Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy bírósági tárgyaláson előkerült e-mailből derült ki, Mark Zuckerberg pontosan látta, hogy előbb–utóbb a Metát is utoléri egy trösztellenes per.","shortLead":"Egy bírósági tárgyaláson előkerült e-mailből derült ki, Mark Zuckerberg pontosan látta, hogy előbb–utóbb a Metát is...","id":"20250416_meta-facebook-instagram-whatsapp-eladasa-mark-zuckerberg-trosztellenes-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811.jpg","index":0,"item":"b21c9734-ebfc-4c73-923a-735ad11d11d8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_meta-facebook-instagram-whatsapp-eladasa-mark-zuckerberg-trosztellenes-per","timestamp":"2025. április. 16. 10:03","title":"Látta, hogy baj lesz, az Instagram és a WhatsApp eladását fontolgatta Mark Zuckerberg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","shortLead":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","id":"20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e.jpg","index":0,"item":"b390bd1d-5cf0-4ebc-a13a-ac207b78678f","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","timestamp":"2025. április. 17. 17:36","title":"Gulyás Gergely szerint Orbán Viktor kérése volt, hogy tőle és Rogán Antaltól vonjanak el hatásköröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33903eab-00fc-4f38-8f54-d3bb0d965461","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy igencsak bizarr ötlettel állt elő a Meta vezérigazgatója pár éve: az ismerősök évenkénti törlésével rázta volna fel a Facebookot. És nem ez lett volna az egyetlen érdekes gondolata.","shortLead":"Egy igencsak bizarr ötlettel állt elő a Meta vezérigazgatója pár éve: az ismerősök évenkénti törlésével rázta volna fel...","id":"20250416_mark-zuckerberg-meta-targyalas-facebook-ismerosok-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33903eab-00fc-4f38-8f54-d3bb0d965461.jpg","index":0,"item":"e3de4b31-c0b9-4730-a832-71027d89310b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_mark-zuckerberg-meta-targyalas-facebook-ismerosok-torlese","timestamp":"2025. április. 16. 19:03","title":"Mark Zuckerberg komolyan felvetette, hogy évi egyszer mindenki ismerőseit törölni kéne a Facebookon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4db96332-0853-4932-b8b6-bce6810797d1","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A bableves, az uborkasaláta és a vegyes savanyúság elmaradhatatlan összetevője, környezetbarát tisztítószer és vízkőoldó is egyben – de fogyni lehet-e vele? Cikkek, posztok sora állítja, hogy igen, meggyőző, alapos szakvéleményt azonban annál nehezebb találni erről. Dietetikus segítségével cikkünkben minden felmerülő kérdésre válaszolunk.","shortLead":"A bableves, az uborkasaláta és a vegyes savanyúság elmaradhatatlan összetevője, környezetbarát tisztítószer és...","id":"20250416_ecet-fogyas-fogyokura-dieta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4db96332-0853-4932-b8b6-bce6810797d1.jpg","index":0,"item":"8d9f3a94-285c-48de-bf0d-2cf931e3b7e6","keywords":null,"link":"/360/20250416_ecet-fogyas-fogyokura-dieta","timestamp":"2025. április. 16. 05:31","title":"Tényleg fogyókúrás csodaszer az ecet? A dietetikus válaszol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","shortLead":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","id":"20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1.jpg","index":0,"item":"75356bed-9869-4e06-880b-aa98f5f17683","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","timestamp":"2025. április. 17. 08:08","title":"Drasztikus visszaesés: több mint egy évtizede alig esik hó Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7eb1a8ce-03dc-40f2-9b4b-e0f9887e976f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Beszaladt a pékségbe, majd figyelmetlenül elindult. ","shortLead":"Beszaladt a pékségbe, majd figyelmetlenül elindult. ","id":"20250417_Kirepult-a-kocsijabol-egy-sofor-miutan-egy-rendorautoval-utkozott-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7eb1a8ce-03dc-40f2-9b4b-e0f9887e976f.jpg","index":0,"item":"0489a5b0-a2ef-4daf-bd85-b9e4ebc95382","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Kirepult-a-kocsijabol-egy-sofor-miutan-egy-rendorautoval-utkozott-video","timestamp":"2025. április. 17. 07:51","title":"Kirepült a kocsijából a sofőr, aki egy rendőrautóval ütközött – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9028d536-f043-4e9e-9ab3-966bb2b3bc0a","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Kialakultak a Bajnokok Ligája elődöntőinek párosításai.","shortLead":"Kialakultak a Bajnokok Ligája elődöntőinek párosításai.","id":"20250416_bajnokok-ligaja-real-madrid-arsenal-internazionale-bayern-munchen-osszefoglalo-negyeddonto-visszavago-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9028d536-f043-4e9e-9ab3-966bb2b3bc0a.jpg","index":0,"item":"3ad1ee5b-f818-47cd-a2f6-f685343f9701","keywords":null,"link":"/sport/20250416_bajnokok-ligaja-real-madrid-arsenal-internazionale-bayern-munchen-osszefoglalo-negyeddonto-visszavago-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 23:06","title":"BL: Kettős vereséggel búcsúzott a címvédő Real Madrid, hatalmasat küzdött a Bayern München, de ez is kevésnek bizonyult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d7292c5-b252-460c-8587-ff22d677c8f0","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A ragadós száj- és körömfájás vírus mesterséges eredete politikai téma lett Magyarországon. Nem ez az első összeesküvés-elmélet a kórokozókkal kapcsolatban: a laborban piszkált vagy valamilyen baleset folytán kiszabadult vírusokról eddig is olvashattunk. A mesterséges intelligencia fejlődése nyomán pedig szintet léptek a konteógyártók is. De vajon a biofegyverek gyártásában is segíthet az MI?","shortLead":"A ragadós száj- és körömfájás vírus mesterséges eredete politikai téma lett Magyarországon. Nem ez az első...","id":"20250416_Biofegyverek-MI-szaj-es-koromfajas-Covid-Gulyas-Kemenesi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d7292c5-b252-460c-8587-ff22d677c8f0.jpg","index":0,"item":"a09c380f-e258-4af3-a530-88b167174c88","keywords":null,"link":"/360/20250416_Biofegyverek-MI-szaj-es-koromfajas-Covid-Gulyas-Kemenesi","timestamp":"2025. április. 16. 19:30","title":"Mi történik, ha egy halálos vírus receptjét kérjük a mesterséges intelligenciától?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Országgyűlés 251 igen szavazattal - 86 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett - hagyta jóvá Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztését a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt.
Elfogadta a parlament hétfőn a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Az e-útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon július elseje után.
Az Országgyűlés 251 igen szavazattal - 86 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett - hagyta jóvá Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztését.
A tarifákat nem rögzíti a törvény, az azokat tartalmazó rendelet tervezetét a kormány múlt csütörtökön tette közzé honlapján. Egy zárószavazás előtti módosító indítvány elfogadásával a parlament felhatalmazta a kormányt, hogy rendeletben állapítsa meg a mezőgazdasági termelők élőállat-szállítást és - a mezőgazdasági termények betakarításának idejére - a mezőgazdasági termények szállítását végző saját gépjárművei díjmentességének részletes szabályait.
Emellett a kormány több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomagot ígér a fuvarozóknak. Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szombati budapesti fórumán közölte: a kabinet jelenleg négy intézkedést vizsgál. Eszerint az európai uniós minimumra csökkentenék a légrugós járművek adóját, és vizsgálják a vagyonszerzési illeték csökkentését is. A tervek között szerepel, hogy az iparűzési adóból leírható lenne az e-útdíj egy része, ezen kívül pedig egy államilag támogatott hitelkonstrukcióval is segítenék a fuvarozókat.
A kormány honlapján csütörtökön közzétett, társadalmi vitára bocsátott tervezet tengelyszámtól függően határozza meg a fizetendő infrastruktúradíjat, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó tartozik; a szorzat adja az útdíj mértékét.
A végrehajtási rendelettervezet alapján a tengelyszámtól függően a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúradíja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. Járműkategóriánként főúton 21,23 forinttól 36,75 forinton át a felső kategória szerinti 67,60 forintig emelkedik a díj.
A tervezetben kitérnek arra is, mekkora szorzóval kell kiszámítani az útdíjat a díjköteles gépjármű esetében a környezetvédelmi kategóriába sorolástól függően. A legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél a legmagasabb a szorzó, 1,2, a legalacsonyabb szorzó értéke 0,8. A tervezet melléklete részletesen tartalmazza azokat az utakat, útszakaszokat, amelyeken útdíjat kell fizetni.
A törvény az útdíj meghatározásának összetevőit közli: az útdíj része az infrastruktúra és a külső költség díj. Az első az út építési, üzemeltetési, fenntartási és bővítési költségét tartalmazza. A külső költség díj pedig a zaj- és levegőszennyezés miatt felmerült költségeket fedezi.
A díj függ a járművek motorjának környezetvédelmi besorolása mellett a napszaktól, az évszaktól, és az út által érintett területtől is. Az elmaradott területek megközelítése olcsóbb lehet, viszont csúcsidőben - napi öt órán át - drágább lehet a díj. Semmilyen differenciáló tényező miatt nem lehet több az útdíj, mint az átlagos díj 175 százaléka.
A törvény meghatározza a befolyt útdíj felhasználásának sorrendjét is. Első helyen áll a díjszedés költsége, majd a díjköteles úthálózat üzemeltetése, fenntartása következik. Ezt követi az egyéb úthálózat üzemeltetése, fenntartása és az egyéb - ehhez kapcsolódó - állami feladatok finanszírozása. A sor végén áll az úthálózat bővítése.
Az útdíjat nemcsak a kocsikba szerelt fedélzeti eszköz közbeiktatásával lehet megfizetni, hanem előre megváltott viszonylati jeggyel is. Az útdíjszedő üzemelteti az e-útdíj infrastruktúráját, megállapítja, kiveti és - az útdíjszolgáltatókon keresztül - beszedi a díjat. Az útdíjszolgáltató pedig lehetővé teszi, hogy a járművek üzembentartói csatlakozhassanak a rendszerhez. Az egyetemes útdíjszolgáltató bárkinek nyújtja ezt a szolgáltatást.
A törvényjavaslathoz benyújtott zárószavazás előtti módosító javaslat alapján viszonteladót is igénybe vehet majd az egyetemes útdíjszolgáltató. A módosító csomag szerint az egyetemes útdíjszolgáltató átalány-költségtérítést fizet alvállalkozóinak. Ennek nagyságát majd rendelet határozza meg.
A jogszabály arra az esetre, ha elromlik a járműben a fedélzeti eszköz, amely gyűjti és továbbítja a díjfizetéshez szükséges adatokat, úgy rendelkezik, hogy csak viszonylati jegy váltásával haladhat a jármű jogszerűen az úton.
A díjfizetésért a gépjármű üzembentartója felel. Ez alól kivétel az, ha a "lebukott" járművezető személye megállapítható, mert akkor ő lesz a felelős a meg nem fizetett díjért.
Az útdíjtörvény érinti a közúti közlekedésről szóló jogszabály reklámtáblákra vonatkozó passzusát is. Az általános tiltás így szól: gépjárművek közlekedésére szolgáló közút lakott területen kívüli szakasza mellett nem lehet reklámtábla, reklámhordozó vagy egyéb reklámcélú berendezés. Ezt előbb úgy oldotta fel egy módosítás, hogy a 2010. december 31-ig építési engedéllyel, közútkezelői hozzájárulással, a nem gyorsforgalmi utak mentén kihelyezett, legfeljebb 12 A/0-ás ív méretű (12 négyzetméteres) reklámfelület elhelyezésére alkalmas tábla 2015. január 1-ig kivételesen fenntartható. Az elfogadott változat viszont korlátlan ideig fenntarthatóvá teszi ezeket a táblákat.