szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az nem volt kérdéses, hogy az európai importra építő brit kereskedelmi vállalatok jelentős része kénytelen lesz saját áraiban érvényesíteni a font árfolyamának 10 százalékos gyengülését az euróval szemben. A kérdés inkább az volt, hogy melyik szektor lép elsőként.

A szőnyegek és más padlóburkoló anyagok kereskedelmével foglalkozó cégek forgalmi adatai ritkán kerülnek a vezető gazdasági lapok címoldalára. A Brexit azonban sok más mellett ezt a szabályt is felülírta. A Bloomberg amerikai gazdasági hírügynökség beszámolója szerint elsőként a Headlam  nevű brit cég jelentette be, hogy a font árfolyamának zuhanása miatt drágábban szerzi be az általa forgalmazott termékeket a holland és a belga gyártóktól, így kénytelen árat emelni. Az emelés mértéke hat százalékos lesz, vagyis annyi, ami fedezi a megnövekedett beszerzési költségeket.

Piaci elemzők a kereslet visszaesését valószínűsítették az ágazatban a Brexit hatása miatt. Bejött, amit jósoltak. A kérdés most az, hogy melyik szektor lesz a következő. Korábban két számítógépgyártó, a Lenovo és a Dell jelezte, hogy várhatóan 10 százalékkal növeli árait a brit piacon.

Van, akinek olcsóbb lesz

Az érem másik oldala, hogy azok a nemzetközi cégek, amelyek fontért vásárolnak Nagy-Britanniában, most jobban járnak. Az Asos divatcég tavalyi bevételeinek több mint a fele (57 százaléka) a szigetországon kívülről érkezett, és ez az arány tovább nőhet, tekintettel arra, hogy termékei olcsóbbak lettek az euróban vagy dollárban fizető megrendelők számára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!