szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Orbán Viktor buzdítására szállt be a jobboldali sajtóba, megvette a Napi Gazdaság 49 százalékát, de mást, így tévét vagy rádiót egyelőre nem vásárol Sánta János. A dohányiparban hasító Continental-csoport elnöke a Figyelőnek adott interjúban azt mondta, hogy a sajtó túllőtt az induló központi dohányellátó profitjával kapcsolatban, a 16 milliárdos összeg szerinte sok, "ki van akadva", hogy írhattak ilyet. Állította azt is, hogy nem barátja Lázár Jánosnak, a trafiktörvény tervezetéhez pedig véleményezéskor "valahogy odakerült a neve" a szöveg mentésekor.

168 Óra/ Riskó Gábor

Sánta János az interjúban megerősítette, hogy 70 millió forintért vásárolta meg a Napi Gazdaság 49 százalékos tulajdonrészét, miután Orbán Viktor egy Echo Tv-s interjúban felvetette: jó lenne, ha vállalkozók segítenék a jobboldali sajtót. Más médiaterméket egyelőre nem vásárol, de meglátja, hogyan alakul a jövő – tette hozzá. A lapnál csak középtávon számít nyereségre – jelezte.

„Idióta számokat írnak”

A novembertől induló központi dohányellátó üzemeltetési jogosultságát a trafikosztáskor taroló Continental-csoport terítő cége, a Tabán Trafik Zrt., valamint a brit BAT Pécsi Dohánygyár Kft. kapta meg, pályáztatás nélkül, 20 évre. A trafikok csak ettől a cégtől vehetnek majd dohánytermékeket.

Sánta János a Figyelőnek azt mondta: nem tudja, honnan szedte a sajtó a 16 milliárdos nyereség-előrejelzést. „Ki vagyok akadva: szakmabeliek, és mégis ilyen idióta számokat írnak” – fogalmazott. Szerinte a húszéves koncessziós idő alatt az üzlet egyre romló lesz, és akkor is ki kell majd fizetniük évi 600 milliós koncessziós díjat. Az árrések alapján az elnök úgy számolt, hogy körülbelül 9 milliárd forint marad majd náluk a dohánypiac nagyjából évi 500 milliárdos forgalmából, ebből lejön még 6 milliárd forint működési költség, így „csak” 3 milliárd lenne a hasznuk.

Szerinte az újságírók azért emlegetnek mégis legalább 5-10 milliárdos profitot, mert összekeverik az árrést a haszonnal. Annak idején, a trafikok indulásakor, ugyanúgy összekeverte a sajtó a számokat – vélte.

Sánta János megerősítette, hogy a haszonból a BAT 25, a Tabán pedig 75 százalékot kap majd. A konkurenciától ígért 6 milliárd forintos éves koncessziós díj szerinte irreális volt, és az ő 600 milliós ajánlatukat azért tartják egyesek orcátlanul kevésnek, hogy „kavarják a közvéleményt”.

Barátságról szó sincs

A Continental-elnök elmondta, hogy nagyjából 2002 óta ismeri Lázár Jánost, „de barátságról szó sincs, egy évben mindössze pár alkalommal találkozunk személyesen”.

Az tény, hogy bizonyos kérdésekben kikéri a véleményét, de „nem én mondom meg neki, mit kell csinálni” – fogalmazott a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel kapcsolatban.

Lázár János a dohányiparban 15 éve azzal lett híres, hogy az országban először, Hódmezővásárhelyen ő tiltotta be bizonyos helyeken a dohányzást. Sánta szerint ő csupán próbálja a miniszter dohányzásellenes küzdelmét abba az irányba terelni, hogy az ipar se szenvedjen olyan sokat.

Arra a kérdésre, hogy akkor nem ő írta-e a 2012-es trafiktörvényt, azt válaszolta: „Senki se gondolhatja komolyan, hogy én írtam azt a törvényt!”. Állítása szerint csupán az előkészítés vége felé próbálta véleményezni a szöveget. „Amikor megkaptam a fájlt, lementettem, kijavítottam és visszaküldtem. De lementéskor valahogyan odakerült a nevem…” – olvasható az interjúban.

Megkérdezték Sánta Jánostól, hogyan kerülhetett mégis akkor ez nyilvánosságra. Úgy felelt: „vannak újságírók, akik éjszaka nem tudnak aludni, és a brüsszeli honlapokat nézegetik”. Szerinte nevetséges azt feltételezni róla, hogy hozzáférése van EU-s szerverekhez.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!