szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Júniusban is csúcson volt a GKI-Erste konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke; a mutató az áprilisi jelentős esés után májusban és júniusban is kétéves csúcson volt, ezzel folytatódott a trendjében 2012 őszétől tapasztalható emelkedés.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint sok havi stagnálás után májustól lendületet kaptak az üzleti várakozások: az üzleti bizalmi index a májusi mínusz 10,5 pontról mínusz 6,9 pontra javult. A közleményben megjegyzik, hogy a júniusi felmérés még azelőtt készült, hogy a nemzetgazdasági miniszter újabb adóemeléseket jelentett be. A fogyasztói bizalmi index júniusban kismértékben romlott, mínusz 37,3 ponton állt a májusi mínusz 34,4 pont után. A GKI-Erste konjunktúraindex mínusz 16,7 pontról mínusz 14,8 pontra  javult.

Az üzleti szférán belül a kereskedelmi cégek kivételével júniusban minden ágazatban érezhetően javultak a várakozások. Az iparban leginkább a termelési kilátások megítélése lett kedvezőbb, de jobb lett a rendelésállományról, ezen belül az exportrendelésekről alkotott vélemény is. Az építőipari bizalmi index értéke a májusinál kisebb mértékben, de tovább emelkedett. Az előző három hónap termelési színvonalának megítélése számottevően, a rendelésállományé enyhén javult. Az iparban a foglalkoztatási szándék nem változott, a többi ágazatban kissé javult. A lakosság munkanélküliségtől való félelme viszont valamelyest erősödött.

A kereskedelem kivételével május után júniusban is minden ágazatban többen voltak az árcsökkentést, mint emelést tervezők, de a különbség szűkült. Az áremelés tervezett mértéke azért a kereskedelemben is mérsékeltebb lett. A fogyasztók inflációs várakozása viszont egyértelműen erősödött. Minden ágazatban jelentősen javult a magyar gazdaság kilátásainak megítélése, s a derű- és borúlátók aránya már nem áll nagyon messze egymástól. A fogyasztók véleménye viszont júniusban e tekintetben is romlott.

A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét rosszabbnak ítélte meg. Várható megtakarítási képességét és a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek következő egy évben megvalósítható vásárlási lehetőségét viszont enyhén javulónak érezte.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!