Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez kapcsolódó óvatosságról. Egy amerikai szoftvermérnök esete mindezt jól példázza: nagyon bízott a 1Password jelszókezelőben, azután fölöttébb kellemetlen meglepetés érte.","shortLead":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez...","id":"20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0.jpg","index":0,"item":"1a206b31-7553-4eab-a301-2c84124cc692","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","timestamp":"2025. március. 08. 18:03","title":"Rémálom-forgatókönyvet emlegetnek a Disneynél, csak ez most nem mese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37a91be5-ddf2-4a61-899c-e687e9cb3a44","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Jobb lesz a tájékoztatás az állami beruházások költségeiről.","shortLead":"Jobb lesz a tájékoztatás az állami beruházások költségeiről.","id":"20250308_Lazar-megigerte-folyamatosan-kozzeteszik-mi-mennyiert-epul-kozpenzbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37a91be5-ddf2-4a61-899c-e687e9cb3a44.jpg","index":0,"item":"8dc5e2d7-36b0-4a23-90d7-2fb9334df4bf","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Lazar-megigerte-folyamatosan-kozzeteszik-mi-mennyiert-epul-kozpenzbol","timestamp":"2025. március. 08. 08:23","title":"Lázár megígérte: folyamatosan közzéteszik, mi mennyiért épül közpénzből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c","c_author":"Imre Réka - Siteri Nóra","category":"itthon","description":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak a sok ezer embernek az egyike, aki az egészségügy méltatlan helyzete miatt tüntetett szombaton a Kossuth Lajos téren. ","shortLead":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak...","id":"20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c.jpg","index":0,"item":"07f88f7b-de36-43c7-9845-24f904c8aa81","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 09:14","title":"„Lassan 50 éves vagyok, az én számat már nem fogja be senki” – tízezren nézték meg, van-e még jövője az egészségügynek, vagy el kell innen menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fdea803-95f9-4aea-8e5a-c92e43a5b943","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"A nehéz gazdasági helyzetben komoly segítséget jelenthet az ipari szereplők számára a kapcsolatépítés és a szinergiák kiaknázása. A Hungexpo területén ezúttal is az évente ismétlődő társrendezvénnyel, az Automotive Hungary szakkiállítással közösen várják majd a kiállítók a látogatókat. A legnagyobb hazai üzleti-ipari szakkiállításról, az Ipar Napjairól Márki Enikő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"A nehéz gazdasági helyzetben komoly segítséget jelenthet az ipari szereplők számára a kapcsolatépítés és a szinergiák...","id":"20250219_Hungexpo-Ipar-Napjai-2025-szakkiallitas-jelentkezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fdea803-95f9-4aea-8e5a-c92e43a5b943.jpg","index":0,"item":"e0905227-27ef-4d8e-a370-7a19aa97dac0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250219_Hungexpo-Ipar-Napjai-2025-szakkiallitas-jelentkezes","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"Az ország egyik legnívósabb szakmai rendezvénye ismét összehozza a szektor szereplőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították Călin Georgescu elnökjelöltségét.","shortLead":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították...","id":"20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a.jpg","index":0,"item":"31d85ac0-fb3c-4327-8347-b7b161df5ad9","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","timestamp":"2025. március. 09. 22:03","title":"„Újra Soros” – Elon Musk kiakadt, hogy ejtették a román szélsőjobbos jelöltet: egy óra alatt háromszor is posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"653084c0-c34b-4bb5-9b46-1005713d2516","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Gyertek velünk, foglalkozzunk közösen nőügyekkel! – mondja. ","shortLead":"Gyertek velünk, foglalkozzunk közösen nőügyekkel! – mondja. ","id":"20250308_Magyar-Peter-nonap-uzenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/653084c0-c34b-4bb5-9b46-1005713d2516.jpg","index":0,"item":"720a7271-9f7a-4be9-a07c-d116f7d45c82","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Magyar-Peter-nonap-uzenet-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 09:53","title":"„Segítsetek, hogy segíthessünk” - Magyar Péter nőnap alkalmából üzent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f9c5484-a95b-4c06-ad1c-9b8026bbc16e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem ez az általános, de vannak, akik át tudják értékelni nézeteiket, mások pedig annál jobban elmerülnek az összeesküvés-elméletekben, minél furcsább dolgokkal találják szembe magukat.","shortLead":"Nem ez az általános, de vannak, akik át tudják értékelni nézeteiket, mások pedig annál jobban elmerülnek...","id":"20250309_oltasellenes-nezetek-megvaltoztatasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f9c5484-a95b-4c06-ad1c-9b8026bbc16e.jpg","index":0,"item":"69aba1b2-0835-46d7-804e-3683d024e6e4","keywords":null,"link":"/elet/20250309_oltasellenes-nezetek-megvaltoztatasa-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 16:05","title":"Mi térít el valakit az oltásellenességtől?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8ec8f22-40ce-4a9f-a06f-da04a8858cf4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Új-Zélandon nemrég jogi személyként ismerték el a Taranaki-hegyet, és ez nem az első ilyen döntés a távoli országban. Ilyen intézkedésekre szükség van, hiszen nem tiszteljük eléggé a természetet. Litkai Gergely össze is gyűjtotte, hogy miből ért(ene) az ember, így került teljes más megvilágításba a Piroska és a farkas meséje, a három kismalac építkezési projektjei, de Tiborcz István befektetései és Deutsch Tamás bizottsági szereplése is az Európai Parlamentben. ","shortLead":"Új-Zélandon nemrég jogi személyként ismerték el a Taranaki-hegyet, és ez nem az első ilyen döntés a távoli országban...","id":"20250308_duma-aktual-termeszetvedelem-ertek-jog-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8ec8f22-40ce-4a9f-a06f-da04a8858cf4.jpg","index":0,"item":"24fc556f-3a12-4ec2-aea5-afc3070bc812","keywords":null,"link":"/360/20250308_duma-aktual-termeszetvedelem-ertek-jog-video","timestamp":"2025. március. 08. 19:30","title":"Duma Aktuál: Deutsch Tamás esete a tüdőlövést kapott szárcsával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már az ókori olimpiákon is szponzorok segítették a versenyzőket, akkor a poliszok a dicsőségért támogatták a sportolókat. A presztízs ma is sokat számít, de tanulmányok bizonyítják, hogy a szponzorok üzleti eredményeire is jótékony hatással van az ötkarikás játékok finanszírozása.
Az olimpiák kezdete előtt a márkarendőrség rendre végigjárja az olimpiai falut, illetve a versenyeknek otthont adó stadionokat és csarnokokat: a rohamosztagok feladata, hogy eltávolítsanak minden oda nem illő – azaz a versenyeket nem szponzoráló vállalathoz tartozó – logót, illetve márkajelzést.
A szinte szertartásszerűen ismételt „logó-lomtalanítás” célja, hogy semmi, még egy kósza felirat se zavarja meg az olimpiákat támogató vállalatok egyeduralmát. Például azt, hogy a büfékben és az éttermekben az üdítőárusok csupán Coca-Cola-termékeket forgalmazhatnak, és a pénztárakban – készpénz mellett – csupán a Visa hitel- és bankkártyáival lehet fizetni.
A szigor már csak azért sem enyhül, mert a tét hatalmas: az olimpiák bevételeinek átlagosan negyven százaléka származik a szponzori befizetésekből, míg a tévéközvetítések csaknem ötven, a jegy- és emléktárgyeladások pedig valamivel több, mint tíz százalékot hoznak. Ez Rio de Janeiróban - az előzetes adatok szerint - mintegy
kétmilliárd dollárnyi szponzori pénzt jelent, s ebből a legnagyobb rész a 11 olimpiai világpartnerre esik.
Egyebek mellett a Coca-Colára, a McDonald'sra, a Visára, az Omegára, a Samsungra, a Panasonicra, a General Electricre vagy a Procter and Gamble-re. Ezek a cégek 2013 és 2016 között egyenként mintegy 100 millió dollárral támogatták az olimpiai mozgalmat, s cserébe közvetlenül reklámozhatják magukat az ötkarikás versenyeken, illetve reklámkampányaikban is büszkélkedhetnek státusukkal.
Az „elit liga” mellett – amelyhez 2017-ben a Toyota is csatlakozik – még három szponzori kategória van: a hivatalos szponzori, a hivatalos támogatói, illetve a hivatalos szállítói fokozat.
Korán kezdték
A felmérések szerint az emberek leginkább a Coca-Coláról tudják, hogy támogatja a sportrendezvényt, ami nem is véletlen: az atlantai központú cég 1928 óta van jelen a játékokon, az 1932-es olimpián ezer fehér kesztyűs fiatal osztogatta az üdítőt a versenyzőnek és a nézőknek. A második helyen a McDonald's áll, amely 1968-ban szállt be a szponzorálásba. Rióban egyebek mellett a megnyitón is látható McDonald's gyerekekkel hívja fel magára a figyelmet.
A leginkább ismertek között van még az Omega is, amely az 1932-es Los Angeles-i olimpia óta a hivatalos időmérő, és a svájci cég hírnevének igencsak jót tett, hogy a világcsúcsok mellett mindig ott volt a svájci óragyár logója is.
Amatőrökből profik
Az olimpiai szponzoráció úgy alakult át amatőr támogatásból profi üzleti hadjárattá, ahogy az ötkarikás játékok jutottak el az amatőr sporttól a mai profi világig. Az 1896-os athéni olimpián magánemberek adták össze minden komoly számítás nélkül a pénzt, 1908-ig kellett várni az első hivatalos szerződésekig.
Az 1908-as londoni játékokon az Oxo készételgyártó cég volt az első szponzorok egyike, a cég meleg ételekkel kínálta a sportolókat. 1912-ben Stockholmban tucatnyi helyi vállalat vette meg a fotó- és emléktárgy-árusítási jogokat, 1920-ban, Antwerpenben már komoly szponzori szerződéseket kötöttek.
Az 1952-es helsinki olimpián vált széleskörűvé a nemzetközi vállalatok jelenléte. 1964-ig a dohányreklámokat is engedélyezték, Tokióban az Olympic márka tulajdonosai több mint egymillió dollárral szponzorálták a játékokat. A mai szponzori rendszer pedig az 1980-as évek közepén jött létre, ekkor jelentek meg a hivatalos olimpiai világpartnerek.
Az arculat a legfontosabb
A szponzorok leginkább imázsuk javítására vagy fenntartására összpontosítanak, ritkák a konkrét termékeket népszerűsítő reklámspotok. A háztartási vegyiárukat gyártó Procter and Gamble több olimpia óta a bajnokokat világra hozó és az első években támogató anyákat ünnepli reklámfilmjeiben, a Gillette pedig – miközben azért látható néhány borotva is a filmben – a csúcssportolók által végzett kemény munkáról emlékezik meg spotjaiban. A Visa pedig az idén az olimpiai zászló alatt induló menekültválogatottat támogatja, ezzel hitet tesz az otthonukból elüldözöttek védelmének fontossága mellett.
Mérhető nyereség
Bár nehezen mérhető a szponzori tevékenység hatékonysága, több tanulmány is azt bizonyítja, hogy az olimpiát támogató cégek megítélése javul, ami hosszabb távon növeli az eladásokat is. A francia Havas reklámügynökség által publikált felmérésben jó példa volt a 2010-es Deepwater Horizon fúrótorony tragédiája miatt támadások kereszttüzébe került brit olajipari cég, a British Petroleum. A közvetlenül a 2012-es londoni olimpia kezdete előtt készített közvélemény-kutatásból kiderült, hogy
azok a megkérdezettek, akik tudtak arról, hogy a BP olimpiai szponzor, rendre jobb osztályzatokat adtak a cégnek, mint azok, akik nem.
A BP a szponzorságnak köszönhetően jóval inkább olyan cégnek tűnt, amely figyel a környezetre, és elkötelezett a fejlődés mellett.
De a Visának is jót tesz a szponzorság: bár a cég gyakorlatilag ugyanolyan szolgáltatásokat nyújt, mint a legnagyobb vetélytársa, a MasterCard, a Visa olimpiai szerepvállalásával tisztában lévő válaszolók között jóval nagyobb arányban voltak azok, akik igennel válaszoltak arra a kérdésre, hogy a Visát mindenhol elfogadják, vagy hogy elég csak Visa kártyával rendelkezni, és nincs szükség a vetélytársak plasztikjaira.
Figyelemre méltó a Nagy-Britanniában legnépszerűbbnek számító édesipari márka, a Cadbury megítélésének alakulása is: akik tudtak a szponzorságról 75 százalékban nevezték meg kedvenc márkájuknak a céget, míg a „tudatlanok” között ez az arány csupán hatvan százalékos volt.
A játékok – és más sportrendezvények – másik fontos támogatója, az Adidas London után többet kapott vissza, mint amennyit invesztált: a német sportszergyártó szerint London után eladásai több mint 150 millió dollárral nőttek.
Szponzorok trükkjei
Bár a Nemzetközi Olimpiai Bizottság szigorúan szabályozza a szponzori reklámok területét, a tét olyan nagy, hogy egyes cégeknek megéri trükközni. A Kodak például nem volt elsővonalbeli szponzor az 1984-es olimpián, ám az Amerikai Olimpiai Bizottsággal kötött szerződést olyan jól használta ki, hogy az emberek többsége nem a valódi főszponzort, a japán Fujit, hanem az amerikai vetélytársat tartotta főtámogatónak.
Az olimpiák idején is tapasztalható gerillamarketing, illetve egyéb trükkök miatt az emberek nem mindig tudják, melyik vállalat olimpiai főtámogató, s melyik nem az: a felméréseknél általában a válaszolók által említett cégek felének semmi köze az ötkarikás játékokhoz.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.