szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egyes külföldi autógyártók haszonlesőek, Kínában nyújtott szolgáltatásaik indokolatlanul drágák - állítja a kínai központi televízió (CCTV), amely a helyzetet kezelendő a piaci szabályozások felülvizsgálatára szólított fel.

Haszonleséssel vádol egyes nagy külföldi autógyártókat a kínai központi televízió, félórás riportműsorában a Land Rovert, a Subarut és az Audit név szerint is említette. A külföldi nagyok nem elég, hogy más piacok árainál jóval drágábban értékesítik járműveiket, azok karbantartását, az esetleges meghibásodások kijavítását is túlárazzák a kínai vevőknek - hangzott el az adásban.  

A CCTV példaként egy kínai utakon mindennapos esetet hozott fel: koccanásokban igen gyakran az autók hátsó fele rongálódik meg. Ennek javítása nem kifejezett szakmai kihívás, s nem kellene, hogy nagy kiadási tételt jelentsen. A Range Rover-tulajdonosoknak ugyanakkor egy ilyen kisebb baleset esetén is mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, s akár több mint 100 ezer jüant (3,7 millió forint) is otthagyhatnak a javításért, ez autójuk értékének mintegy tizede. A rendkívüli drágaság oka - magyarázta a riport - a gyártó cég monopóliuma alkatrészeinek piacán. 

A hatályos rendelkezések szerint a külföldi autógyártók fogyasztóik kiszolgálására üzleteik mellett karbantartó egységeket és javítóüzemeket is létesíthetnek. Ezekben a külföldi vállalatok kizárólag otthoni gyáraikból érkező alkatrészeket használnak, s nem rendelnek kínai gyártóktól - panaszolja a riport. A Range Rovert gyártó brit Jaguar Land Roverhez hasonló módon viselkedik a japán Subaru és a német Audi is, amely nem engedi alkatrészeit a helyi autógyárak termékeivel helyettesíteni. 

A gyakorlat a televízió szerint a szabadversenyes piac elveinek mond ellent, a hatóságoknak így a törvények módosítását kellene kezdeményezniük, véget vetve az igazságtalan és a kínai gyártókat károsító helyzetnek. 

A CCTV márciusban kezdett "hadjáratba" a Kínában igazságtalan gyakorlatot folytató külföldi cégek ellen. Azóta a tévé egyebek közt az amerikai Apple-t és a dél-koreai Samsungot vádolta meg a hazai vásárlókat hátrányosan megkülönböztető üzletvitellel, más nagy autógyártókat pedig járműveik belső borításának mérgező voltára figyelmeztetett. Legutóbb, október végén a Starbuck's kávézóláncot vonta felelősségre nemzetközi összehasonlításban is magas árai okán. 

A külföldi autógyártók a kínai kormány által indított, a vállalati árképzést és a piaci szerepeket vizsgáló, monopóliumellenes harcban is a figyelem középpontjában állnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!