Nem kommentálja az észt Skinest Rail cég a BKV metrókocsifelújítási tenderén született döntést, miszerint őket kizárták, a győztes pedig az orosz Metrovagonmas lett – írta az Index, amelynek az észt cég egyik igazgatója arra sem válaszolt, fellebbeznek-e majd az eredmény ellen.
A portál felidézte, hogy a Metróért Egyesület szerint az észt ajánlat egyrészt 9 milliárd forinttal olcsóbb volt az oroszok mintegy 69 milliárdos ajánlatánál, másrészt műszakilag még jobb is. Az orosz ajánlatban soros egyenáramú motorokkal szerelnék fel a metrókat, míg az észtek jóval korszerűbb és energiatakarékosabb aszinkronos motorral – tették hozzá.
Az Index birtokába jutott értékelési szakvélemény felsorolta az észt ajánlattal szembeni kifogásokat.
E szerint az áramszedők nem felső tapintásúak (szakértő szerint nem komoly konstrukciós probléma, az alkatrész modulárisan cserélhető), alternatív ajtóműködtetési javaslat (a kért elektromos megoldás mellett az ajánlat pneumatikust javasolt), a vezetői oktatószimulátoron nincs automata (AVR) üzemmód és a menekülő létra menet közben a menekülő rámpára lett módosítva (az utóbbi volt a követelmény, a probléma, hogy menet közben már nem lehet módosítani).
További problémát jelentett a követelmények miatt utólag két ülőhely módosítása (menet közben már nem lehet módosítani), feltüntették az auditszolgáltatások árát, holott ezt nem kellett volna, hiányzott a meghibásodásokra vonatkozó blokkvázlat, a karbantartási háttérigényről csak részben számoltak be, és nem mutatták be, a szerszámberendezés hogy igazodik majd a vágányképhez.

Az Index által megkérdezett műszaki szakértők szerint elképzelhető, hogy a kifogások nagy része közbeszerzési jogilag megáll, viszont műszakilag nem túl jelentős, könnyen pótolható, vagy éppen teljesen marginális a többségük.
Az orosz Metrovagonmas végül 69 milliárd forintos ajánlatával nyerte meg a BKV metrókocsik felújítására kiírt tenderét, ha minden jól megy, a szerződést várhatóan július 20-án kötik meg – idézte fel a beszámoló. Az első szerelvények ezt követően 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd a prototípus szerelvények sikeres próbái után havonta két felújított szerelvényt állítanak forgalomba.