szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Igazán hányattatott sorsú lett az észak-erdélyi autópálya, mind a finanszírozás, mind a kivitelezés folyamatos akadályokba ütközött, egy rövid szakasz kivételével ma sem tart sehol, miközben a kilométerenkénti költségek már elérik a 7,9 milliárd forintot.

A 415 km hosszú Bors-Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Segesvár-Brassó útvonalon épülő észak-erdélyi autópálya átadását 2005-ben 2012-re tervezték. A sztráda akkori költségvetése 2,5 milliárd dollára volt. - írja a Portfolio.hu. 2005 szeptemberben az autópálya építési munkálatait felfüggesztették, mert nem rendezte tartozásait az állam. Egy két hónapos egyeztetést követően és a téli végét megvárva 2006 tavaszán folytatódott a beruházás, mely azonban ma sincs kész. 

A román szállításügyi minisztérium adatai szerint ahogy haladt előre az idő, úgy már az eredeti ár kétszeresébe került az észak-erdélyi autópálya három szakasza azon nyolc közül, amelyeket 2008 és 2010 között kezdtek el megépíteni. A minisztériumnak 2009-ben 520 millió eurót kellett átutalnia a Bechtelnek, az eredeti ütemterv szerint, az előleget, 140 millió eurót már ki is fizették, de ezzel egyelőre az erre szánt források ki is merültek. Az autópálya átadási határideje ekkor 2013 volt. 

2010-ben nagyobb összeget terveztek kifizetni az autópálya építőjének, az amerikai Bechtelnek, ez a pénz azonban az előző évi munkálatok nyomán felhalmozott adósság volt, így egyetlen újabb kilométer elkészülésével sem kalkuláltak ebben az évben. Miközben Romániában egyetlen kilométer autópálya megépítése immár eléri a 7,9 miliárd forintot a magyar autópályák fajlagos építési költsége az utóbbi hat évben 3,1 milliárd forintról 1,4 milliárdra csökkent. 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Csak nyolc állami egyetem marad?

Csak nyolc állami egyetem marad?

130 jármű rohant egymásba egy japán hóviharban

130 jármű rohant egymásba egy japán hóviharban

Soros György az EU helyett most a tagállamoknak javasolja az örökkötvényt

Soros György az EU helyett most a tagállamoknak javasolja az örökkötvényt