Az évszázad üzletét köthették meg

Törökországban elképzelhető, hogy az évszázad üzletét kötötte meg az ország kormánya. Isztambul új repülőterének megépítésére egy török cégekből álló konzorcium nyerte el a jogot, 25 évig ők is üzemeltethetik a repteret. Cserébe viszont összesen több mint 22 milliárd eurót kell befizetniük a török államkincstárba 2017-től kezdődően. A hatalmas összeg kapcsán egyesek azonban kételkedésüknek adtak hangot, hogy vajon ennyi pénzt ki lehet-e termelni az új, éves szinten 150 millió utas kiszolgálására tervezett légikikötőből.

  • hvg.hu hvg.hu
Az évszázad üzletét köthették meg

Törökországban elképzelhető, hogy az évszázad üzletét kötötte meg az ország kormánya. Isztambul új repülőterének megépítésére egy török cégekből álló konzorcium (Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon) nyerte el a jogot, 25 évig ők is üzemeltethetik a repteret. Cserébe viszont összesen több mint 22 milliárd eurót (körülbelül 6600 milliárd forintot) kell befizetniük a török államkincstárba 2017-től kezdődően – írja a Balkans.com. A hatalmas összeg kapcsán egyesek azonban kételkedésüknek adtak hangot, hogy vajon ennyi pénzt ki lehet-e termelni az új, éves szinten 150 millió utas kiszolgálására tervezett légikikötőből. A repülőtér megépítése önmagában 10 milliárd euróba kerül.

Binali Yildirim török közlekedésügyi miniszter szerint ugyanakkor az összeggel nincs probléma, mivel a nyertesek minden bizonnyal figyelmesen számolták ki az összeget, szerinte a projekt annyira nyereséges lesz, hogy a cégek sokkal többet vehetnek majd ki a repülőtérből, mint amennyit beletesznek majd. A miniszter szerint a 2008-as gazdasági válság után a világgazdaság központja a Közel-Kelet és Törökország felé fordult, Isztambul pedig a világ légitársaságainak egyik központjává válik majd.

A PPP-konstrukcióban elkészülő reptér a legnagyobb ilyen projekt a Török Köztársaság történetében, a Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon konzorcium döntően a legmagasabb megajánlott árral nyert, maguk mögé utasították a jelenlegi legnagyobb isztambuli légikikötőt, az Atatürköt üzemeltető TAV-ot is.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek