szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az összes olyan iparági területen ahol fontos, hogy az eddigieknél jobb paraméterű lítium akkumulátorokat használhassanak (az elektromos autó ipartól az energiatároló berendezéseket ipari méretben használó területekig) komoly változást idézhet elő, hogy német kutatók és mérnökök biztonságosabb és hosszabb ideig használható e-cellák használatát készítik elő a világban. Sőt: széria érett a dolog.

Új anyagok ás további tökéletesítések révén a Siemens kutatóinak sikerült biztonságosabbá és hosszabb szolgálati időtartamúvá alakítani a lítiumion-akkumulátorokat. A német gazdasági és energetikai minisztérium által támogatott Intrinsically Safe Battery (EiSiBatt) nevű közös kutatási projekt részeként a mérnökök új cella-kémiai egység fejlesztésén dolgoztak, amíg az kellően éretté vált az általános használatra.

Az eredmény: mára lehetséges olyan lítiumion-akkumulátorokat alkotni, amelyek még túltöltés esetén  is nagyon biztonságosak, és amelyek sokkal nagyobb számú töltés-kisütés ciklust bírnak ki (20000), mint a az előző legmagasabb érték (5000). A lítiumion-akkumulátorok igen vonzó energiatároló rendszerek a nagy energia-sűrűségüknek köszönhetően. Siemens termékekben alkalmazási területük a hallókészülékek apró energiatárolóitól a daruk és szerszámgépek közepes rendszerein át az energia-hálózatok nagy tároló rendszereiig terjed.

Az új akkuk az összes e-iparág számára változást hozhatnak
©

Az új akkumulátor-cellák anódjai nem a szokásos grafitból vannak, hanem lítium-titanátból, a katódok pedig lítium-vasfoszfát helyett lítium-vasoxidból. Ezzel párhuzamosan a Siemens globális kutató részlegének, az erlangeni Corporate Technology-nak a kutatói olyan modellt dolgoztak ki, amely akkumulátor-rendszerek viselkedését szimulálja, amelyekben az újfajta cellák százai vannak összekapcsolva.

Ez az eset áll fenn például nagy és kompakt tároló rendszerekben. Számos mérést és szimulációt követően a tudósok megértették az akkumulátorok viselkedését, és matematikailag  le tudták írni azok villamos, mechanikus és termikus tulajdonságait. A Siemens Drive Technologies divízió egy mérnöki csapata Chemnitzben pedig Siemens komponensekből kifejlesztette a kapcsolódó akkumulátor-menedzsment rendszert, amely a cellák töltési szintjét ellenőrzi.

A projekt résztvevői között volt a Clariant vegyianyag vállalat, a Leclanché akkumulátor-gyártó és a Centre for Solar Energy and Hydrogen Research Baden-Württemberg (ZSW).

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Az Európai Gyógyszerügynökség megkezdte a Szputnyik V vizsgálatát

Az Európai Gyógyszerügynökség megkezdte a Szputnyik V vizsgálatát

Vészfrissítést adott ki a Microsoft az Exhange-hez, mert kínai hackerek támadták a céges rendszereket

Vészfrissítést adott ki a Microsoft az Exhange-hez, mert kínai hackerek támadták a céges rendszereket

Így trükköznek a visszahívásokkal az autógyártók, hogy ne kerüljenek reflektorfénybe

Így trükköznek a visszahívásokkal az autógyártók, hogy ne kerüljenek reflektorfénybe