Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Szlovénia szuverén adósosztályzatát egyszerre akár több fokozattal is visszaminősíthetik Szlovéniát, a már csak alacsony szintű befektetői kategóriának számító BBB sávba.
Negatív kihatású megfigyelés alá vette Szlovénia elsőrendű befektetői, A/A-1 szintű hosszú és rövid távú államadós-besorolásait kedden a Standard & Poor's, mert véleménye szerint a reálgazdaságban és a pénzügyi szektorban tervezett, régóta esedékes reformok végrehajtását megkérdőjelezi a parlamenti ellenzék által kezdeményezett népszavazás.
A nemzetközi hitelminősítő kedden Londonban közölte: Szlovénia szuverén adósosztályzatát egyszerre akár több fokozattal a már csak alacsony szintű befektetői kategóriának számító BBB sávba is visszaminősítheti, ha arra a következtetésre jut, hogy gyengült a szlovén kormány képessége a rugalmas gazdasági és pénzügyi környezet megteremtését célzó kulcsfontosságú reformok végrehajtására.
A hitelminősítő felidézi keddi elemzésében, hogy október végén a szlovén parlament egyik ellenzéki csoportja népszavazási kezdeményezést terjesztett be két reformtörvény ügyében. Az egyik törvény alapján külön intézményt hoznának létre az állami kézben lévő vagyon kezelésére, a másik pedig olyan intézmény életre hívásáról intézkedik, amely átvenné és kezelné az állami ellenőrzésű bankok portfolióit terhelő rossz minőségű eszközöket. Ez utóbbi ügyben a parlamenti elnök a múlt héten - eljárási okokra hivatkozva - érvénytelenítette a népszavazási kezdeményezést, az első kérdésben azonban a szlovén alkotmánybíróság dönti majd el, hogy lehetséges-e a referendum.
A Standard & Poor's szerint ez azt jelenti, hogy az állami vagyonkezelő létrehozása legalább egy évet késik.
A hitelminősítő londoni elemzői közölték: véleményük szerint a szlovén parlamenti ellenzék a népszavazási eljárást használja akadályozó eszközként. A Standard & Poor's szerint ez jelentős bizonytalanságokat eredményez, amelyek veszélybe sodorják a kormány képességét a hosszú távú szlovén makrogazdasági stabilitás szempontjából igen fontos szerkezeti reformok kidolgozására és végrehajtására. Az ügy hatással lehet a költségvetési konszolidációra, a nyugdíjrendszerre, az egészségügyi ellátásra, a munkapiacra és az állami adminisztrációra.
A Standard & Poor's szerint jóllehet több megoldás is kínálkozik az állami ellenőrzésű pénzügyi intézmények fizetőképességével kapcsolatos kérdések kezelésére, az ügy rendezésének késedelme azonban valószínűleg rontja a befektetői bizalmat és emelheti Szlovénia finanszírozási költségeit.
Szlovénia komoly gazdasági problémáira más nagy londoni házak is felhívták már a figyelmet.
Az Európai Újjáépítési és Fejélesztési Bank (EBRD) október végén Londonban ismertetett új regionális helyzetértékelésében mély és jövőre is folytatódó recessziót jósolt a szlovén gazdaságban. Prognózisa szerint a szlovén GDP-érték 2012-ben 2,5 százalékkal, 2013-ban 2,0 százalékkal csökken.
Mindkét becslés erősen rontott: előző térségi jelentésében az EBRD még 2,0 százalékos, illetve 1,4 százalékos szlovén GDP-mínuszt valószínűsített erre a két évre.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Miért érthető, hogy pont a zebrák zavarják annyira az embereket, és nem a jachtos luxizások?
A digitális nyelvi szuverenitás nem grandiózus ambíció, hanem kulturális szükségszerűség – érvel Balog Ádám, Pereczes János és Gaál Norbert.