szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nagy amerikai repülőgépgyártó fokozatosan készíti fel a repülés szerelmeseit a fájdalmas döntésre. A Boeing vezérkara egy, az amerikai tőzsdei felügyeletnek címzett hivatalos levelében jelezte: lehet, hogy hamarosan befejezik a B-747-es típus gyártását.

Jelenleg kéthavonta készül el egy Jumbo jet és pillanatnyilag húsz darabra van hivatalos megrendelése a cégnek. Egyre kevésbé van igény az óriás gépekre és az eladási ár nem fedezi a gyártási költségeket – olvasható a Boeing levelében. Ezt a tendenciát igazolja a konkurens Airbus döntése is, 2018-tól évente csak 12 darabot gyártanak a jelenleg legnagyobb utasszállítóból, az A-380-asból.

1970-ben állította szolgálatba a Pan Am légitársaság az első B-747-est, amelyet Joe Sutter fejlesztő mérnök és stábja tervezett. Azóta 1520 Jumbót adtak el világszerte és az A-380-as 2007-es megjelenéséig a B-747 volt az egyetlen, 400-nál több utas befogadására képes gép. Az utóbbi években azonban a nagy társaságok inkább preferálják a B-777-es és az A-350-es típusokat. Persze még nem kell temetni az „Égbolt Királynőjeként” is emlegetett Boeing-747-est, mert még sokáig repkednek. Jelenleg még 500 darab áll szolgálatban a világ légitársaságainál. A Fehér Ház pedig nemrég rendelt két darabot a 747-es legújabb verziójából, 2024-ben e két gép váltja le a jelenleg szolgálatban álló Air Force One jelzésű elnöki külön gépeket, amelyek ugyancsak a B-747-esek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!