Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"515438e4-7354-425f-b6a4-c16114270154","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"„Soha ne hozzanak impulzív döntést, maradjanak higgadtak, gondolkodjanak hosszú távon, számoljanak és készítsenek tervet” – figyelmezteti a szociálpszichológus azokat, akiknek akár több millió forint értékű megtakarításuk elhelyezéséről kell ezekben a hetekben okosan dönteniük.","shortLead":"„Soha ne hozzanak impulzív döntést, maradjanak higgadtak, gondolkodjanak hosszú távon, számoljanak és készítsenek...","id":"20250408_hvg-befektetesi-dontesek-megtakaritasok-mentalis-csapda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/515438e4-7354-425f-b6a4-c16114270154.jpg","index":0,"item":"6d9bd782-1cd0-4f5c-9199-0c801f26d034","keywords":null,"link":"/360/20250408_hvg-befektetesi-dontesek-megtakaritasok-mentalis-csapda","timestamp":"2025. április. 08. 19:30","title":"Ne a csordát kövessék – így kerülhetik el a befektetők a mentális csapdákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94b72e26-32d1-4240-80ee-e8a2802f499a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tiszta Hollywood lesz Budapest.","shortLead":"Tiszta Hollywood lesz Budapest.","id":"20250408_Nemcsak-Will-Smith-Jennifer-Lopez-is-jon-hozzank-koncertezni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94b72e26-32d1-4240-80ee-e8a2802f499a.jpg","index":0,"item":"5d5dfa24-41ae-45f7-9d02-3023929a3832","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Nemcsak-Will-Smith-Jennifer-Lopez-is-jon-hozzank-koncertezni","timestamp":"2025. április. 08. 08:27","title":"Nemcsak Will Smith, Jennifer Lopez is eljön hozzánk koncertezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2e91dab-fabb-4c83-8dc4-8a67eff264fa","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A mannheimi támadásban egy szélsőjobboldali aktivista súlyosan megsérült, egy rendőr pedig meghalt.","shortLead":"A mannheimi támadásban egy szélsőjobboldali aktivista súlyosan megsérült, egy rendőr pedig meghalt.","id":"20250408_nemetorszag-mannheim-keseles-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2e91dab-fabb-4c83-8dc4-8a67eff264fa.jpg","index":0,"item":"750693d3-220c-4d1e-acdc-8ecbfcc784be","keywords":null,"link":"/vilag/20250408_nemetorszag-mannheim-keseles-oroszorszag","timestamp":"2025. április. 08. 20:40","title":"ZDF: Oroszországban már azelőtt rákerestek egy németországi késelésre, hogy az megtörtént volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"675f25b9-b1a7-4357-a835-e0bc1e9e9419","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Újabb költségvetési átcsoportosításról szóló kormányhatározat jelent meg a hétfő késő esti Magyar Közlönyben.","shortLead":"Újabb költségvetési átcsoportosításról szóló kormányhatározat jelent meg a hétfő késő esti Magyar Közlönyben.","id":"20250408_koltsegvetes-modositas-atiras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/675f25b9-b1a7-4357-a835-e0bc1e9e9419.jpg","index":0,"item":"dfbb1a42-a0e0-4218-a311-7acf7a0d45ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_koltsegvetes-modositas-atiras","timestamp":"2025. április. 08. 09:07","title":"Három nappal az előző módosítás után újra belenyúlt a kormány a költségvetésbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcaca988-382a-4b55-bf1e-6ba5210f5e44","c_author":"HVG","category":"360","description":"Filmkészítésre alapított céget Berkes Bence, aki alig egy hónapja lett a Tisza Párt rendezvényszervező vállalkozásának, az Árad a Tisza Kft.-nek az ügyvezetője.","shortLead":"Filmkészítésre alapított céget Berkes Bence, aki alig egy hónapja lett a Tisza Párt rendezvényszervező vállalkozásának...","id":"20250328_Uj-sajat-vallalkozast-alapitott-egy-Tisza-Part-ceget-vezeto-filmes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcaca988-382a-4b55-bf1e-6ba5210f5e44.jpg","index":0,"item":"48eb47fb-57a9-4b83-852e-28bb91f2ab02","keywords":null,"link":"/360/20250328_Uj-sajat-vallalkozast-alapitott-egy-Tisza-Part-ceget-vezeto-filmes","timestamp":"2025. április. 07. 14:11","title":"Új saját vállalkozást alapított egy Tisza Párt-céget vezető filmes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e8d58d3-8d77-45c4-80e4-5c2ce2d993e8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szokásos módszer az akkumulátor újragyulladása ellen.","shortLead":"Szokásos módszer az akkumulátor újragyulladása ellen.","id":"20250407_Foto-Kontenerben-kotott-ki-egy-kigyulladt-villanyauto-Kajaszon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e8d58d3-8d77-45c4-80e4-5c2ce2d993e8.jpg","index":0,"item":"13880497-a062-4eb8-a40c-c64a7079d08d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250407_Foto-Kontenerben-kotott-ki-egy-kigyulladt-villanyauto-Kajaszon","timestamp":"2025. április. 07. 08:32","title":"Fotó: Konténerben kötött ki egy kigyulladt villanyautó Kajászón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36910c92-bb90-4079-81e6-d6de0a9e6fdf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A tragikus sorsú hajó épp azon az oldalán fekszik, amelyen a süllyedését okozó sérülések keletkeztek, szakértők azonban olyan szimulációt készítettek, amelyből következtetni lehet a mértékükre. ","shortLead":"A tragikus sorsú hajó épp azon az oldalán fekszik, amelyen a süllyedését okozó sérülések keletkeztek, szakértők azonban...","id":"20250408_titanic-3d-modell-sullyedes-szimulacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36910c92-bb90-4079-81e6-d6de0a9e6fdf.jpg","index":0,"item":"e3b72cd5-4208-4983-8807-d958d85fee11","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_titanic-3d-modell-sullyedes-szimulacio","timestamp":"2025. április. 08. 17:53","title":"Újabb titkokat tártak fel a Titanic végzetéről, azt is, hogyan működhetett egészen végig a világítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cad5f2ad-7365-4022-b4bf-f40327490c16","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Akár három évre is börtönbe kerülhet. ","shortLead":"Akár három évre is börtönbe kerülhet. ","id":"20250407_kukkolas-munkahely-vademeles-pecs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cad5f2ad-7365-4022-b4bf-f40327490c16.jpg","index":0,"item":"a21e47b1-0a62-4ab0-8351-b9004db8e572","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_kukkolas-munkahely-vademeles-pecs","timestamp":"2025. április. 07. 10:32","title":"Levideózták a pécsi férfit, ahogy a munkahelyi mosdó ablakán keresztül kukkolta kolléganőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már az ókori olimpiákon is szponzorok segítették a versenyzőket, akkor a poliszok a dicsőségért támogatták a sportolókat. A presztízs ma is sokat számít, de tanulmányok bizonyítják, hogy a szponzorok üzleti eredményeire is jótékony hatással van az ötkarikás játékok finanszírozása.
Az olimpiák kezdete előtt a márkarendőrség rendre végigjárja az olimpiai falut, illetve a versenyeknek otthont adó stadionokat és csarnokokat: a rohamosztagok feladata, hogy eltávolítsanak minden oda nem illő – azaz a versenyeket nem szponzoráló vállalathoz tartozó – logót, illetve márkajelzést.
A szinte szertartásszerűen ismételt „logó-lomtalanítás” célja, hogy semmi, még egy kósza felirat se zavarja meg az olimpiákat támogató vállalatok egyeduralmát. Például azt, hogy a büfékben és az éttermekben az üdítőárusok csupán Coca-Cola-termékeket forgalmazhatnak, és a pénztárakban – készpénz mellett – csupán a Visa hitel- és bankkártyáival lehet fizetni.
A szigor már csak azért sem enyhül, mert a tét hatalmas: az olimpiák bevételeinek átlagosan negyven százaléka származik a szponzori befizetésekből, míg a tévéközvetítések csaknem ötven, a jegy- és emléktárgyeladások pedig valamivel több, mint tíz százalékot hoznak. Ez Rio de Janeiróban - az előzetes adatok szerint - mintegy
kétmilliárd dollárnyi szponzori pénzt jelent, s ebből a legnagyobb rész a 11 olimpiai világpartnerre esik.
Egyebek mellett a Coca-Colára, a McDonald'sra, a Visára, az Omegára, a Samsungra, a Panasonicra, a General Electricre vagy a Procter and Gamble-re. Ezek a cégek 2013 és 2016 között egyenként mintegy 100 millió dollárral támogatták az olimpiai mozgalmat, s cserébe közvetlenül reklámozhatják magukat az ötkarikás versenyeken, illetve reklámkampányaikban is büszkélkedhetnek státusukkal.
Az „elit liga” mellett – amelyhez 2017-ben a Toyota is csatlakozik – még három szponzori kategória van: a hivatalos szponzori, a hivatalos támogatói, illetve a hivatalos szállítói fokozat.
Korán kezdték
A felmérések szerint az emberek leginkább a Coca-Coláról tudják, hogy támogatja a sportrendezvényt, ami nem is véletlen: az atlantai központú cég 1928 óta van jelen a játékokon, az 1932-es olimpián ezer fehér kesztyűs fiatal osztogatta az üdítőt a versenyzőnek és a nézőknek. A második helyen a McDonald's áll, amely 1968-ban szállt be a szponzorálásba. Rióban egyebek mellett a megnyitón is látható McDonald's gyerekekkel hívja fel magára a figyelmet.
A leginkább ismertek között van még az Omega is, amely az 1932-es Los Angeles-i olimpia óta a hivatalos időmérő, és a svájci cég hírnevének igencsak jót tett, hogy a világcsúcsok mellett mindig ott volt a svájci óragyár logója is.
Amatőrökből profik
Az olimpiai szponzoráció úgy alakult át amatőr támogatásból profi üzleti hadjárattá, ahogy az ötkarikás játékok jutottak el az amatőr sporttól a mai profi világig. Az 1896-os athéni olimpián magánemberek adták össze minden komoly számítás nélkül a pénzt, 1908-ig kellett várni az első hivatalos szerződésekig.
Az 1908-as londoni játékokon az Oxo készételgyártó cég volt az első szponzorok egyike, a cég meleg ételekkel kínálta a sportolókat. 1912-ben Stockholmban tucatnyi helyi vállalat vette meg a fotó- és emléktárgy-árusítási jogokat, 1920-ban, Antwerpenben már komoly szponzori szerződéseket kötöttek.
Az 1952-es helsinki olimpián vált széleskörűvé a nemzetközi vállalatok jelenléte. 1964-ig a dohányreklámokat is engedélyezték, Tokióban az Olympic márka tulajdonosai több mint egymillió dollárral szponzorálták a játékokat. A mai szponzori rendszer pedig az 1980-as évek közepén jött létre, ekkor jelentek meg a hivatalos olimpiai világpartnerek.
Az arculat a legfontosabb
A szponzorok leginkább imázsuk javítására vagy fenntartására összpontosítanak, ritkák a konkrét termékeket népszerűsítő reklámspotok. A háztartási vegyiárukat gyártó Procter and Gamble több olimpia óta a bajnokokat világra hozó és az első években támogató anyákat ünnepli reklámfilmjeiben, a Gillette pedig – miközben azért látható néhány borotva is a filmben – a csúcssportolók által végzett kemény munkáról emlékezik meg spotjaiban. A Visa pedig az idén az olimpiai zászló alatt induló menekültválogatottat támogatja, ezzel hitet tesz az otthonukból elüldözöttek védelmének fontossága mellett.
Mérhető nyereség
Bár nehezen mérhető a szponzori tevékenység hatékonysága, több tanulmány is azt bizonyítja, hogy az olimpiát támogató cégek megítélése javul, ami hosszabb távon növeli az eladásokat is. A francia Havas reklámügynökség által publikált felmérésben jó példa volt a 2010-es Deepwater Horizon fúrótorony tragédiája miatt támadások kereszttüzébe került brit olajipari cég, a British Petroleum. A közvetlenül a 2012-es londoni olimpia kezdete előtt készített közvélemény-kutatásból kiderült, hogy
azok a megkérdezettek, akik tudtak arról, hogy a BP olimpiai szponzor, rendre jobb osztályzatokat adtak a cégnek, mint azok, akik nem.
A BP a szponzorságnak köszönhetően jóval inkább olyan cégnek tűnt, amely figyel a környezetre, és elkötelezett a fejlődés mellett.
De a Visának is jót tesz a szponzorság: bár a cég gyakorlatilag ugyanolyan szolgáltatásokat nyújt, mint a legnagyobb vetélytársa, a MasterCard, a Visa olimpiai szerepvállalásával tisztában lévő válaszolók között jóval nagyobb arányban voltak azok, akik igennel válaszoltak arra a kérdésre, hogy a Visát mindenhol elfogadják, vagy hogy elég csak Visa kártyával rendelkezni, és nincs szükség a vetélytársak plasztikjaira.
Figyelemre méltó a Nagy-Britanniában legnépszerűbbnek számító édesipari márka, a Cadbury megítélésének alakulása is: akik tudtak a szponzorságról 75 százalékban nevezték meg kedvenc márkájuknak a céget, míg a „tudatlanok” között ez az arány csupán hatvan százalékos volt.
A játékok – és más sportrendezvények – másik fontos támogatója, az Adidas London után többet kapott vissza, mint amennyit invesztált: a német sportszergyártó szerint London után eladásai több mint 150 millió dollárral nőttek.
Szponzorok trükkjei
Bár a Nemzetközi Olimpiai Bizottság szigorúan szabályozza a szponzori reklámok területét, a tét olyan nagy, hogy egyes cégeknek megéri trükközni. A Kodak például nem volt elsővonalbeli szponzor az 1984-es olimpián, ám az Amerikai Olimpiai Bizottsággal kötött szerződést olyan jól használta ki, hogy az emberek többsége nem a valódi főszponzort, a japán Fujit, hanem az amerikai vetélytársat tartotta főtámogatónak.
Az olimpiák idején is tapasztalható gerillamarketing, illetve egyéb trükkök miatt az emberek nem mindig tudják, melyik vállalat olimpiai főtámogató, s melyik nem az: a felméréseknél általában a válaszolók által említett cégek felének semmi köze az ötkarikás játékokhoz.
A Google-kereséseket a Tisza az európai parlamenti választásokon aratott sikere óta dominálja, az elmúlt hetekben azonban a Momentum és meglepő módon a Mi Hazánk is látható a statisztikában.