szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több mint 40 milliárd dollárért építene egy hongkongi bejegyzésű cég egy Nicaraguát átszelő csatornát. A Panama-csatornánál háromszor hosszabb vízi útvonal a valaha volt legnagyobb infrastrukturális beruházás lesz, ha egyáltalán elkészül. Többek szerint ugyanis Kínának nem igazán érné meg a projekt, ráadásul súlyos környezeti károkkal is járna a csatorna megépítése.

Beindulhat a világ valaha volt legnagyobb infrastrukturális beruházása. A Business Insider cikke szerint több mint 40 milliárd dollárért építene egy hongkongi bejegyzésű cég egy Nicaraguát átszelő csatornát. A Panama-csatornánál háromszor hosszabb vízi útvonal részleteiről ugyanakkor nem sokat lehet tudni, mivel a HK Nicaragua Canal Development Investment Co. cég, melynek terveit a nicaraguai kormány jóváhagyta, nem közölt pontosabb információkat a projektről.

A kormány szerint a beruházással több tízezer munkahelyet teremtenek a régió egyik legszegényebb országában, és a gazdasági fejlődés is beindul majd ezáltal. Környezetvédők szerint ugyanakkor a projekt tönkre fogja tenni a Nicaragua-tó vizét és élővilágát, az édesvíz beszennyezésével pedig elveszne az ország egyik fő víznyerőhelye. Hajózási szakértők szerint ráadásul nem biztos, hogy épp most lenne itt az ideje egy ilyen beruházásnak, mivel nem lenne elegendő hajó, mely kihasználná az útvonalat. Emellett pedig a globális gazdasági lassulás következtében kevesebb konténerszállító hajó használja a hajózási útvonalakat, illetve a felmelegedéssel megnyíló útvonalak is alternatívákat kínálnak a társaságoknak.

Egyesek szerint azonban a gazdasági szempontok nem játszanak szerepet, Kína pusztán globális hegemóniáját igyekszik így is növelni. Latin-Amerikában mellesleg nem ez az első hatalmas kínai bevásárlás: márciusban Ecuador 8,1 millió hektárnyi amazóniai őserdejéből 3 milliót eladott kínai olajvállalatoknak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!