„Egy-két hónapon belül megszűnhetnek a várólisták az onkológián” – adott hírt a fényes jövendőről Kásler Miklós, az Országos Onkológiai Intézet főigazgatója azt követően, hogy az egészségügyi kormányzattal tárgyalt. A jelzett idő az InfoRádiónak adott nyilatkozat óta eltelt, így ma már nem is beszélhetünk várólistáról. Helyette előjegyzés van. Most már ezen a címen várakoztatják a betegeket, akiknek továbbra is három-négy hónapjukba telik, amíg panaszaikat kivizsgálják, és bebizonyosodik, van-e rosszindulatú daganatuk. Míg az állami fejlesztési politikában a stadionépítés élvez prioritást, az egészségügyi tárca az olcsón megvalósítható tiltásokkal – a dohányzás visszaszorításával, a túl sós, cukros és zsíros ételek drágításával – küzd a megbetegedések ellen.
Egyelőre azonban az OECD-tagországok közül Magyarországon a legmagasabb a rákbetegségek gyakorisága és halálozási aránya. „Az időben történő diagnosztizálással és megfelelő kezeléssel a daganatos betegségek egyharmada gyógyítható lenne” – hivatkozik az OECD adataira a közelmúltban létrehozott Onkomplex Rákdiagnosztika és Asszisztencia Kft., amely azt vállalja, hogy szükség esetén 10-12 nap alatt elvégzi a nála jelentkezők teljes kivizsgálását.

PET-CET vizsgálat. Lejt a pálya
Fazekas István
Orvos szakértőik, akikkel a kft a feladat ellátására szerződést kötött, a fővárosi onkológia jelesei. Sikerült beszervezniük az Onkológiai Intézetnek, az Uzsoki Utcai Kórház onkoradiológiai központjának, a Semmelweis Egyetem klinikáinak számos vezetőjét, így az ott dolgozó főorvosok, igazgatók fogadják az Onkomplex ügyfeleit, személyükben is rácáfolva a várólisták legyűrésének hivatalos verziójára. A kft egyelőre egy-egy pesti és budai rendelőt bérel, a diagnosztikát – egyebek mellett a CT-t, az MR-t, a PET-CT-t, a szövettani vizsgálatokat – alvállalkozók végzik.
Fizetni az igénybe vett szolgáltatások ártáblázata alapján kell. De megvásárolható a Wáberer Hungária Biztosító Zrt. új terméke is, amely igény esetén fedezi a biztosított daganatdiagnosztikai számláját. A biztosítás 39 éves korig évi 28 ezer forint, a legmagasabb, évi 62 ezres tarifa az 55–59 évesekre vonatkozik. Ennél idősebbekkel nem kötnek új szerződést – ismerteti a feltételeket Nyilasy Bence, a biztosító vezérigazgató-helyettese.
Puszta daganatfóbiája alapján nem, csak a rák „alapos gyanúja esetén” veheti igénybe a szolgáltatást a biztosított, például hasi ultrahangvizsgálattal észlelt elváltozással – magyarázza Bittner Nóra, az Onkomplexszel szerződött egyik szakértő, aki „civilben” az Onkológiai Intézet ambulanciájának vezetője, az onkológia és a sugárterápia országos minőségügyi szakfőorvosa. Utóbbi posztra az egészségügy irányításáért felelős állami hivatal, a GYEMSZI nevezte ki.
A kft szolgáltatása nem csupán a gyors kivizsgálást foglalja magában, a leletek alapján a terület szakértőiből álló Onkomplex-team összegzi javaslatát, hogy a beteg számára mi lenne az optimális folytatás. Éppúgy, mint az állami onkoteam csoportok, csak sokkal gyorsabban. A gyógykezelés persze szigorúan az állami rendszerben történik, a műtét, a besugárzás, a kemoterápia már nem a biztosító vagy a magánszolgáltató territóriuma. A team véleménye „erős ajánlásnak” mondható, amelytől a kórházi kezelőorvos természetesen eltérhet, ha szükségesnek látja, például mert időközben változás következett be a beteg állapotában – magyarázza a folyamatot Bittner Nóra.
A beteg előnye kettős. A gyorsan megejtett kivizsgálás eredményével a kezében nem kell beállnia a sokhetes kórházi sorokba, így hamarabb megkezdődhet a kezelése. Ráadásul nagy valószínűséggel azt fogja kapni, amit az Onkomplex-team javall, hiszen a szakma elismert képviselőivel kevesen szállnának szembe. Még az is előfordulhat, hogy a gyors kivizsgálást javasló szakember azonos azzal, aki magánorvosként az Onkomplexnél rendel, sőt az állami intézményben is saját magához irányítja páciensét.

Szemészeten. Homályos jövőkép
Fazekas István
„Az ügyfelek diagnosztizálása az orvosszakmailag indokolt vizsgálatok elvégzésével történik” – áll a Wáberer biztosítási ígérvényében. Ez nem a hazai társadalombiztosítási finanszírozásban követett szakmai kritériumokat jelenti, hanem a több vizsgálatot lehetővé tevő európai, sőt amerikai irányelveket – állítják egybehangzóan a Wáberer és az Onkomplex vezetői, jóllehet az ügyfeleknek szóló szerződési feltételekben ennek nincs írásos nyoma.
Arra azonban egyik fél sem tudott elfogadható magyarázatot adni, miért van szükség a „szolgáltatási igény elbírálásához” taj-szám prezentálására, és miért szükséges a társadalombiztosítási fedezet igazolása. Nyilasy Bence szerint ennek alapján ellenőrizhető, hogy az ügyfélnél a biztosítási szerződés megkötése előtt nem merült fel daganatos betegség gyanúja. Az Onkomplex társtulajdonos-ügyvezetője, Nagy György pedig azzal magyarázza a taj-szám szükségességét, hogy recept felírása esetén azt fel kell tüntetni.
Csakhogy az ellenőrzés „önkéntes”, másként nem nézhetne bele a biztosító az OEP-nyilvántartásokba, az meg nem világos, hogy miért kellene a kivizsgálásokhoz tb-támogatott gyógyszert rendelni. Az viszont elég tisztán körvonalazódik, hogy a politika továbbra sem hajlandó meghatározni, mi az, ami a társadalombiztosítás alapján jár, és mi az, amire mondjuk kiegészítő biztosítást lehet, sőt érdemes is kötni. Arról pedig eddig szó sem esett kormányzati körökben, hogy az életkilátásokat drámai módon meghatározó onkológiai kivizsgálások is ebbe a körbe tartoznának.
„Egyenlő pályák, egyenlő esélyek! Én biciklivel megyek.” Nehéz lenne Sándor György humoralista poénjánál találóbban jellemezni a hazai egészségbiztosítási piac ellentmondásait. A tisztán magánbefektetések máig nem tudják felvenni a versenyt az állami egészségüggyel szimbiózisban élő szolgáltatókkal és szolgáltatásokkal. Itt nem kizárólag a hálapénzre kell gondolni, hanem arra is, hogy az állami intézményben rendelő orvost a legkönnyebben a magánpraxisában lehet elérni, ahol nem 300 forintos vizitdíjért rendel, hanem ezrekért, és gyakran saját magához küldi vissza magánpáciensét – az állami rendelőbe, ahol őt adott esetben az átlagosnál gyorsabban kivizsgálják. Így minimális befektetéssel működtethető a praxis – a kórházi eszközök megvásárlása, üzemeltetése ugyanis az állam gondja. Amelyet ez a gyakorlat láthatóan cseppet sem zavar.