Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Magyar hajózási szakemberek hátrányosnak és feleslegesnek tartják a belvízi árufuvarozó és személyszállító hajókon dolgozók munkaidejének szabályozására vonatkozó, új uniós javaslatot - közölte a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) és a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke az MTI kérdésére.
Szalma Botond, a Mahosz elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a munkaidő kérdése régóta és megfelelően szabályozott nemcsak az uniós vizeken, hanem Szerbiában és Ukrajnában is.
Bencsik Attila, a MBFSZ elnöke pedig úgy vélte, hogy az irányelv automatikus átvétele vagy törvényszintre emelése hátrányosan érintené a belvízi hajózás versenyképességét más közlekedési ágakkal szemben. Hozzátette, hogy ismereteik szerint egyetlen hajózási szervezetet sem vontak be az uniós javaslat előkészítésbe.
A jelenlegi rendszert a rajnai és a dunai hajózási gyakorlatot jól ismerő szakértők illetve bizottságok előkészítése alapján alakították ki - közölte Bencsik Attila. Úgy vélte, hogy a magyar szervezetek, a szakma és a hajózási társaságok egyöntetű véleménye, hogy az irányelv egységes európai követését sem a rajnai sem a dunai országokban nem fogják támogatni. Az ugyanis fokozza a más közlekedési ágakkal szembeni versenyhátrányt, és a hajózás részarányának növelésére irányuló európai közlekedéspolitika célkitűzések ellen hat - sorolta. A szabályok alkalmazása csak egységesen oldható meg, hiszen a határátlépő forgalomban a személyzet nem változtatható az éppen érintett ország szabályozásának megfelelően - hívta fel a figyelmet.
A bizottság által ajánlott szabályozás értelmében egyebek között a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, naponta minimum 10 óra pihenőidő és évi legalább négy hét fizetett szabadság jár a belvízi közlekedésben foglalkoztatottaknak.
Szalma Botond az MTI kérdésére kifejtette: ha a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, akkor például az eddigi 12-14 napos Budapest-Amszterdam út 24-28 napig fog tartani. A napi pihenőidő pedig eddig is adott volt, legalább minimum 10 órában. A 4 hét fizetett szabadság csak munkaszerződéssel alkalmazott hajósoknak járna, de ilyenek a teherhajózásban ma már szinte nincsenek - tette hozzá.
Bencsik Attila és Szalma Botond arra is felhívta a figyelmet, hogy Magyarországon a "Belvízi Hajók Szemleszabályzata" alapján végezhető hajózási és fuvarozási tevékenység. A személyzet maximális munkaidejét, kötelező pihenőidejét is a hajó üzemmódja határozza meg, amelytől eltérni nem lehet.
A Mahosz elnökének véleménye szerint fontosabb lenne a hajósképzés és az oktatás, valamint a gyakorlati képzés finanszírozásának biztosítása.
Magyarországon a belvízi közlekedésben mintegy háromezren dolgoznak, ám egész Európára vetítve a hajókon dolgozó magyar állampolgárok száma ötezer körül van. A szabályozás a hajós életforma sajátosságai miatt a családtagokra is kihat, ezzel együtt az érintettek köre mintegy tízezerre bővül - tájékoztatott a MBFSZ elnöke.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Miért érthető, hogy pont a zebrák zavarják annyira az embereket, és nem a jachtos luxizások?
A digitális nyelvi szuverenitás nem grandiózus ambíció, hanem kulturális szükségszerűség – érvel Balog Ádám, Pereczes János és Gaál Norbert.
A boszniai szerb elnök kedden is épp a magyar miniszterelnöknél járt.