Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Megállapodtak az Európai Unió tagországainak pénzügyminiszterei kedden Brüsszelben a bankok magasabb tőkemegfelelési kritériumait előíró szabályozásról - jelentette be az unió soros elnökségét betöltő Dánia pénzügyminisztere, Margrethe Vestager.
A miniszterek a banki kockázatok csökkentésére kidolgozott Bázel III nemzetközi szerződés uniós átültetéséről folytattak vitát: ez a megállapodás 2 százalékról 7-re emeli a bankok úgynevezett magtőkére vonatkozó tőkemegfelelési mutatóját, és további 2,5 százalék elkülönítését vetíti előre a fellendülés időszakában. Az uniós szabályozást - amely a tervek szerint jövőre életbe is lép - még az Európai Parlamenttel is egyeztetni kell.
Az EU azon dolgozott, hogy egyensúly legyen az egységes uniós piac tiszteletben tartása és a nemzetek rendelkezési szabadsága között. A miniszteri kompromisszum eléréséhez a keddi tanácskozáson a szabályoktól a nagyobb szigorúság felé való eltérés lehetősége mellett kardoskodó Nagy-Britannia és támogatói számára megfelelő megoldást kellett kidolgozni. London ugyanis ragaszkodott ahhoz a lehetőséghez, hogy ha egyes tagállamok szükségesnek ítélik meg, nemzeti szabályozásukban az uniósnál magasabb tőkemegfelelési mutatókat is előírhassanak.
Az uniós jogszabály az EU-ban több mint 8300 bankra vonatkozik majd, és sokuk esetében eurómilliárdos nagyságrendű tőkeemelést követel meg.
A négy éve kezdődött nemzetközi pénzügyi válság tanulságaira épülő Bázel III (a banki kockázatok csökkentésére a nyolcvanas évek végén kidolgozott bázeli szerződés továbbfejlesztett változata) kötelezően megemeli az úgynevezett tőkemegfelelési mutatókat, vagyis azt a (nagyobb kockázatú vagyonrészhez is viszonyított) készpénz- és értékpapír-tartalékot, amely biztosítja, hogy egy-egy pénzintézet nehéz időkben is talpon tudjon maradni.
A tavalyelőtt kidolgozott nemzetközi megállapodás értelmében az egyes országoknak maguknak kell gondoskodniuk arról, hogy az új szabályok 2019-re életbe lépjenek, így arról is, hogy a szükséges tőkeemelés (a szavatoló tőke növelése) jövőre megkezdődjön. Az Európai Unió azonban a nemzetközi megállapodáson belül saját tagországaira egységesebben vonatkozó szabályozást kíván kidolgozni.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.