Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A felcsúti stadionhoz hasonlóan nagyzolónak tűnik a Felcsútra tervezett kisvasút-beruházás. A Figyelőnek Brüsszelből megerősítették, hogy vizsgálják, mire is kér pénzt Felcsúton a magyar állam. Kérdés, hogy egyáltalán ki utazna az új vasútvonalon? A stadion és az arborétum nem igazán vonzhat tömegeket, pedig a tervekben napi 7,5 ezres forgalommal számoltak.
Bár még alá sem írták a Felcsútra tervezett kisvasútról szóló támogatási szerződést, már vizsgálják az abszurdnak tűnő projektet – közölték Brüsszelből a csütörtöki Figyelővel. Az unió csalás elleni hivatala, az OLAF ugyanakkor nem adott tájékoztatást arról, hogy nyomoznak-e az ügyben.
A lap szerint a beruházásra 2 millió eurót terveznek költeni.
Mint arról beszámoltunk, az Orbán Viktor vidéki háza körüli falufejlesztés részeként nosztalgia-kisvasutat terveznek a környékre, amire a tervek szerint napi 7500 utas szállna fel, miközben a Bicskéről induló vonat gyakorlatilag a semmi közepén haladna végig. Az erről szóló dokumentumot az Átlátszó tette közzé.
Ki használná egyáltalán?
A felcsúti kertek alatt vezetett nyomvonal állomásai a lakosoktól messze vannak. Épülne még egy megálló a fociakadémiánál és a falu túlsó végén, a régi állomásépületnél is megállna a vicinális. A végállomás az Alcsúti Arborétum lenne, amelyet megkapott az államtól a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány, amely a Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémia fenntartója és üzemeltetője, kuratóriumának elnöke pedig Mészáros Lőrinc.
Kérdés, hogy egyáltalán ki utazna az új vasútvonalon? A felcsúti stadion és a felújított arborétum sem vonzhat sok új utast, ráadásul a közlekedés most is megoldott. A személyszállítás a Székesfehérvár–Bicske vasútvonalon 1979-ben szűnt meg, azóta a gyorsabb autóbuszokkal oldják meg a közlekedést az alapvetően hosszú főutcás falvakban. Ez már csak azért is jobb, mint a vonat, mert több megálló van, közelebb lehet leszállni a célhoz. Ha lenne is kisvasút, azt már csak emiatt sem használná, aki közlekedni szeretne.
A számok akkor is irreálisnak tűnnek, ha a projektet turisztikai fejlesztésnek állítják be. A budapesti Gyermekvasút legforgalmasabb hónapjaiban, májusban és augusztusban tudott havi 45 ezer utast szállítani, ez napi 1,5 ezret jelent. Itt meg akár napi 7,5 ezerről lenne szó.
Az 5,7 kilométeres, egyvágányú pályán az utazás várhatóan tovább is tartana, mint most busszal. Bicske vasútállomásról ugyanis 13 perc a menetidő a faluközpontba. Ezt a távot feltehetően a vonat sem tenné meg gyorsabban. Jelenleg napi 24 buszjárat van, ami azt jelenti, hogy ha minden ülőhelyen felcsúti utas van, akkor körülbelül 1080-an tudnak egy nap alatt odaérni. Ekkora kihasználtság azonban nincs, ráadásul sokan tovább is utaznak Felcsútnál. Ez nem akadályozta meg a tervezőket abban, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak benyújtott anyagokban napi 2,5-7 ezer utassal számoljanak. A valóságban feltehetően már sikernek számítana napi egy-kétszáz utas is.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Jó eséllyel simán lekörözi majd a Tisza Párt ősszel startoló előválasztása nemcsak a hasonló, 2021-es ellenzéki akció 663 ezres adatát, de még a Nemzet Hangja szavazás 1,1 millió résztvevővel beállított saját rekordját is. A megvalósítás logisztikai rémálom lesz komoly buktatókkal, ráadásul a siker mellett politikai veszélyekkel is járhat.
A Tisza Párt szerint visszataszító, hogy a Fidesz és a propagandája az önkénteseik után kutakodnak.
Az „aki akar, az dolgozhat” kijelentés ugyanakkor számos vidéken nem több, mint hiú ábránd.