Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
15-40 százalék közötti átalányadót fizettetne a kormány azokkal, akiket korábban 98 százalékos végkielégítés-adóval sújtott. A 98 százalékos adóval levont pénz azonban visszajár, ezért találta ki most a kabinet az új sarcot helyette.
A kormány ma egy salátatörvényt nyújtott be a parlament elé, amely több érdekességet is tartalmaz. (Például azt, hogy megtiltanák, hogy a két nagy kereskedelmi televíziótársaság pénzt kérhessen a kábelszolgáltatóktól az RTL Klubért és a TV2-ért, a másik meg az, hogy a kormánynak ne kelljen kiterítenie a lapjait a jövő évi adóztatási terveiről az idei önkormányzati választásokhoz közel.)
Az egyik az, hogy rendezni akarja a 98 százalékos végkielégítés-adó körüli hercehurcát.
A közszolgákkal, politikusokkal, állami cégeknél dolgozókkal 98 százalékos adót fizettetett a kormány, ha azok végkielégítéssel távoztak a munkahelyükről. Az európai emberi jogi bíróságon azonban elkezdték megnyerni az érintettek a pereket, és az Alkotmánybíróság is alkotmányellenesnek találta a folyamatban levő perekben a 98 százalékos elvonást, túl magasnak találva azt. A kormány ezért lépni kényszerült.
Azt találta ki a kormány, hogy ha a kárvallottak visszakérik a korábban tőlük 98 százalékos adóval levont pénzt, akkor azt visszakapják az adóhatóságtól, de egy átalányadót kell fizetniük. Ennek mértéke lényegesen alacsonyabb, mint a pofátlan végkielégítésekre kivetett sarc – ahogyan ezt a 2010-es bevezetésekor megideologizálta az Orbán-kormány.
Ha 2010-ben távozott a közszolga végkielégítéssel, akkor a végkielégítés után 40, ha 2011-ben, akkor csak 15 százalékos adót kell fizetnie. A 2012-es távozása esetén 20, 2013-as munkahelyváltása esetén 25 százalékos adót kell fizetnie.
Az adókulcs hullámzásának az lehet az oka, hogy 2010-ben még kétkulcsos volt a személyi jövedelemadó, a felső kulcs 32 százalék volt. És volt szuperbruttósítás is, így a tényleges adóterhelés a felső kulcsnál 40,64 százalék volt. Aztán 2011 elejétől egykulcsossá vált az szja-rendszer, 16 százalékos adókulccsal, de a szuperbruttó 2011-ben maradt (az effektív adókulcs így 20,32 százalék) , 2012-ben a fele eltűnt, 2013-ban pedig teljesen eltűnt a szuperbruttó.
Részletek a törvényjavaslat 34. paragrafusában.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.