficitre megszabott 3 százalékos GDP-arányos EU-tűréshatár tartós teljesítésére - áll a Barclays Capital pénteki londoni elemzésében. A Széll Kálmán-terv 2.0 kapcsán más nagy londoni házak is hasonló véleményeket fogalmaztak meg értékeléseikben.
A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének felzárkózó térségi elemzői a terv ismertetése utáni kommentárjukban közölték, hogy számításaik szerint a Széll Kálmán-terv 2.0-ben szereplő, 2012-2013-ra szóló kiigazítás méreteiben megfelel az Európai Bizottság legutóbbi javaslatainak, és végrehajtása esetén lehetővé teszi az államháztartási hiánycélok teljesítését.
A 4cast nevű vezető londoni pénzügyi elemzőcég közgazdászainak elemzése szerint a Széll Kálmán-terv 2.0 által felvázolt rövid távú makropálya "többé-kevésbé reálisnak látszik", a 2012-re és 2013-ra szóló hiány-előrejelzések "tarthatónak tűnnek" a tervben foglalt intézkedések alapján.
Mindkét cég hangsúlyozta ugyanakkor azt a véleményét is, hogy a tervet végrehajtási kockázatok terhelik, és a JP Morgan londoni elemzői szerint az is lehetséges, hogy az EU és az IMF nem lesz megelégedve a 2013-ra tervezett kiigazítási intézkedések minőségével. A ház saját becslése szerint ugyanis a jövő évi költségvetési lépéseknek hozzávetőleg csak a 28 százaléka érinti majd a kiadási oldalt, jóllehet a 2012-ben esedékes intézkedéseknek a 77 százaléka kiadási jellegű.
Pénteki elemzésükben a Barclays Capital londoni szakértői szintén azt jósolták, hogy az IMF/EU-tárgyalásokon "vita lesz" a konvergenciaterv költségvetési intézkedéseiről. A ház elemzőinek előrejelzése szerint a megbeszélések zöme nem elsősorban a konvergenciatervben szereplő költségvetési deficitcélokról, hanem az e célok elérésére kidolgozott intézkedések összetételéről szól majd.
A Barclays Capital szakértői példaként említik a pénzügyi tranzakciós adó tervét. A cég szerint nem egyértelmű, hogy ennek terhét a háztartások vagy a bankok viselik-e majd. Ha a bankok, akkor annak következményei lesznek a külföldi tulajdonos bankok hitelkihelyezési döntéseire, valamint a magyar gazdaság növekedésére és a tőkekiáramlásra is - vélekedett pénteki elemzésében a Barclays Capital londoni felzárkózó piaci stábja.
A cég elemzői közölték: mindent egybevetve azzal számolnak, hogy az IMF/EU-tárgyalások a második negyedévben elkezdődnek, és több fordulón át néhány hónapig eltartanak. A Barclays Capital fő forgatókönyve ugyanakkor az, hogy a tárgyalássorozat az idei harmadik negyedévben lezárul.
A ház mindazonáltal arra is számít, hogy Magyarországnak még "előzetes intézkedéseket" kell majd tennie, mielőtt az IMF igazgatótanácsa összeül a program jóváhagyására. A Barclays Capital elemzői szerint "lassú folyamat lesz a bizalom újjáépítése" az IMF és az EU, illetve Magyarország között.
A cég 10-20 milliárd euró közötti értékű, három évre szóló programot valószínűsít pénteki elemzésében. A Barclays Capital szerint az új program várhatóan kisebb lesz, mint a 2008 novemberében Magyarországnak összeállított 20 milliárd eurós csomag, mivel a kormány "szemlátomást arra törekszik", hogy elsősorban a befektetői bizalmat erősítse a megállapodással, és ennek révén a magántőkepiacokról tudjon forrást felhajtani.
Ha azonban Magyarország - az esetlegesen elhúzódó tárgyalássorozat miatt - még a tárgyalások lezárása előtt kilépne az eurókötvény-piacra, akkor valószínűleg ismét felmerülnének a kétségek azzal kapcsolatban, hogy a kormány hajlandó-e megtenni a megállapodáshoz szükséges összes lépést. A befektetők pedig, ha vásárolnak egy ilyen kibocsátásból, éppen maguk gyengíthetik a kormány késztetését olyan gazdaságpolitika folytatására, amilyet látni szeretnének - fejtegetik pénteki elemzésükben a Barclays Capital londoni szakértői.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Jehan Paumero húszas évei elején, bordeaux-i bölcsészként jött Magyarországra 2003-ban, miután elfogadta egy pécsi gimnázium állásajánlatát. Előtte csak a Sziget miatt járt itt, de megígérte magának, hogy még visszatér – egy helyett végül több mint húsz évet maradt. Hogyan látja egy köztünk élő francia a magyarokat? Miért érzi itt szabadabbnak magát, mint otthon, és mi az, ami miatt közelebb érzi magához a magyar társadalmat? Mit gondolnak a franciák Magyarországról, és mit válaszol, ha nekiszegezik a kérdést, hogy milyen diktatúrában élni?
A külügy megtalálta Habsburg György párizsi nagykövet utódját.
A kormány indokként az állam nemzetközi célkitűzéseinek megvalósítására és a gazdasági kapcsolatok alakulására hivatkozik.
A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története is mutatja, egyik pillanatról a másikra megváltozhat valakinek az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Tovább dagad az Epstein-botrány, újabb (korábbi) elnök érintettségéről ír a sajtó, miközben az amerikai igazságügyi hivatal felvette a kapcsolatot a börtönben ülő Ghislaine Maxwellel.
Szeptember 1-én kezdődik és 2026. június 19-ig (péntekig) tart.
Az egész késő esti talkshow-formátum került végveszélybe.
A Tisza Párt elnöke szerint a dolgozószobája helyéről a politikai közösség döntene.
Arra is keresem a választ, hogy érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon. Kiderült, hogy titokban két buli zajlik egymás mellett. Földes András elsőtusványozó riportja, kormányzati divat-összefoglalóval.
Még a magyar kormányfő illiberális politikája sem riasztja el őket.