szerző:
Vitéz F. Ibolya

Az uniós támogatásként várt kétezermilliárd forintnak jó, ha a felét hívhatja le Magyarország az idén – vetítik előre a HVG forrásai.

Bár szeptember óta újra folyósítja a felfüggesztett programokra az uniós támogatásokat Brüsszel, néhány vállalkozás arról számolt be a HVG-nek, hogy nem jut hozzá a pénzéhez. Arra panaszkodnak, hogy nem akadt, aki a kincstár számára igazolja a számláikat. Ennek alapján azt gyanítják, hogy a januárban megszűnt Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) helyébe lépett, Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár alá tartozó régi-új szervezet még nem működik olajozottan. A durván hétszáz fős apparátust a minisztériumokba, illetve a Miniszterelnökségbe olvasztó átszervezés további bonyodalmakat, akár százmilliárdos nagyságrendű forrásvesztést is okozhat.

Petykó Zoltán egy 2012-es előadáson
©

 Jó esély van arra, hogy a maximális büntetést, 25 százalékot veszítse el Magyarország az aszfaltkeverőügyként emlegetett uniós vizsgálatban. A legrosszabb esetben 250 milliárd forintos is lehet a bukás, a HVG forrása szerint ugyanis a korábban említett 700 milliárdnál többet, közel 1000 milliárdot érint az az uniós kifogás, hogy az állami útépítések megrendelői külföldi cégeket diszkrimináltak. A revizorok nem értik, miért kellett már a pályázat beadásakor, a beruházás előtt igazolni, hogy rendelkezésre áll az aszfaltkeverő, hiszen az építkezés előkészítő munkálatokkal kezdődik, nem aszfaltterítéssel, vagyis a beruházásba egy új keverő építése is beleférhet. A szállítási távolság előírását elfogadják a munkálatokhoz szükséges aszfalthőmérséklet miatt, de azt már nehezen értelmezik, amikor a pályázat nem kilométert ad meg, hanem az adott megyében lévő keverő létét szabja feltételnek.

Fehér asztal mellett – ahogy a két fél apparátusának szakértői szokás szerint tárgyalnak – jelentős könnyítésre volna mód, csakhogy az évek óta együtt dolgozó kollégák baráti megbeszélése helyett ezúttal inkább formális találkozókra kerülhet sor. A magyar oldalon ugyanis az átszervezés nem csak a felső szinteken járt fejcserékkel. Ahhoz képest, hogy Lázár az NFÜ tavaly augusztusi átvételekor nem tervezett „jelentős létszámleépítést”, a kormányváltás utáni vérengzéshez hasonlóan ismét alaposan átalakul a szervezet. Az ügynökség állományából 378-an a Miniszterelnökségre, 276-an minisztériumokhoz kerültek – válaszolta a HVG-nek a Miniszterelnökség. Azt a kérdést viszont megkerülte, hány főnek szűnt meg a munkaviszonya. Nem állítjuk, hogy a teljes szervezetre igaz, de a HVG által közelebbről ismert egyik, 36 fős főosztály dolgozóinak fele lemondott vagy felmondási idejét tölti. Pedig ezzel informális feketelistára kerülnek: nem valószínű, hogy a közigazgatásban vagy az NFÜ-vel szerződéses kapcsolatban álló tanácsadónál állást kaphatnak. Aki vállalta az átállást, elfogadta a miniszterelnökségi menetrendet: fél nyolctól fél hatig dolgozhat, önkéntes alapon. Bár korábban úgy tudták, hogy NFÜ-s javadalmazásuk júniusig nem változik, a februári átutalással bruttó 200-300 ezer forinttal kevesebb érkezett a számlájukra, mint korábban. „Az egykori NFÜ-s dolgozók kiemelt bérét” a Miniszterelnökségen dolgozókéhoz igazították – derült ki a Miniszterelnökség válaszából. Egy tavaly decemberi kormányrendeletet alkalmaztak, amely az illetménykiegészítést júniusig nem bolygatja, de az illetményen kívüli juttatásokat már a jogutód államigazgatási szerv – ez esetben a Miniszterelnökség – szabályaihoz igazítja. A javadalmazás egységesítése eszerint – ha nem a munkakör változott – a béren kívüli juttatások elolvadását jelentette.

Az átszervezésnek, a régi tárgyaló felek kicserélődésének tulajdonítják bennfentesek, hogy Magyarország legutóbb öt százalékot, 69–75 milliárd forintot, és nem kevesebbet bukott el a mérnökügyként emlegetett – és jóformán az összes operatív program felfüggesztését eredményező – esetben. A kifogásolt pályázati elem a magyar mérnökkamarai tagság kikötése volt a fejlesztésekhez szükséges mérnöki munkákhoz. A HVG úgy tudja, az apparátus előzetesen kétszázalékos büntetést tárgyalt le, végül az új vezetők öt százalékkal tértek haza.

A felsőbb szinteken az előző NFÜ-vezető Petykó Zoltán emberei cserélődtek. A hatalomátvételkor az irányító hatóságok szinte összes vezetőjének a kinevezését visszavonták, az utódokat zömmel január végén nevezték ki. A két új elnökhelyettes közül Simó Balázs már Petykó idejében került a szervezethez. Az akkor 26 éves, különösebb szakmai gyakorlattal nem rendelkező Simó most brüsszeli főtárgyalóvá avanzsált. Petykót a miniszterelnök, illetve az első számú magyar oligarchának tekintett Simicska Lajos emberének könyvelték el, aki profi, de – amint egy volt NFÜ-dolgozó fogalmazott – „üzletszerű” rendszert működtetett. Ez Brüsszelben is szemet szúrt, és a Közgép tendergyőzelmeit firtató koncentrációvizsgálathoz vezetett. Túl zárt volt a rendszer – magyarázta a Lázár-féle váltást az informátor. Tény, hogy a közbeszerzési tenderek eredményei Petykó távozása után jobban szórtak, gyakrabban fordul elő például a Swietelsky, a Colas, a Duna Aszfalt vagy éppen a felcsúti Mészáros és Mészáros Kft. neve. 

Lázár János
©

 Az érdekcsoportoktól független, de a hatékonyságot befolyásoló elem lehet az a múlt heti kormánydöntés, hogy a pályázatokat kezelő közreműködő szervezetek feladatait a minisztériumok „saját erőforrásaikra támaszkodva lássák el”. A praktikusan beolvasztást jelentő intézkedés négy céget és több mint kétezer embert érint. A fejlesztési tárca veszi át a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt., valamint az NKEK Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft. feladatait, az Emberi Erőforrások Minisztériuma az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.-ét, a nemzetgazdasági tárca pedig a Mag Magyar Gazdaságfejlesztési Zrt.-ét. Az uniós előírások nem követelik meg közreműködő szervezetek létét, így az intézkedésnek semmi akadálya nincs. Más kérdés, hogy az új felállásban elegendő szakember marad-e a helyén. Biztosan nem hat ösztönzőleg a kormányhatározatnak az a passzusa, amely máris megnyesegette a javadalmukat – a cégek „munkatársai részére 2013. évre ne kerüljön bónusz, jutalom vagy ezzel egy tekintet alá eső juttatás kifizetésre” –, és feltehető, hogy eddigi, a versenyszférában szokásoshoz mérhető fizetésüket a közigazgatásban alkalmazott bérekhez igazítják. A legnagyobb, több mint nyolcszáz főt foglalkoztató közreműködő, az eddig a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. portfóliójába tartozó Mag Zrt. vezérigazgatója például a cég honlapja szerint havi 1,7 millió forint alapfizetést és 80 százalék prémiumot kapott, évi 450 ezer forint cafeteriával megfejelve, az ügyvezetők, igazgatók 1–1,5 millió forintot kerestek, és 4-5 havi prémiumra számíthattak.

Brüsszelnek ezzel együtt azt jelezte Budapest, hogy a rendszer változatlan, a szakemberek a helyükön maradnak. Az NFÜ átszervezése megtörtént, a közreműködő szervezeteké márciusban kezdődik, az átalakítás a pályázatokat illetően nem jár fennakadással, és az új szervezeti struktúra brüsszeli akkreditációja működés közben történik meg – válaszolta a Miniszterelnökség. Kérdés, így találja-e az Európai Bizottság is, amely kényes a megfelelő intézmény- és ellenőrző rendszer fenntartására. Az intézményrendszert mindenesetre akkreditálni kell, s ha nem felel meg, a legrosszabb esetben Brüsszel felfüggesztheti a források folyósítását. Ez nem segítené az idei évre kitűzött ambiciózus terv teljesítését, 2000 milliárd forintnyi brüsszeli forrás lehívását. Szakértők szerint már a 2013-as 1600 milliárd forint körüli lehívás is csak úgy teljesült, hogy az egyes projekteknél lehetséges 30 százalékos előleglehívással éltek a vállalkozások, a pénz egy része tehát jövőbeni munkák ellenében érkezett meg. Ráadásul olyan programokból kellene jobban teljesíteni, amelyek eddig akadoztak. Továbbá ronthatja a szaldót, hogy az idén kell több, a kormány által menedzselt olyan nagyprojekt számláit elszámolni, amelyek fennakadhatnak a brüsszeli auditorok szűrőjén. A vörösiszap-kárelhárításhoz kapcsolódó, néhány ivóvízminőség-javító, illetve árvízvédelmi beruházás esetében a legnagyobb a forrásvesztés esélye. Az is borítékolható, hogy nagyítóval nézik majd az NFÜ által a szervezet megszűnése napján kiírt kommunikációs megatendert, amely összesen 2,9 milliárd forint elköltésére szól.

VITÉZ F. IBOLYA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!