Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A fogyasztói árak szeptemberben 6,6 százalékkal haladták meg az egy évvel azelőtti szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.
A fogyasztói árak szeptemberben 0,4 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz képest, és 6,6 százalékkal haladták meg az egy évvel azelőtti szentet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön. Egy hónap alatt jelentősen emelkedett az üzemanyagok és a dohányáruk ára, míg árcsökkenés volt a tartós fogyasztási cikkek és a szolgáltatások körében. Londoni elemzők 6,1-6,6 százalékos inflációt vártak.
Az infláció 2008 augusztusa óta (6,5 százalék) nem volt ilyen magas, a mostaninál magasabb 2008 júliusában (6,7 százalék) volt. Az idén az első kilenc átlagosan 5,8 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.
A maginfláció az augusztusi 5,1 százalékról 5,3 százalékra gyorsult éves összevetésben, míg a szezonálisan kiigazított havi mértéke az előző hónappal azonos mértékben, 0,3 százalékkal nőtt.
A fogyasztói árindex és a maginfláció közötti, éves szinten 1,3 százalékpontos különbség azzal magyarázható, hogy a nyers élelmiszerek (zöldség-gyümölcs), a járműüzemanyagok és a hatósági áras szolgáltatások (háztartási energia) nincsenek benne a maginflációs számításban - mondta Minary Borbála, a KSH főosztályvezetője. Egy évvel ezelőtt a 12 havi maginfláció 3,0 százalék volt.
A nyugdíjas fogyasztói kosárra számított 12 havi áremelkedés 6,6 százalék volt, az előző hónaphoz képest 0,3 százalék volt. Az egyhavi 0,4 százalékos inflációs adat főbb összetevői: az élelmiszereknél 0,6 százalékos áremelkedést regisztrált a KSH, a liszt ára 9,4, a sertéshúsé 3,5, a baromfihúsé 2,5, a tojásé 2,3 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor az idényáras élelmiszereknél (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 0,6 százalékkal csökkentek az árak.
A ruházati cikkek havi 1,4 százalékos áremelkedése mögött a szezonváltás áll. A járműüzemanyagok ára egy hónap alatt 2,8 százalékkal nőtt, a háztartási energia ára ugyanakkor 0,5 százalékkal csökkent, a tartós fogyasztási cikkeknél is 0,2 százalékos csökkenést mért a KSH. A múlt év szeptemberéhez viszonyítva az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 7,5 százalékkal emelkedtek. Néhány termék ára jelentősen nőtt: a tojásé (33,8 százalék), a sertészsiradéké (24,3), az idényáras élelmiszereké (22,2), a csokoládé, kakaóé (17,1) és a sertéshúsé (13 százalék).
A szeszes italok, dohányáruk ára is az átlagnál gyorsabban, 15,6 százalékkal nőtt. Hasonló mértékű, 15,7 százalékos drágulás következett be a járműüzemanyagoknál is 12 hónap alatt. A háztartási energia ára 5,6 százalékkal emelkedett egy év alatt. A szolgáltatásoknál 4,5 százalékos 12 havi áremelkedést mért a KSH, a ruházkodási cikkeknél pedig 2,5 százalékost. A tartós fogyasztási cikkek ára egy év alatt átlagosan egy százalékkal csökkent.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Bozó Szabolcsot a bátyja beszélte rá, hogy tegye fel a képeit az Instagramra – és megtörtént a csoda. A 33 éves amatőr alkotó ma befutott művész, olyanok veszik a képeit, akiket korábban, csaposként, legfeljebb kiszolgálhatott volna.
A Gyurcsány-tánc óta nem láttunk ilyet.
Több résztvevő is arról beszélt, egyesíteniük kell erejüket a rendszerváltáshoz.