szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Kína fővárosa hat új metróvonalat ad át a jövő év végéig, és a világ legnagyobb elektromosautó-töltő állomása mellett hamarosan megkezdik a villanykocsik kedvezményes értékesítését is.

Az idén korábban már átadott két metróvonalszakasszal 2013-ban és 2014-ben csaknem 85 kilométerrel hosszabb föld alatti vasúton fognak metrókocsik futni. Május ötödikén 456 kilométerre nőtt a fővárosi metróvonalak együttes hossza, 2007-ben még 114 kilométer volt.

A pekingi metró naponta körülbelül tízmillió utast szállít. A prognózisok szerint 2015-re a 19 vonal összes hossza eléri majd az 561 kilométert, 2020-ra pedig a teljes fővárosi metróhálózat meghaladja majd az ezer kilométert. A kínai főváros útjain ma mintegy 5,2 millió autó fut, a város állandó dugókkal küzdve fuldoklik - ez önmagában jelentős részben hozzájárul az állandósult pekingi szmoghoz. A városvezetés az elmúlt években megpróbálta ismét a kerékpárokra csábítani a lakosság egy részét, de az önkiszolgáló kölcsönzők egyelőre nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

A több metró és az elektromos autók dotált terjesztése is csak segíthet a pekingi szmoghelyzeten
AFP / Bei Piao
A pekingi vezetés a tömegközlekedés fejlesztése mellett megkezdte a környezetkímélő autók népszerűsítését is. A Legal Evening News című lap friss beszámolója szerint 2015-re várhatóan 50 ezer elektromos autó lesz Pekingben, ezekből 30 ezer  magántulajdonban. A többiből jut a tömegközlekedésnek, közhivataloknak és a taxivállalatoknak.
A város északnyugati részén a hétvégén indították el az első elektromos autókölcsönző szolgáltatást. Az egyelőre 15 gépkocsiból álló park autóit a vállalkozásban részes Beijing Automotive Group, vagyis a BAIC csoport gyártotta és biztosította. A cég arra készül, hogy első elektromos autóinak értékesítését heteken belül megkezdi.

A vásárlást a központi kormányzat támogatja, az autók ára 200 ezer jüan (7,3 millió forint) felett van, és az állam a magántulajdonostól 60 ezer jüant (2,2 millió forint) vállal át. Végeredményben így vetekszik az elektromos autó ára egy átlagos "hagyományos" üzemű autóéval. A fenntartása azonban - hirdetik a szakemberek - jóval olcsóbb. Peking már megépítette a világ legnagyobb elektromosautó- töltőállomását, amely naponta 400 jármű töltésére nyújt lehetőséget. A tervek szerint a főváros további négy állomást és plusz 15 töltőhelyet alakít ki.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!