Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Az NFM egy hónappal megtoldotta a szerződéskötés tegnap lejárt határidejét, de a Getronics nem lélegezhet fel, mert a rendszerépítés és beüzemelés határideje nem változott.
Mint azt megírtuk: január 15-én éjfélkor lejárt a határidő arra, hogy a decemberben, a megtett kilométer alapján számláló, 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveket érintő útdíj-rendszer megépítésére és üzembe helyezésére kiír közbeszerzési eljárás győztese aláírja a szerződését. Tegnap este olyan hírek szivárogtak ki a minisztériumból, hogy a Getronics Magyarország Kft. (december 27-éhez és január 2-ához hasonlóan) elállt az aláírástól. A tárca az ügyben ma sajtótájékoztatót tartott.
Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejelesztési Minisztérium infokommunikációs államtitkára szerdán délután arról tájékoztatott, hogy az e-útdíj tender eredményhirdetését (2012. december 15.) követően ugyan a közbeszerzési eljárás szabályai szerint 30 napos határidő állt a feleknek a szerződés megkötésre, de erre valójában csak január 2-át követően nyílt volna csak lehetőség. Az azóta rendelkezésre álló 12-13 nap végül nem bizonyult elegendőnek a szerződés megkötésre.
Az államtitkár tájékoztatása szerint ugyanis ebben az időszakban a Getronics jelezte az NFM felé, hogy az egyik alvállalkozója egy problémával jelentkezett. Erre hivatkozva a Getronics január 14-én kérte az ajánlati kötelezettségének meghosszabbítását. A minisztérium ennek a kérésnek eleget tett, így további 30 napos ajánlati kötöttség lépett érvénybe. Az államtitkár azonban azt hangsúlyozta, hogy a nyertes ajánlattevő ajánlati kötöttsége fennáll ez idő alatt, és nem változnak a szerződési feltételek sem. Az egy hónappal kitolt szerződéskötési határidő az államtitkár szerint azt teszi lehetővé, hogy a jelenleg érvényes nyertessel megállapodjanak, vagy más megoldást kereshessenek.
Nagyon rövid a határidő a rendszer kiépítésére, de csak a kormány döntésének megfelelően lehet ezen vagy akár a technológiai paramétereken változtatni. De egyelőre nem tudok ilyen szándékról - mondta Vályi-Nagy Vilmos. Az államtitkár szerint nincs mód arra, hogy a tender második helyezettjét, a T-Systems Magyarország Zrt.-t helyzetbe hozzák, mert a Getronics ajánlatán kívül nem volt más, ami a költségvetési forráskeretbe belefért volna.
(A tender finisében, tavaly december elején a Getronics nyújtotta be a legolcsóbb ajánlatot, ebben ettó 34,89 milliárd forintos áron vállalkoztak a feladatra. Az utolsó körben elhasaló kínai ajánlattevő (CIC) 47,3 milliárd forintért, a célba szintén el nem jutó Kapsch 68,1 milliárdért vállalta volna a munkát. A T-Systems 53,4 milliárd forintos ajánlatot adott, az ajánlata érvényes volt, de nem nyert. Az e-útdíj rendszer építésének vállalt pénzügyi tételeli azért is fontosak, mert egy Kormányhatározat (1666/2012. (XII.20.) a projekt megvalósítására összesen, legfeljebb 33 milliárd forintos fedezetet biztosított az Állami Autópálya Kezelőnek.)
Vályi-Nagy most megerősítette: továbbra is azt várják, hogy a szerződéskötés a határidőn belül meg fog történni. Ha februárban mégsem sikerülne megkötni a szerződést, akkor a Getronics kártérítést fog fizetni - de ennek pontos összegét Vályi-Nagy Vilmos nem tudta meghatározni. Az államtikár azt közölte: továbbra is azt gondolják a Getronicsnál, hogy júliusig megvalósítható a rendszer kiépítése, és ezt most a cég meg is erősítette a minisztérium felé.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.