szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Igazán hányattatott sorsú lett az észak-erdélyi autópálya, mind a finanszírozás, mind a kivitelezés folyamatos akadályokba ütközött, egy rövid szakasz kivételével ma sem tart sehol, miközben a kilométerenkénti költségek már elérik a 7,9 milliárd forintot.

A 415 km hosszú Bors-Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Segesvár-Brassó útvonalon épülő észak-erdélyi autópálya átadását 2005-ben 2012-re tervezték. A sztráda akkori költségvetése 2,5 milliárd dollára volt. - írja a Portfolio.hu. 2005 szeptemberben az autópálya építési munkálatait felfüggesztették, mert nem rendezte tartozásait az állam. Egy két hónapos egyeztetést követően és a téli végét megvárva 2006 tavaszán folytatódott a beruházás, mely azonban ma sincs kész. 

A román szállításügyi minisztérium adatai szerint ahogy haladt előre az idő, úgy már az eredeti ár kétszeresébe került az észak-erdélyi autópálya három szakasza azon nyolc közül, amelyeket 2008 és 2010 között kezdtek el megépíteni. A minisztériumnak 2009-ben 520 millió eurót kellett átutalnia a Bechtelnek, az eredeti ütemterv szerint, az előleget, 140 millió eurót már ki is fizették, de ezzel egyelőre az erre szánt források ki is merültek. Az autópálya átadási határideje ekkor 2013 volt. 

2010-ben nagyobb összeget terveztek kifizetni az autópálya építőjének, az amerikai Bechtelnek, ez a pénz azonban az előző évi munkálatok nyomán felhalmozott adósság volt, így egyetlen újabb kilométer elkészülésével sem kalkuláltak ebben az évben. Miközben Romániában egyetlen kilométer autópálya megépítése immár eléri a 7,9 miliárd forintot a magyar autópályák fajlagos építési költsége az utóbbi hat évben 3,1 milliárd forintról 1,4 milliárdra csökkent. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!