szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Rekordot döntött, bár az előző évhez képest lassuló növekedést mutatott a kínai lakosság holdújévi ünnepek alatti költekezése - derül ki a hivatalos statisztikákból.

A bolti és éttermi eladások 539 milliárd jüant (1 jüan=35 forint) tettek ki Kínában az egyhetes munkaszünettel járó holdújévi ünneplés ideje, a február 9-ét követő hét alatt. Ez az előző évhez képest erős, 14,7 százalékos bővülés, elmarad ugyanakkor a korábbi év 16,4 százalékos növekedési üteméhez képest.

A holdújévhez kapcsolódó ünnepségsorozat tradicionálisan a legnagyobb költekezés időszaka a kelet-ázsiai országban, százmilliók számára az egyetlen olyan alkalom az évben, amikor családtagjaikat, szüleiket, gyerekeiket viszontláthatják. A boltok már hetekkel az ünnep kezdete előtt tele vannak, a nagyvárosok éttermei teljesen megtelnek, foglalással is nehéz helyet szerezni.

A mérséklődő növekedés oka elsősorban nem a kínai gazdaság növekedésének lassulásában keresendő - adnak magyarázatot a jelenségre a szakemberek. Nem is az egyszerű emberek szintjén jelentkezett, sokkal inkább a Hszi Csin-ping leendő elnök által a tavaly ősszel meghirdetett takarékossági kampánynak és korrupcióellenes harcnak tudható be. Ezt az is jól mutatja, hogy míg a ruhára, ételre, italra költés stabil, 6, 9 és 11 százalékos növekedést mutat, a felsőkategóriás hotelfoglalások 15-20 százalékkal estek vissza, hasonlóképpen a hivatalos vacsorák, fogadások száma is jelentős mértékben csökkent.

Az egyhetes ünnep Valentin-nappal való ütközés miatt az ékszereladások 38 százalékkal növekedtek a holdújév hetében. Hasonló okokból rekordot döntött a mozik forgalma is: a 2012-es 414 millió jüan után idén már 755 millió jüan bevételt könyvelhettek el február 9-e és 15-e között. Külföldre négymillió kínai utazott, ez 14 százalékos növekedés 2012 hasonló időszakához képest, a legkedveltebb célpont Thaiföld, Dél-Korea és Vietnam volt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!