szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A gyár kapacitásnövelés mellett újabb megoldásokkal is próbálkozik, még ha ez extra szállítási költséget is jelent. Játékipari óriássá építették fel a Legót, mégis nehézkes kielégíteni a karácsonykor megélénkülő igényeket, a kisebb boltok megszenvedhetik a hiányt.

Mint korábban beszámoltunk róla, bizonyos építőelemekből hiány mutatkozik a Lego gyáraiban, ugyanis gyorsabban fogynak a játékok, mintsem a gyár érdemben fel tudjon készülni a karácsonyi rohamra, ami jellemzően az éves vásárlások 60 százalékát hozza pár hét alatt. Az idei legnagyobb sikert a Csillagok háborújának legújabb epizódjától várják, pontosabban a filmhez készült figuráiktól és építőelemeiktől.

Csak a dániai gyárukban 72 millió játékelemet gyártanak egy nap alatt, valamint fokozták a nyíregyházi gyár kapacitását is, de ez is kevés lehet az európai piacon – a Lego kommunikációja szerint az amerikai piacot teljesen el tudják majd látni Mexikóból. A gyár annak ellenére küzd ellátási nehézségekkel, hogy tavaly 2 milliárd dán koronát fordított a kapacitásnövelésre, gyakorlatilag háromszorosára emelték a korábbi összeget, de problémák voltak 2010 és 2012 karácsonyán is. A furcsa helyzetet az is eredményezi, hogy a gyár nem minden piacra dobott doboza kelendő, így rengeteg felesleges elem áll a cég raktáraiban világszerte – ezek számát igyekeznek csökkenteni. Az eladatlan játékok azonban nem fogták vissza a céget, hogy világelsővé váljon és megelőzze a Barbie-t gyártó Mattelt.

A legnagyobb probléma a festett játékfejek hiánya, pontosabban azok dekorálása. Ennek megoldására a cég némileg átszervezte a gyárak közötti munkamegosztást, így a magyarországi üzemben, valamint Csehországan, de Mexikóban is, azaz mostantól Nyíregyházán is festik a speciális játékfejeket. A Wall Street Journal a cég gazdasági vezetőjét, John Goodwint idézi, aki szerint úgy tekintenek a mostani helyzetre, hogy rugalmasabbá tehetik az ellátórendszerüket és minimalizálják a gyárak veszteségeit.

A hiány jellemzően a kisebb játékboltokban mutatkozhat meg, akik a rendeléseiket sokkal közelebb helyezik az ünnepekhez, így lemaradhatnak több termékről is. "Ez egy pozitív probléma a Lego számára, de hatalmas a kiskereskedelemnek" – mondta Hanne Gundorff, a játékgyár vezetőségi tagja.

A cég új telephelyeket is nyitni kíván a jövőben – így Kínában is –, hogy azokon a területeken legyenek az új üzemeik, ahol a legnagyobb igény mutatkozik a színes építőjáték iránt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!