szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Fővárosi Önkormányzat közlekedésfejlesztési beruházásait megvalósító Budapesti Közlekedési Központ az 1-es villamosvonal Bécsi út – Kerepesi út közötti, legrosszabb állapotú szakaszának komplex felújítására.

Az 1-es villamos vonal Bécsi út – Kerepesi út közötti több mint 8000 méteres pályájának teljes körű felújítását követően megszűnnek a jelenlegi, helyenként 10-30 km/órás sebességkorlátozások, így érezhetően csökken majd az utazási idő. Ráadásul Óbudán a Rendelőintézet és a Flórián tér között automatikus locsolóberendezéssel ellátott fűburkolatot kap a villamospálya, több helyen cserje- és fatelepítéssel tesszük barátságosabbá a környezetet. Ugyancsak megújulnak és nagyobb teherbírásúvá válnak a csomópontokban a villamospályát keresztező útátjárók. A burkolt villamospálya korszerű, a jelenleginél jóval csendesebb és tartósabb pályaszerkezettel épül át - közölte a BKK.

Új vágánykapcsolat létesül a Szentlélek tér H megállóhely nyugati, az Árpád híd M megállóhely nyugati és Zugló vasútállomás megállóhely keleti oldalán. A Jász utcai vágánykapcsolatot, a Kerepesi úti kitérőkörzetet, valamint a Bécsi úti végállomás kitérőkörzetét teljes körűen átépítjük.

A vágánykapcsolatok funkciója, hogy a vonal egy pontján keletkező zavar esetén ne kelljen az egész vonalon pótolni a villamosokat, a vágánykapcsolatoknál a villamosok vissza tudjanak fordulni, míg a kitérőkörzetek azok az utasforgalomban nem használt vágányok, amelyeken keresztül szükség esetén félreállhatnak a műszaki hiba miatt vagy egyéb okból ideiglenesen a forgalomból kiálló járművek.

A jelenleginél magasabb, 26 centiméteresre tervezett peronok nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszik egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsit toló kisgyermekes anyukák és az idősek közlekedését is nagyban megkönnyítik. A peronok kényelmes megközelítését új gyalogátkelőhelyek létesítésével, valamint hat megállóban (Flórián tér, Szentlélek tér, Népfürdő utca, Árpád híd (2 db), Kacsóh Pongrác út) liftek beépítésével biztosítják.

A megállóhelyeket utaskényelmi berendezések telepítésével teszik kényelmesebbé: megújulnak a hangosító berendezések, utasvárók (peronlefedések), padok, támaszkodók, szemetesek és utastájékoztató berendezések. Az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszer valósul meg. A kivitelező feladatként a Flórián tér és Szentlélek tér megállóhelyen a teljes peronfedés és lépcsőlefedés, a többi megállóhelyen 18 méter hosszú, korszerű peronfedések létesülnek: az Árpád híd M és a Puskás Ferenc Stadion M megállóhelyeken 2-2 db, a többi megállóhelyen 1-1 db.

A vonalszakasz áramellátásának felújításakor négy áramátalakító állomást (Óbuda, Árpád híd, Reitter, Zugló) is korszerűsítenek, emellett 18 kilométernyi hosszban megújul a felsővezeték-hálózat, valamint az energiaellátást biztosító kábelek cseréje is megvalósul. Az energiaellátás korszerűsítésének köszönhetően növekszik az energiahatékonyság, a megújuló hálózat pedig lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának visszatáplálását.

A vagyonvédelmi és hálózati biztonság érdekében az Árpád híd parti hídfőibe, a szigeti bejáró kamrahelyiségébe kamerás térfigyelő és behatolásjelző rendszert telepítenek a kábellopások megelőzése céljából. A tervezett vonalszakaszon minden kitérő automatikus vezérlésű váltófűtéssel lesz ellátva a zavartalan téli közlekedés biztosítása érdekében.

Az 1-es villamos vonalon a megállóhelyek jelzőlámpás csomópontokban helyezkednek el, melyek egy összehangolt rendszer részcsomópontjai. A rekonstrukciós munkák érintik a csomópontok forgalomtechnikai szabályozását. A forgalomtechnikai beavatkozásokkal a vonal menetideje a menetrendben érvényesíthető mértékben csökkenthető. Jelen beruházás keretében a teljes vonalszakasz szabályozástechnikai felülvizsgálata megtörténik a villamosok előnyben részesítése érdekében.

A növénytelepítési munkák eredményeképpen az 1-es villamos vonal mentén a pesti harmadik körgyűrű egy teljesen új arculatot kap. A kopár villamospálya és a meglévő peronok növényekkel oldott, kellemes közlekedési felületté alakulnak át. A növényzet telepítésével eltűnnek a jelenlegi kiterjedt, használaton kívüli aszfaltfelületek és a zöldfelületeknek köszönhetően jól elkülönülnek majd a villamos pályák az útfelületektől. A növénytelepítésnél kizárólag várostűrő fa- és cserjefajokat használunk fel.

Az ajánlati felhívásban, valamint a dokumentációban kidolgozott alkalmassági feltételek és értékelési szempontok biztosítják, hogy a kivitelezők nyílt versenyében olyan referenciákkal rendelkező vállalkozó kerüljön kiválasztásra, aki bizonyítottan képes a szükséges kivitelezési feladatok elvégzésére. Ennek érdekében a leendő pályázóknak alkalmassági feltételként vállalkozásuk tőkeerősségét és a jelenlegi kivitelezés volumenének megfelelő kivitelezési referenciákat kell igazolnia az elmúlt öt évből.

A kivitelezők 2013. április 30-ig tehetik meg ajánlataikat, a szerződéskötésre pedig nyáron kerülhet sor. A kivitelezési munkák a szerződéskötést követően, idén nyár végén kezdődhetnek meg, elsőként a Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszon, majd 2014 tavaszától a Lehel utca – Kerepesi út közötti szakasz következik. A munkálatok várhatóan 2014 őszén fejeződnek be.

A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. ütem” projektnek, ami 6,08% önerő biztosításával, 93,92% uniós támogatás felhasználásával, összesen 40.998.763.242 Ft értékben valósulhat meg.  A Budapesti Közlekedési Központ 2011 szeptemberében kötötte meg az ehhez szükséges Támogatási Szerződést.

A projekt részeként a Budapesti Közlekedési Központ várhatóan 2013 tavaszán további két kivitelezést ír ki a 3-as villamos vonalának, valamint az 1-es villamosvonal Kerepesi út – Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, és a Fehérvári útig tartó meghosszabbítására.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kékhalált okozhat a Windows 10-ben egy linkre kattintás

Kékhalált okozhat a Windows 10-ben egy linkre kattintás

Nehezebb munkát, hosszú ingázást is vállalna a magyarok többsége, hogy megtarthassa az állását

Nehezebb munkát, hosszú ingázást is vállalna a magyarok többsége, hogy megtarthassa az állását

Anyja ölében ülve vezetett egy gyerek a Ferihegyi úton – videó

Anyja ölében ülve vezetett egy gyerek a Ferihegyi úton – videó