Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Irán 25 milliárd dollár értékben 118 repülőgépet rendel a toulouse-i székhelyű Airbustól, hogy így frissítse fel az elmúlt időszak embargói miatt elavult gépparkját. Egy sor másik üzletről is megállapodtak: a Total kőolajat vesz, a PSA Peugeot Citroën autógyárat létesít, és mennek Iránba a francia építőipari és vasúti cégek is.
Haszan Róháni iráni elnök először látogatott Párizsba azt követően, hogy az ENSZ BT öt állandó tagja és Németország, valamint Teherán nukleáris alkuja nyomán feloldották az Irán elleni nyugati szankciók nagy részét. Korábban 1999 óta nem jött Európába iráni államfő.
A mostani látogatáshoz kapcsolódva az Iran Air iráni légitársaság és az Airbus képviselői csütörtökön Párizsban írták alá a repülőgépek vásárlásáról szóló egyetértési megállapodást, amely nem kötelező érvényű szerződés. Az Iránt sújtó amerikai szankciók feloldásától is függ az ügylet, ugyanis az Airbus típusú gépek részeinek több mint 10 százalékát gyártják az Egyesült Államokban, így az eladáshoz amerikai exportengedély szükséges.
Franciaország és Irán összesen 20 megállapodást kötött a látogatás alkalmából, köztük kilenc üzletit, amelyek összértéke megközelíti a 33 milliárd eurót. Az Airbus-ügylet a legnagyobb, listaáron 25 milliárd eurós, ennek során az Iran Air 73 szélestörzsű és 45 keskenytörzsű repülőgépet - 12 darab A380, 16 darab A350-1000S, 45 darab A320S és 45 darab A330s modellt - vásárolna az európai gyártótól.
Az Egyesült Államok 1995-ben rendelt el kereskedelmi embargót az iráni légiközlekedési ágazatra, így nyugati gyártók nem adhattak el sem repülőgépeket, sem alkatrészeket iráni légiközlekedési vállalatoknak. Alkatrészhiány miatt így az iráni légi flotta jelentős része a földön vesztegel. Irán jelenleg mindössze 140 üzemképes, több mint húsz éve szolgálatban lévő repülőgéppel rendelkezik. Az országnak 400 nagy hatótávú és 100 közepes hatótávú utasszállító repülőgépre lenne szüksége.
Roháni párizsi látogatásának alkalmából a Total francia olajipari vállalat szerződést írt alá az iráni állami olajvállalattal napi 150-200 ezer hordó iráni kőolaj vásárlásáról. A PSA Peugeot Citroën visszatér Iránba. Az Iran Khodro vállalattal közös cége öt év alatt 400 millió eurót fektethet be az iszlám köztársaságban, ahol idővel évi 200 ezer autó készülhet. A Bouygues és a Vinci építőipari óriásvállalkozások, valamint a párizsi repülőtereket üzemeltető vállalat (ADP) ugyancsak egyetértési megállapodást írt alá három iráni repülőtér fejlesztésére. A francia államvasutak (SNCF) és az iráni vasúttársaság (RAI) jegyzőkönyvet írt alá, miszerint négy területen, köztük vasútállomások működtetésében és nagysebességű vasútvonalak fejlesztésében alakítanak ki együttműködést.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Magyarországon a nők 60 százaléka túlsúlyos, sokan így mennek neki a menopauza időszakának, amikor a férfiakkal szembeni egészségügyi előnyeik jelentős részét amúgy is elveszítik. Hogyan lehet féken tartani a kilókat, és közben az ingerlékenység, a hőhullámok, továbbá olyan veszélyes láthatatlan tünetek ellen is küzdeni, mint a koleszterinszint emelkedése? Milyen ételekkel lehet nyugodtabb az alvás, és hogyan neveljük rá magunkat a cukormentesebb életre? Erdélyi-Sipos Aliz dietetikust kérdeztük.
A töménytelen mennyiségű ukránellenes propaganda mellett a magyar kormányt dicsérte az orosz külügyminiszter.
Nagy nap ez a mai a miniszterelnök szerint.