Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Igazán hányattatott sorsú lett az észak-erdélyi autópálya, mind a finanszírozás, mind a kivitelezés folyamatos akadályokba ütközött, egy rövid szakasz kivételével ma sem tart sehol, miközben a kilométerenkénti költségek már elérik a 7,9 milliárd forintot.
A 415 km hosszú Bors-Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Segesvár-Brassó útvonalon épülő észak-erdélyi autópálya átadását 2005-ben 2012-re tervezték. A sztráda akkori költségvetése 2,5 milliárd dollára volt. - írja a Portfolio.hu. 2005 szeptemberben az autópálya építési munkálatait felfüggesztették, mert nem rendezte tartozásait az állam. Egy két hónapos egyeztetést követően és a téli végét megvárva 2006 tavaszán folytatódott a beruházás, mely azonban ma sincs kész.
A román szállításügyi minisztérium adatai szerint ahogy haladt előre az idő, úgy már az eredeti ár kétszeresébe került az észak-erdélyi autópálya három szakasza azon nyolc közül, amelyeket 2008 és 2010 között kezdtek el megépíteni. A minisztériumnak 2009-ben 520 millió eurót kellett átutalnia a Bechtelnek, az eredeti ütemterv szerint, az előleget, 140 millió eurót már ki is fizették, de ezzel egyelőre az erre szánt források ki is merültek. Az autópálya átadási határideje ekkor 2013 volt.
2010-ben nagyobb összeget terveztek kifizetni az autópálya építőjének, az amerikai Bechtelnek, ez a pénz azonban az előző évi munkálatok nyomán felhalmozott adósság volt, így egyetlen újabb kilométer elkészülésével sem kalkuláltak ebben az évben. Miközben Romániában egyetlen kilométer autópálya megépítése immár eléri a 7,9 miliárd forintot a magyar autópályák fajlagos építési költsége az utóbbi hat évben 3,1 milliárd forintról 1,4 milliárdra csökkent.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Sokáig úgy tűnt, Donald Trump veje, Jared Kushner építhet luxusingatlant az egykori jugoszláv hadsereg 1999-ben lerombolt központjának helyén, ám Szerbiában egyre többen ellenzik ezt.
A volt igazságügyi miniszter elmúlt másfél éve került fókuszba.