szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az olimpia óriási lehetőség a sportszergyártóknak és a szponzoroknak. Van, aki itt alapozza meg hírnevét. Mások éppen azt teszik kockára nem túl rokonszenves üzleti gyakorlatukkal.

A riói tornaversenyek felszereléseit a Gymnova nevű francia cég szállította – ingyen. A marseille-i vállalat számára ez már ismerős, hiszen négy éve a londoni versenyekre is ingyen szállítottak. De ennek nagyon is kézzelfogható pozitív hozadéka lett. A korábban kevéssé ismert sportszergyártó cég a londoni játékok után két évvel már teljes termelésének csaknem hetven százalékát exportálta. Rió után újabb piacok meghódításában reménykednek.

Az olyan nagy nevek, mint a Coca-Cola, a McDonald’s vagy a Visa nem az olimpián teszik magukat ismertté. Mégis óriási biznisz a szponzorálás, még ha olykor a világmárkák versengésére egyáltalán nem jellemző a fair play. Ha a versenyek helyszínén a szurkoló megszomjazik vagy megéhezik, hiába akar a büfében Mastercarddal vagy American Express kártyával fizetni. A hivatalos szponzor a Visa, tehát csak az ő kártyáját fogadják el. De ha nincs Visa kártyád, válthatsz egy feltölthető ideiglenest a cég olimpiai pultjánál.

Ehhez a megoldáshoz folyamodott az AFP tudósítója is és röpke negyven percnyi sorban állás után meg is kapta a kártyáját. Ugyanígy használja ki főszponzori státuszát a Coca-Cola is. Az olimpiai helyszínek büféiben és boltjaiban csak az általa palackozott italok kaphatók, egy 3 decis ásványvíz például 2 euró 30 centnek megfelelő összegért. Italfronton csak a sör nem Coca-Cola termék. Igaz itt is van monopolhelyzet, amelyet a legismertebb brazil sör, a Skol élvez, csak ezzel olthatják szomjukat a szurkolók.

Az AFP arról is beszámol, hogy a bejáratnál a szurkolóknak le kell kaparni a nem Coca-Cola címkét a magukkal hozott palackokról. Igaz, ezt nem mindenütt veszik szigorúan. A londoni játékokon még nemkívánatos cégnek minősült az Airbnb. Rióban már hivatalos szponzor és 500 ezer szálláshelyet kínál a sportkedvelő turistáknak a San Franciscoi cég. Ezzel persze egy világrekordot is felállított: jelenleg Rióban a legdrágábbak az Airbnb-és szálláshelyek.

A nagy lóvé miatt söpörték ki a márkarendőrök az olimpiai falut

Már az ókori olimpiákon is szponzorok segítették a versenyzőket, akkor a poliszok a dicsőségért támogatták a sportolókat. A presztízs ma is sokat számít, de tanulmányok bizonyítják, hogy a szponzorok üzleti eredményeire is jótékony hatással van az ötkarikás játékok finanszírozása.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!