szerző:
MLF
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megtiltaná Lázár János, hogy a két nagy kereskedelmi tévétársaság pénzt kérhessen a kábelszolgáltatóktól az RTL Klubért és a TV2-ért – legalább is átmenetileg. Pedig mindkét cég ezzel szerette volna ellensúlyozni a reklámpiac zsugorodását, illetve a reklámadó miatt kieső bevételeiket így pótolta volna. A tiltás átmeneti, mert a kormány arra készül, hogy ő határozza meg a díjszedés szabályait.

A jövőben a kormány szabja meg, hogy a nagy nézettségű tévék milyen díjakat kérhetnek a műsorszórásért – derül ki a parlamentnek benyújtott törvénytervezetből.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter pénteken nyújtotta be azt a törvénymódosító csomagot, amely a költségvetési tervezésre, illetve a közüzemi szolgáltatásokra vonatkozik. Ebben többek között az áll, hogy a legnézettebb tévék nem kérhetnek programdíjat a kábelszolgáltató cégektől addig, amíg a kormány ki nem dolgozza a programdíj fizetésének részletes szabályait.

"A kormány célja, hogy megóvja a lakosságot a kereskedelmi tévék előfizetői díjának emelkedésétől. A módosítás azt jelenti, hogy a tévécsatornák a médiaszolgáltatásáért programdíjat, műsordíjat nem kérhetnek, ezáltal januártól sem az előfizetési díjak, sem a lakosság terhei nem fognak emelkedni" - mondta az MTI-nek a törvénytervezet benyújtása után Kurucz Éva kormányszóvivő.

A rezsiharc új szakasza

A Magyar Hírlap és a Napi Gazdaság számolt be a héten arról, hogy a kormány vizsgálja annak lehetőségét, hogy a kábelszolgáltató cégek továbbra se fizessenek a két nagy tévéért, azaz továbbra is ingyen szórhassák az adást. Az RTL még 2010-ben vetette fel, hogy nemcsak a kábelcsatornáiért (például a Coolért), hanem az országos lefedettséggel rendelkező RTL Klubért is számlázna a kábelszolgáltató cégeknek – a kezdeményezéshez akkor a TV2 is csatlakozott. Végül az új médiatörvénybe bekerült egy átmeneti tiltás: a digitális átállásig – amíg a két tévé egyszerű antennával is fogható volt – a társaságok nem kérhetnek pénzt, ám utána a törvényt megszavazó Fidesz a tévékre és a szolgáltatókra bízta, hogy miben állapodnak meg. Szalai Annamária, a médiahatóság akkori elnöke is többször hangsúlyozta, ez a tiltás csak átmeneti jellegű. A hatóság akkor úgy érvelt, mivel a két csatorna a nézők számára ingyen is elérhető, a társaságok ne kérjenek pénzt értük.

A rezsiharc a TV2-t sem kíméli
Túry Gergely

A digitális átállás hónapjaiban – az időközben magyar tulajdonba került – TV2 elevenítette fel az ügyet. Simon Zsolt a hvg.hu-nak adott tavalyi interjújában jelentette be, hogy a terjesztési díj bevezetésével akarja növelni a TV2 bevételeit. Bár az országgyűlési választások után beterjesztett reklámadó alól a TV2 idén még mentességet kapott, jövőre már ő is fizethet, az RTL viszont – a cég számításai szerint – már idén 4,6 milliárdot fizet be.

A pénteken beterjesztett javaslat indoklása szerint kedvezőtlenül hatna az előfizetői díjakra, ha a TV2-ért és az RTL Klubért is pénzt kérnének a jövőben, emelkednének a díjak, amit a kormány el akar kerülni.  A javaslat alapja, hogy a 2010-es médiatörvény megkülönbözteti „a jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatókat” (jbe) – jelenleg a TV2- és az RTL-csoport tartozik ide –, melyeknek többletkötelezettségeik vannak, rájuk részben más szabályok vonatkoznak, mint a kisebb nézettségű csatornákra. A tervezet szerint a jbe-k legnézettebb csatornáinak díjszabását egy külön kormányrendeletben fogják meghatározni, azaz államilag fogják szabályozni az árképzést – hasonlóan a rezsiköltségekhez.

Eddig mindkét tévé nagy reményeket fűzött az új díjhoz. Simon Zsolt, a TV2 vezére márciusban a Forbesnak azt mondta, a tévé teljesen átdolgozná a saját díjszabását, és ebből 6-8 milliárdos pluszbevételre számít, illetve abban reménykedik, hogy ez segíthet helyrebillenteni a cég mérlegét. Több konferencián is kifejtették a tévétársaságok vezetői, hogy havi 300 forintos összeget szeretnének kérni előfizetőnként havonta a kábelcégektől, melyek – ahogy 2010-ben, úgy most is – tiltakoztak az ötlet ellen, és arra hivatkoztak, hogy a díjat bele kell építeni a fogyasztók számlájába, ami szerintük áremelkedéshez vezet.

A két tévé azért is szeretné fizetőssé tenni a kábelszolgáltatók felé a két nagy csatornáját, mert a reklámtorta 2008 óta folyamatosan zsugorodik, ugyanakkor évről évre egyre több kisebb magyar nyelvű kábelcsatorna indul, melyek főleg a kábelszolgáltatóktól szedett díjból élnek. A hazai tévátársaságok három csoportba oszthatók bevételeiket tekintve: az RTL Klub és a TV2 kizárólag a reklámokból él, a kisebb csatornáik – úgy, mint a Cool vagy a Super TV2, illetve más kisebb tévétársaságok, mint a Viasat – reklámokból és programdíjból szerzik a bevételeiket. Illetve vannak kódolt csatornák (pl. az HBO), melyek egyáltalán nem sugároznak reklámot, csak abból a különdíjból élnek, amit a kábelszolgáltatónak az előizetők fizetnek azért, hogy a csomagba betegyék ezeket a csatornákat is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!