Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Tapasztalat nemzetközi cégnél, jegybanki múlt, tudományos munkásság – ilyen az átlag európai jegybankelnök karrierútja. Ugyanakkor, korábbi politikai vagy kormányzati kötődéssel mindössze az EU-s jegybankelnökök egyharmada, nyolc elnök rendelkezik. Így kijelenthető, hogy bár több példa is van arra, hogy korábbi politikai posztot betöltő személy kerül a nemzeti jegybankok élére, ez korántsem nevezhető bevett gyakorlatnak az Európai Unióban – áll a Policy Solutions politikai elemző intézet gyorselemzésében.
Az uniós tagországok jegybank-elnökeinek végzettségével kapcsolatban kézenfekvőnek tűnik, hogy ez a vezető gazdasági-pénzügyi pozíció közgazdász szakembert kíván. A Policy Solutions kutatása alapján megállapítható, hogy a közgazdász diploma valóban általánosnak tekinthető az európai jegybankelnökök körében, hazánkat nem számítva a huszonhat banki vezető közül huszonöt ilyen végzettséggel rendelkezik. Egyetlen érdekes kivételt azonban itt is találunk, a litván Vitas Vasiliauskas társaitól eltérően jogi végzettséggel került az ország nemzeti bankjának élére, akit éppen emiatt komolyan kritizáltak is hazájában.
Ráadásul az EU-tagállamok nemzeti bankjainak vezetői általában a közgazdaságtan tudományos szaktekintélyeinek is tekinthetők, körükben igencsak jellemző ugyanis a közgazdasági doktori cím is. A jegybanki vezetők több mint 60 százaléka rendelkezik tudományos fokozattal. Tudományos oktatói-kutatói tevékenységet a 26 jegybankelnök közül 15 folytat vagy folytatott karrierútja során.
A jegybanki függetlenség követelményéből adódóan a pozíció általában a pártpolitikától semleges személyt követel meg. (Orbán ugyanis péntek reggeli rádióinterjújában elmondta, hogy azért nevez ki kormányzati tapasztalattal rendelkező embert az MNB élére, hogy mivel az intézmény független, csak így tud a jegybank elhelyezkedni a kormányzati erőtérben – a szerk.). Ez általánosan elfogadott elvnek tekinthető Európában, a jelenlegi nemzeti banki vezetők közül csupán ötnek van pártkötődése, közülük négyen voltak korábban hazájuk parlamentjének képviselői. A politikai előélet másik, szintén lényeges indikátora ugyanis a kormányzati szerepvállalás. Ebben a tekintetben hat jelenlegi jegybankelnök is érintett. A legmagasabb kormányzati pozíciót korábban két jegybankelnök, a lengyel Marek Belka és román kollégája, Mugur Constantin Isărescu töltötték be, akik korábban miniszterelnökként szolgálták hazájukat. A nemzeti bankok elnökei között három korábbi minisztert találunk: a szlovén Marko Kranjec és a finn Erkki Liikanen pénzügyminiszteri, a máltai Josef Bonnici gazdasági szolgáltatásokért felelős miniszteri posztot töltött be hazájában.
A Policy Solutions elemzése megállapítja, hogy korábbi politikai kötődéssel – párttagsággal, kormánytagsággal vagy parlamenti mandátummal – nyolc jelenlegi EU-s jegybankelnök rendelkezik, ami kevesebb, mint egyharmados arányt jelent a központi bankok vezetői között. Így bár több példa is van Európában arra, hogy korábbi politikai posztot betöltő személy kerül a nemzeti jegybankok élére, ez korántsem nevezhető bevett gyakorlatnak az Európai Unióban.
A vállalati szférából a jegybanki elnököknek csak valamivel több mint egyharmada, 26-ból 10 bankvezér érkezett. Ennél is jellemzőbb azonban, hogy a nemzeti bank vezető tisztségét betöltő személy belülről, a jegybank tisztségviselői közül kerül ki. A jelenlegi elnökök közül 18-an dolgoztak korábban hazájuk központi bankjánál valamilyen beosztásban, ami csaknem 70 százalékos arányt jelent, amivel ez a karrierút tekinthető a leggyakoribbnak.
A politikai elemző intézet gyorselemzése szerint a jelenlegi európai nemzeti banki vezetők kiválasztásában igen jelentős szerepet játszik a jelölt nemzetközi tapasztalata is. Erre enged következtetni az a tény, hogy a 26 tagországi bankvezető túlnyomó többsége, 17 jegybankvezér dolgozott korábban nemzetközi pénzügyi szervezeteknél, a nemzetközi ismeretekkel való rendelkezés tehát egyértelműen fontos részét képezi a jegybankelnökök kompetenciáinak.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Később biciklivel, motorral, vonattal és gyalog folytatja az ország bejárását.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.