szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint a megyei útdíj-matricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Azt is mondta, a kormány célja, hogy a vasúti és budapesti közösségi közlekedésre szoktassák az embereket. Azt még számolják, mekkora bevétel várható az M0-s és bevezető szakaszok fizetőssé tételéből.

Az útdíjrendszer átalakítását az uniós és a hazai forrásokból épült útrendszerek egymáshoz való viszonyának rendezése kívánja meg – közölte Kovács Zoltán a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón egy kérdésre válaszolva.

Hozzátette, a tervezet szerint a megyei matricák lehetővé teszik, hogy akiknek korábban éves matricát kellett fizetniük, ahhoz, hogy egyik megyéből a másikba menjenek vagy megyén belül közlekedjenek a felsőrendű utakon, azok olcsóbban tehessék meg a jövőben ugyanezt. Ez vonatkozik majd azokra is, akik az elkerülő gyűrűt választják – tette hozzá. A megyei éves matrica 5000 forintba kerül majd.

A kormányszóvivő szerint mindez összefüggésben van a vasúti közlekedés és a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével is, a kormány kiemelt célja ezekre szoktatni az embereket. Szerinte a közösségi közlekedés nyújtotta lehetőségek és az összeg nagysága miatt nincs olyan aggályuk, hogy a forgalom a belvárosi utakra terelődik.

Egyelőre munkatervezet van az útdíjfizetés kiterjesztéséről, a várható bevételekkel összefüggésben pedig még tart a kalkuláció.

A tervek szerint január 1-jétől válna fizetőssé az M0-s két szakasza, valamint az M1-M7-es, az M3-as, az M5-ös és az M6-os fővárosi bevezető szakaszai – a matricával használható utakat egy térképen is megjelenítettük.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tegnap arról is tájékoztatta a hvg.hu-t, hogy a kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be. Aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált.

Az ingázók a súlyos ezreket úgynevezett megyekártyával spórolhatnák meg a terv szerint, amelyeket megyénként ötezer forintért válthatnának meg egy évre. A jogalkotók elképzelése szerint ezzel akár az egész évi telekre járást is megoldhatnák az autósok, Budapesttől a Balatonig például elég egy évre három megyekártyát megvásárolni 15 ezer forintért. Feltéve, hogy az autós nem óvakodik az ország egyéb tájaira.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!