szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Áll a bál a dohányiparban: miután a kormány Lázár János ismerősének adta a zsíros üzletnek ígérkező központi dohányellátót, a kimaradt multi dohánycégek olyan csábító ajánlatot tettek neki, amit nehéz lesz visszautasítani, és megmagyarázni a népnek, miért nem kell 6 milliárd forint a multiktól, és miért jobb, ha ennek csak a tizedét kapjuk évente a Miniszterelnökséget vezető miniszter jó ismerősétől és a pécsi BAT-tól.

Sarokba szorítaná a kormányt a három multicég, az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. egy jobb ajánlattal megpróbálja elvenni a Lázár János ismerőse érdekeltségébe tartozó Continental-csoporttól és a BAT-tól a zsíros üzletnek ígérkező központi dohányellátót.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium múlt héten már beharangozta a két „győztest”, és a két cég bagóért kapta meg az évente több mint tízmilliárdosnak ígérkező üzletet: idén csak 10 millió forint koncessziós díjat kell fizetniük, jövőre is csak 100 milliót, és utána évente 100 millióval emelkedne a díjuk, de a plafon mindössze 600 millió forint lesz végül.

Emelik a tétet

A három kimaradt multi először kiakadt, tiltakozott, most viszont olyan ajánlatot tettek a kormánynak, amit nehéz lesz kimagyarázni, ha el akarja utasítani: a tízszeresét, 6 milliárd forintos koncessziós díjat fizetnének a dohányellátó üzemeltetéséért, amit szintén évről évre növekvő befizetésekkel érnének el. A multik szerint a dohányellátó akár évi 16 milliárd forintos nyereséget is elérhet, másrészt a kormány a koncessziót 20 évre adja meg, vagyis hosszú távon kiszámítható az üzlet. Az ajánlott koncessziós díj összege tükrözi az ehhez hasonló koncessziók valós piaci értékét. Ha nyílt ajánlattétel lenne meghirdetve erre a tevékenységre, a piac ennek a szintnek megfelelően határozná meg a koncesszió értékét.

A cégek emellett vállalják a versenysemleges elosztási rendszer felállítását. A dohányellátó olyan vegyesvállalat lenne, amely nyitott minden, magyarországi dohánypiacon működő gyártó és dohányimportőr számára, és a napi működését egy semleges és tapasztalt harmadik fél, egy logisztikai szolgáltató végezné, az egyes iparági szereplőktől függetlenül.

A multicégek megemelnék a kiskereskedelmi árrést is: 11,46 százalékos átlagos árrést ajánlanak a trafikoknak, amely 11,10 százalékos átlagos árrést jelentene a cigaretta, illetve 12,35 százalékos átlagos árrést az egyéb dohánytermékek esetében. Ez magasabb a jelenlegi kiskereskedelmi árrésnél. Emellett 496 munkahelyet is teremtenének.

Lejtett a pálya?

Korábban beszámoltunk arról, hogy a novembertől induló, törvénnyel létrehozott monopol helyzetbe hozott központi dohányellátó üzemeltetési jogosultságát a trafikosztáskor taroló Continental-csoport terítő cége, a Tabán Trafik Zrt., valamint a brit BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kapta meg, pályáztatás nélkül, 20 évre. A trafikok csak ettől a cégtől vehetnek majd dohányterméket, ami az előzetes becslések szerint 10 milliárdos üzlet is lehet évente.

A három multi szerint a kormánynak nyílt pályázatot kellett volna meghirdetnie a dohányellátóra, és ez a pályáztatás nélküli kiválasztás teljesen átláthatatlan volt. Nyílt pályázat hiányában az Imperial Tobacco Magyarország Kft. a másik két cég támogatásával nyújtott be ajánlatot.

Az, hogy a Continental, vagy legalább a piac kisebb szereplői felé lejt a pálya, már a központi dohányellátóról szóló jogszabályból jól látszott.

A dohányellátóra három lehetőséget adott a törvény:

  • Az állam hozza létre és üzemelteti
  • Pályázatot ír ki a dohánykereskedőknek
  • Pályáztatás nélkül választanak a koncesszióra jelentkező megbízható dohánykereskedők ajánlatai közül.

A harmadik opciót választotta a kormány, így nyert a Tabán-BAT konzorcium. A multik szerint azonban a jogszabály nem ír elő semmiféle kezdő vagy véghatáridőt a "megbízható nagykereskedő" ajánlattételére, és az Imperial Tobacco teljes mértékben megfelel a feltételeknek, ezért hivatalos ajánlatot juttatott el a kormánynak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!