szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?

Az Üllői út vége, Vecsés és Gyál kezd egy gigantikus parkolóplaccá válni, olyan sokan vágnak bele a repülőtéri parkolás bizniszbe. Egy-egy helyen főszezonban több száz autó parkolhat, az utasokat szállító kisbuszok pedig éjjel-nappal pörögnek. Vagyis aligha véletlenül akarja sok vállalkozó ezt csinálni. Ezzel szemben az üzemeltető cégek hivatalos számai azt mutatják, mintha ez egy katasztrofálisan rossz üzlet lenne.

Vegyen vagy béreljen egy nagy placcot valahol a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében, szórja fel murvával, tegyen rá egy bódét, és állítson csatasorba egy kis mikrobuszt – úgy tűnik, mintha ez lett volna az elmúlt évek egyik legjobb befektetési receptje. Mivel elég sok utas tartja magasnak a repülőtér saját parkolójának díjait, már viszonylag kis árengedménnyel is könnyen rá lehet venni arra, hogy valahol az Üllői út végén, Vecsésen vagy Gyálon hagyja az autóját, amíg távol van. Erre a lehetőségre látványosan sokan mozdultak rá, a környék tele van „repülőtéri” parkolókkal, ahonnan a vállalkozók mikrobuszai 0-24 órában pörögve viszik és hozzák az utasokat – a telephely és a reptér között. Aki idén nyáron járt a környéken, láthatta, hogy a magánparkolók mostanában is zsúfolásig tele vannak, a reptéren pedig egymást érik az utasokat szállító kisbuszok, látszólag tehát dübörög az üzlet.

Sok helyen látni dugig levő parkolót Vecsésen, Gyálon, vagy az Üllői út végén
hvg.hu

Egy-kétezer forint spórolás egy egész iparágat hozott létre

Ez azért is érdekes, mert a reptér az elmúlt években 2500 hely fölé növelte a saját parkolókapacitását, a hosszú távúnak nevezett részeken csökkentette a díjait, és bevezetett egy 500 forintos behajtási díjat azoknak, akik naponta kettőnél többször mennek be a területre. Ezekkel a lépésekkel jelentősen csökkentette az „alternatív” vállalkozások mozgásterét. A hvg.hu-nak nyilatkozó vállalkozók azt mondták, nekik a behajtási díj a legnagyobb érvágás, amit erőfölénnyel való visszaélésnek tartanak, és abban reménykednek, hogy a Gazdasági Versenyhivatal ez ügyben zajló vizsgálata végül nekik kedvez majd.

A modell ugyanis természetesen csak akkor működik, ha a vecsési vagy gyáli telken egy-két hétre legalább 1-2 ezer forinttal olcsóbban lehet megállni, mint közvetlenül a repülőtéren. Ez a különbség még ma is megvan, csak éppen a korábbi évek árszintje alatt. Ma jellemzően 5900-6500 forintért lehet a kocsit hét napra egy alternatív parkolóban hagyni, míg a reptéren a legolcsóbb megoldás jelenleg internetes foglalás esetén 6400, egyébként 6900 forint. Ez a legtávolabbi parkolóra érvényes, ahonnan 10 perces gyaloglással lehet elérni a terminálokat. Ha valaki közelebb szeretne menni, akkor egy hétre 7900-10000 forinttal kell számolnia.

Ezzel szemben az alternatív parkolók mikrobuszai közvetlenül a terminál bejárata előtt teszik le az utasokat, és ezt sokan érdemi előnynek tartják. A biznisz azonban nagyon rizikós, ha ugyanis a reptér tovább csökkenti az árait, hamar elérkezhet az a szint, amikor a vállalkozóknál nem jön már ki a matematika, vagyis egyre nehezebb lesz nyereséget elérniük. Az utóbbi időben ezért különböző kiegészítő szolgáltatásokba fogtak, van, ahol külön díjért kívül-belül kitisztítják az autót, amíg a tulajdonos nyaral, egyes helyeken már utazási biztosítást is lehet kötni, sokan próbálnak utazási irodákkal szerződni a biztos forgalom érdekében, és az is egyre gyakrabban előfordul, hogy a nyári hőségben hűtött ásványvízzel kínálják (díjmentesen) a kuncsaftokat.

Papíron nem éri meg – de akkor miért tolonganak a vállalkozók?

Ebből kiindulva megpróbáltuk kideríteni, hogy milyen üzlet manapság az alternatív parkoltatás, és találomra kiválasztottunk néhány üzemeltetőt, majd megnéztük a pénzügyi teljesítményüket. Az adatok alapján azonban egészen furcsa képet kaptunk, amely látszólag ellentétben van a helyszínen tapasztaltakkal. A társaságok többsége ugyanis olyan mérlegeket adott le, amelyek szerint ez a biznisz már évek óta nem megy, normál üzleti gondolkodás szerint ezeket a cégeket már rég be kellett volna zárni.

hvg.hu

Ha csak a hivatalos adatokból (bevétel és profit) indulnánk ki, körülbelül arra jutnánk, hogy a több száz autó befogadására alkalmas telephelyeken átlagosan legfeljebb csak pár tucat kocsi áll egy héten (adódik a kérdés: akkor meg minek tartanak fenn ilyen nagy területet, ha kisebb is elég lenne?), vagyis a kihasználtság katasztrofális, az üzlet pedig nem éri meg, mert alig hoz valamit, több esetben évek óta veszteséges. Ám ezt csak akkor lehetne elhinni, ha becsuknánk a szemünket, a telephelyeken ugyanis most is százával parkolnak autók, és a vállalkozók száma mintha még nőne is.

Az egyik vecsési cégnél, amely Ferihegy Airport Parking néven fut, azt a tájékoztatást kaptuk, hogy családi vállalkozásról van szó, ahol a családtagokon kívül csak egy alkalmazottat foglalkoztatnak – ő az éjszakai gépekhez való mikrobuszozást végzi. A társaság a cégbírósági adatok szerint az elmúlt öt évben 3,3-6,9 millió forint bevételt ért el, ami (az árait figyelembe véve) azt jelenti, hogy egy héten átlagosan csak 10-20 autó parkol nála (ha úgy számolunk, hogy az átlagos parkolási idő nem egy hét, hanem csak pár nap, akkor sem megy az átlag heti 30-40 kocsi fölé). Ehhez képest a kapacitása összesen 230 autóra elegendő (30 fedett és 200 nyitott helyet kínál). A cég az elmúlt öt évben durván már 17 millió forint veszteséget termelt, csak tavaly volt nyereséges – de akkor is csak 107 ezer forint profitot ért el.

A „könyvelés dolgairól” ennél a cégnél nem tudtak nyilatkozni, azt viszont elmondták, hogy a szezonalitás nagy, télen sokszor teljesen üres a placc, a munkaerőigény pedig nem jelentős – ha nem nagy a forgalom, akkor egy ember is ellátja a munkát, ha pedig egyszerre sokan jelentkeznek be, akkor sem kell egyszerre két családtagnál többnek lennie a telepen.

hvg.hu

Egy másik cégnél, amely Airport Parking Center néven kínálja a szolgáltatását, 9 millió forintos tavalyi bevétel mellett több mint 4 milliós veszteséget találtunk. Takács Tibor tulajdonos ezt azzal magyarázza, hogy a telepen sok fejlesztést kellett végezni, amely elvitte a befolyó összegek jelentős részét. A telepet például kamerákkal őrzik, és az sem mindegy, hogy tényleg egy bódéban várják az utasokat, vagy építeni tudnak egy komfortosabb épületet.

Takács Tibor is úgy látja, hogy rengetegen vágnak bele az üzletbe a környéken, de sokan hamar ki is szállnak. Tapasztalatai szerint a nyári hónapokban inkább az egyhetes, ősszel és tavasszal pedig a két-háromnapos parkolási idő tekinthető átlagosnak, ezért nehéz kiszámolni, hogy a – náluk éppen 9 milliós – bevétel valójában hány autót jelent. Ő egyébként bérli a területet, de rugalmasan állapodott meg a tulajdonossal, mindig csak annyit fizet, amennyit használ, a nyári főszezonban ez felmehet 250 autó elhelyezésére is. Elmondása szerint hosszú távra tervez, fejleszti a telepet, megpróbál minőséggel versenyezni, így a tavalyi év vesztesége ellenére is bizakodó. Különösen akkor, ha a reptér 500 forintos behajtási díját eltörlik. Az alkalmazottak száma itt is minimális, a nyári főszezonban ideiglenesen fel tudnak venni pár embert, de azt nem engedhetik meg maguknak, hogy télen is fizessék a költségeiket.

Akárhány további parkoló adatait néztük, mindenhol hasonlóan rossz számokat láttunk – a cégtulajdonosok azonban sokszor elérhetetlennek bizonyultak. Az Üllői út végén található Ferihegy Parkoló – amely cikkünk megjelenéséig nem reagált megkeresésünkre – például az elmúlt években 10-13 millió forint közötti bevételt ért el (mintha átlagosan csak 30-35 kocsi parkolna nála egy héten), veszteségei pedig tetemesek. A cég – a kimutatások szerint – évente csaknem annyi veszteséget termelt, amennyi a bevétele volt, vagyis legalább dupla áron kellene adnia a szolgáltatását, mint ahogy teszi – ha pusztán forma szerint kezeljük a számokat, és hiszünk abban, hogy azok a valóságot teljes mértékben tükrözik. Tavaly azonban már ez sem lett volna elég, a 10 milliós bevételhez ugyanis 12 milliós veszteség társult. A cég egyébként átlagosan csak két alkalmazottal dolgozott tavaly.

hvg.hu

A Parkoló Pláza nevű vecsési terület életképessége szintén csodaszámba megy. A cég az elmúlt években 3-6 millió forint bevétel mellett 0,5-3 millió forintos veszteséget termelt, tavaly lett először nyereséges, de ekkor sem örülhetett nagyon a tulajdonos, hiszen 7 millió forintos forgalmához mindössze 337 ezer forint profit társult. Vele szintén nem sikerült kapcsolatba lépnünk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!