Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a57c9be0-720b-46c4-b34b-4204b847ba11","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Ez nem ment éles viták nélkül, az ellenzéki Szerb Demokrata Párt (SDS) képviselőit a szavazás előtt eltávolították az ülésteremből.","shortLead":"Ez nem ment éles viták nélkül, az ellenzéki Szerb Demokrata Párt (SDS) képviselőit a szavazás előtt eltávolították...","id":"20250314_boszniai-szerb-koztarsasag-parlament-alkotmanytervezet-dodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a57c9be0-720b-46c4-b34b-4204b847ba11.jpg","index":0,"item":"a1be4f10-385d-4dd3-aabc-819b904022ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250314_boszniai-szerb-koztarsasag-parlament-alkotmanytervezet-dodik","timestamp":"2025. március. 14. 11:36","title":"A boszniai szerb parlament elfogadta a szerb országrész új alkotmányának tervezetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"Szőllősi Lili","category":"gazdasag","description":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is nyilatkozott lapunknak a Ryanair kereskedelmi igazgatója, aki a légitársaság négy új budapesti útjának bejelentésének apropóján járt Magyarországon.","shortLead":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is...","id":"20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"6b7127f1-9b85-449b-a225-eed71eb5080e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","timestamp":"2025. március. 12. 14:19","title":"Beszólt a Ryanair kereskedelmi igazgatója a Wizz Airnek: egy kis regionális légitársaság miatt nem aggódom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora pénzeket visznek mostanában a mesterséges intelligencia fejlesztésébe vagy a kriptovalutákba. Mi van, ha egy gigantikus lufit fújunk épp, és honnan vehetjük észre, hol a határ a kockázatkeresés és az őrültség közt?","shortLead":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora...","id":"20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9.jpg","index":0,"item":"a779c1ba-20ae-4098-9c00-5ffdbfbf0107","keywords":null,"link":"/360/20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","timestamp":"2025. március. 12. 15:00","title":"A csúnya válság első jele: senki nem mer szólni, hogy válság jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyelőre nem jelentősen, de emelkedik az ára.","shortLead":"Egyelőre nem jelentősen, de emelkedik az ára.","id":"20250314_Dragul-hetvegen-a-benzin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7.jpg","index":0,"item":"90dcda5d-04f0-4031-846a-48d67e41d20b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_Dragul-hetvegen-a-benzin","timestamp":"2025. március. 14. 10:48","title":"Vége az áresésnek? Drágul hétvégén a benzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és a szolgáltatások drágulása is jóval gyorsabb volt Magyarországon, mint Romániában.","shortLead":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és...","id":"20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24.jpg","index":0,"item":"2ed188b0-245c-496a-b5bb-513c0ea7392b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","timestamp":"2025. március. 13. 10:54","title":"A magyar infláció ismét megelőzte a románt, zsebben az Európa-bajnoki cím","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87c732ac-ab2e-4a57-94ab-80d5be0781da","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Szombat délután vetítik le a megkurtított részeket, hogy „mindenki élvezni tudja”.","shortLead":"Szombat délután vetítik le a megkurtított részeket, hogy „mindenki élvezni tudja”.","id":"20250312_hunyadi-szexjelenetek-cenzura-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87c732ac-ab2e-4a57-94ab-80d5be0781da.jpg","index":0,"item":"425932e7-360d-4013-9c2b-4f16a4fde0fe","keywords":null,"link":"/elet/20250312_hunyadi-szexjelenetek-cenzura-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 17:28","title":"Hogy a családok is megnézhessék a Hunyadit, leadnak belőle egy szexmentes verziót is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58879538-f175-402d-a576-39a8545d8654","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A mesterséges intelligencia az élet valamennyi területén egyre inkább meghatározó szerepet játszik, így hozzájárulhat a fenntarthatósági célok eléréséhez is. Akadnak ugyanakkor kockázatok is, az MI alkalmazása például az energiafogyasztás növekedését okozhatja.","shortLead":"A mesterséges intelligencia az élet valamennyi területén egyre inkább meghatározó szerepet játszik, így hozzájárulhat...","id":"20250312_fenntarthato-fejlodes-2025-mesterseges-intelligencia-gdp-karbonkibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58879538-f175-402d-a576-39a8545d8654.jpg","index":0,"item":"b82ab177-77db-4034-baa9-2fb902b738d8","keywords":null,"link":"/360/20250312_fenntarthato-fejlodes-2025-mesterseges-intelligencia-gdp-karbonkibocsatas","timestamp":"2025. március. 12. 16:30","title":"Kiszámolták, mennyivel növelheti a GDP-t és csökkentheti a karbonkibocsátást a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fc46a79-811d-4ade-a97c-0caef62171e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Árban akarnak versenyezni a kínai versenytársakkal.","shortLead":"Árban akarnak versenyezni a kínai versenytársakkal.","id":"20250314_olcsobb-Tesla-Model-Y","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fc46a79-811d-4ade-a97c-0caef62171e5.jpg","index":0,"item":"1551e530-dacc-4afe-a9fe-951863169e9c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_olcsobb-Tesla-Model-Y","timestamp":"2025. március. 14. 12:06","title":"Jön a fapados Tesla, ezzel mentené a bezuhanó eladásokat Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mostantól egy kicsit közelebb van Európa a bankunióhoz. Mostantól egy kicsit megint távolabb van Magyarország Európától.
Viccelődve kritizált az EP-elnök
Az Európai Parlamentnek vannak aggályai az egységes bankszanálási mechanizmussal kapcsolatban. Martin Schulz elnök kifejtette, bár a képviselők nagy többséggel támogatják a javaslatot, egy újabb kormányközi megállapodás lehetőségét elvetik. Ennél is markánsabb véleményt fogalmaz meg az EP az átmeneti időszakra vonatkozóan. Amíg a bankszanálási alapot nem töltik fel a befizetések, szükség van végső finanszírozóra, ez pedig az ESM lehet. Egy ilyen döntés megnyugtatná a piacot, afféle viszontbiztosításként szolgálna. Schulz kritizálta a szanálási döntéshozatal nehézkességét is. Felidézte a Financial Times kalkulációját, mely szerint egy-egy súlyos esetben 9 testület 126 személye kapcsolódna be a döntésbe, ami lehetetlenné teszi, hogy azok a szükséges gyorsasággal szülessenek meg. "Olyan ez, mint amikor egy kórházban a sürgősségi mentés helyett összehívnák az igazgatótanácsot" - élcelődött. Ha a döntésre nem elég egy hétvége, akkor rossz a rendszer - fűzte hozzá -, mi egyszerű, és nem sokszereplős megoldást szorgalmazunk. Legyen központi szerepe az Európai Bizottságnak, inkább, mint nem transzparens szervezeteknek, amelyek átláthatatlan érdekeket követnek. Különben úgy járunk, hogy "az operáció sikerült, a beteg meghalt."
Már megint egy nap, amelyik „forradalmi” változások kezdetét jelzi, legalábbis Európa pénzügyeiben.
A túlzásoktól és a lelkesítő szavaktól nem idegenkedő bizottsági stílusnak megfelelően ezt a jelzőt aggatta a pénzügyminiszterek tegnapi döntésére Michel Barnier, a belső piacért felelős biztos.
A dolog lényege, hogy az Ecofin megállapodott az egységes bankszanálási mechanizmus fő elveiről, amivel – a biztos szavai szerint – a masszív bankmentés időszaka lezárult. Barnier egyúttal azzal is elbüszkélkedett, hogy mostantól nem az adófizetők pénzét kell efféle akciókra költeni.
Ennek van egy igazán megnyugtató momentuma: a betéteket százezer euróig egész Európában garantálják, és ha egy bank netán csődbe megy, vagy afelé tart, és emiatt a működését fel kell függeszteni, akkor ezeknek a betéteknek a kifizetését meggyorsítják (20-ról 7 napra viszik le), akár az igények előfinanszírozása árán is.
A nemzeti és a közösségi költségvetések megkímélésének a módja már korábban körvonalazódott. A 2008-as válság után több országban megvalósított, a pénzügyi rendszert az összeomlástól megmentő kimentések, bail-outok költségeit az adófizetők állták, a most ezek helyébe lépő belső mentés (bail-in) árát viszont a részvényesek és a nagybetétesek fizetnék meg.
AFP / John Thys
A 2008-as válságot követő években az volt a tipikus megoldás, hogy amennyiben egy nagybank ténykedése veszélybe került, és esetleges bedőlése a tőkeáttételeken keresztül az egész pénzügyi rendszert megrázta volna, akkor az adott ország költségvetése azonnal közbelépett. Ha erre nem volt képes, hívta az IMF-et és az EU-t, amely a közös érdekből következően fizetett, mint egy katonatiszt.
Gyorsabban, mint valaha, és rendkívül határozottan. Így vagy úgy, a bankrendszer megmentése is közrejátszott abban, hogy egyes országokban – például az íreknél – brutálisan nagyra nőtt az államháztartás hiánya, majd az államadósság.
Magyarország e sorból annyiban kilóg, hogy 2008 októberében a lejáró államadósság megújítása került veszélybe, ezért vált szükségessé az IMF-EU-páros gyors segítsége, amiből a magyar tulajdonú bankok megerősítésére is futotta, azzal az elgondolással, hogy ne kerüljenek versenyhátrányba külföldi riválisaikkal szemben.
A külföldi tulajdonú bankok feltőkésítését anyabankjaik megtették. Ez óriási könnyebbséget jelentett a magyar költségvetésnek.
A válságot követő időszak tapasztalatain okulva arra a következtetésre jutottak Európa pénzügyi irányítói, hogy az államháztartás és a bankrendszer közti ördögi körből ki kell lépni. Az ördögi kör erőteljes leegyszerűsítéssel a következő volt. Ha egy országban bajba jutnak a bankok, akkor az állam a betétesek védelme és a gazdaság működőképességének fenntartása érdekében besegít. Az extra kiadás miatt az államháztartás hiánya és az államadósság megugrik, az állam egyre nehezebben jut új hitelekhez. És egyre drágábban. A kamatok emelkedésével a bankok kezében lévő állampapírok árfolyama zuhan, az állampapírban tartott portfolió veszít értékéből.
Ez súlyosbítja a bankok helyzetét. Emiatt még nagyobb segítségre szorulnak, ami még több közpénzt emészt fel. A helyzetet bonyolítja, hogy a közpénzt nem feltétlenül – sőt tipikusan nem – annak az országnak az adófizetői adják bankmentésre, amelynek a bankja(i) a csőd közelébe jutott(ak). Aktuálisan, ha az olasz bankrendszer netán meginogna, szanálási igényét aligha tudná más finanszírozni, mint a német adófizetők. Amiről az eurózóna fenntartásáért már eddig is súlyos terheket vállaló Németország kancellára hallani sem akar.
Olyan mechanizmust kellett találni, amely lehetőség szerint megkíméli a közpénzeket. Ezért felállítottak egy hierarchikus sort, hogy egy bank rossz gazdálkodásáért ki fizessen. Az első helyen a tulajdonosai (részvényesei) és a hitelezői vannak, valamint a nagy betétesek. (Százezer eurón felül.) Ha ez sem elég, meg kell vizsgálni, hogy a bank karcsúsításával, megcsonkításával – egyes részei eladásával – házon belül végre lehet-e hajtani a szanálást (ez a bail-in). Ha nem, és a bank súlya miatt elkerülhetetlen a megmentése, vagy a felszámolás lenne a költségesebb megoldás, akkor kerülhet sor az egységes bankszanálási mechanizmus működtetésére.
Innen már bonyolódik a helyzet. Az elmúlt hónapokban az is körvonalazódott, hogy a bankmentésre igénybe vehető szanálási alap forrásait maguknak a bankoknak kell összeadniuk, amelyek a biztosított betétek egy százalékát ebbe fizetik. Így tíz év alatt 55 milliárd euró jöhet össze. „Azt már tudjuk, mi jön azután, csak azt nem, mi lesz addig” – jellemezte a helyzetet egy befolyásos szakértő.
Kézenfekvő, hogy végszükség esetén az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) 500 milliárd eurós keretének egy részét (legfeljebb 60 milliárd eurót) közvetlenül a bankok feltőkésítésére lehessen fordítani, ám egyrészt a kassza nagy részét elviszi a görög válság, másrészt a német kormány az ESM kiterjesztéséért nem lelkesedik. A döntésről kiadott közlemény ezt a lehetőséget sem zárja ki teljesen, de nagyobb esély mutatkozik arra, hogy a szanálási alap hitelt vehessen fel.
A pénzügyminiszterek úgy döntöttek, hogy a következő tíz évben a bankszanálási alap forrásainak begyűjtése nemzeti hatáskörben marad, ám a pénz egyre nagyobb részét átengedik a közös alapnak, míg az végül fel nem töltődik, és nemzetközivé nem lesz. E tekintetben jogi vita is kibontakozott: ezt meg lehet-e oldani a mai kereteken belül, erre kormányközi megállapodásokat kell kötni, vagy a szerződést is módosítani kell.
Bár a „forradalmi kezdet” ellenére sok a tisztázatlan kérdés, a bankunió ügye egy év alatt kétségkívül haladt valamennyit, és nagyjából a következőképen áll. Jövő novembertől a 8300 európai bankból nagyjából a legnagyobb 130-nak a felügyeletét az Európai Központi Bankban létesítendő egységes felügyelet közvetlenül látja el, amely a nemzeti felügyeletekkel együttműködik, és hatáskörét más bankokra is kiterjesztheti. Az új bankszanálási mechanizmus 2015. január 1-jén lépne életbe, feltéve, hogy azt a most leköszönő Európai Parlament még jóváhagyja. A bankunió az eurózónára kiterjed, de nyitott, bármelyik uniós tagország bármikor csatlakozhat hozzá.
A magyar álláspont nagyjából úgy körvonalazható: ráérünk akkor dönteni, ha már valamennyi részlet tisztázódott. Más nézőpontból azonban a dolog úgy fest, Európa és Magyarország útjai más irányba tartanak. Míg Európa kormányai egy uniós forrás szerint 1300 milliárd eurót fordítottak bankmentésre, feltőkésítésre és megerősítésre, hogy stabilizálják a pénzügyi rendszert és fenntartsák annak működőképességét, a magyar kormány alaposan legyengítette bankrendszerét. Hadat visel ellene.
Európa legnagyobb bankadójával veszteségbe sodorta a szektor egészét, a leánybankok külföldi tulajdonosait tőkeemelésbe hajszolta, Felcsuti Péter szavaival élve „zombi” állapotba hozta őket: nem hiteleznek, nem segítik a gazdasági növekedést. Közben a kormány nem talált megoldást a fő veszélyforrásra, arra, hogy mi legyen a növekvő részarányú rossz hitelekkel, ellenben azt a benyomást keltette, hogy megsegíti a devizaadósokat – ez önmagában is csökkenti a törlesztési hajlandóságot, tovább növelve a nemteljesítő hitelek arányát.
Amikor pedig nyilvánvalóvá vált, hogy a hitelezés még jó ideig nem áll helyre, belépett a Magyar Nemzeti Bank, hogy a beruházásokat nulla kamatozású hitelekkel élénkítse, amelyeket a kereskedelmi bankok 2,5 százalékos kamatozású hitellel helyezhetnek ki. Ez átmenetileg segíthet ugyan, de a piaci hitelezést tartósan nem helyettesítheti; ellenben torzítja azt, és perspektivikus terheket ró a költségvetésre.
A nagyobb magyar kereskedelmi bankok külföldi tulajdonosai benne vannak abban a 130-as csoportban, amelyikre kiterjed az Európai Központi Bank egységes felügyelete. Szlovák leányán keresztül az uniós felügyelet „belelát” az OTP könyveibe is. Ha Magyarország nem csatlakozik a bankunióhoz, bankjai nem kapják meg azt a biztonságot, amit az eurózóna pénzintézetei. Emiatt drágábban juthatnak hitelekhez, versenyképességük romlik. Ez önmagában is felettébb súlyos érv a csatlakozás mellett.
Csakhogy az európai és a honi bankpolitika egyáltalán nem harmonizál. A magyar kormány nem bánná, ha egyes bankok tönkremennének, azokat az állam olcsón megkaparinthatná, ami nem éppen a stabilitás és az átláthatóság irányába mutat. (A takarékszövetkezetek esetében a megerősítést államosítással kapcsolta össze.) Ez nem éppen az európai út. Ami ennél is nagyobb baj, ha netán egy krízis megint beüt, Magyarország kevésbé számíthat nemzetközi segítségre, mint 2008-ban. Vagyis sokkal nagyobb árat fizet érte.
A miniszterelnök határon túliaknak írt ünnepi levele arról árulkodik, hogy akárcsak 1956-ot, az 1848-as forradalmat is kész eltorzítani a propaganda nevében.