szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagy visszhangot keltett a francia sajtóban a londoni The Financial Times cikke. A megbízhatónak tekinthető lap írása szerint a francia kormány megpróbálta eltitkolni, hogy a Renault is trükközött a károsanyagok kibocsátását ellenőrző szoftverrel.

Ségolene Royal környezetvédelmi miniszter a Volkswagen botránya után rendelte el, hogy vizsgálják meg a többi, Franciaországban forgalomba hozott autómárkát is, hátha más gyártó is csalt. Létrejött egy 17 tagú bizottság, amely júliusban adta át vizsgálatának eredményeit a megbízó minisztériumnak, amely később közzétette a jelentést. A konklúzió szerint több gyártónál is furcsaságokat tapasztaltak az ellenőrök, de a megbízható végső következtetésekhez további tesztekre lenne szükség. Ez állt a jelentésben.

A londoni lap párizsi tudósítóját viszont az érdekelte, ami nem volt benne. Ezért hosszasan kérdezgette az állami vizsgálóbizottság tagjait. A 17 tagú testületből hárman is azt mondták: a Renault-nál is tapasztaltak olyan jeleket, amelyek szerint a tesztek jobb eredményt mutatnak, mint amilyet a motorok a tényleges használat során produkálnak. Vagyis a hivatalos vizsgálatra aktiváltak egy rejtett szoftvert. Végül azonban a Renault-t érintő passzus kimaradt a minisztérium által jóváhagyott jelentésből.

A The Financial Times, és az angol lapot idéző francia lapok szerint is azért, mert a Renault részben állami tulajdonban van és a francia gazdasági „grandeur et gloire” vagyis a „nagyság és dicsőség” egyik szimbóluma. A környezetvédelmi minisztérium gyorsan reagált, de a szóvivő szerint szó sincs a gyártó szándékos „állami fedezéséről”. A kommünikében az áll, hogy csupán egy tájékozódó vizsgálat zajlott, amely a jövőben folytatódik és csak később lesz hivatalos, végleges állásfoglalás. A részben állami francia autógyártó vezérkara viszont határozottan elutasította a londoni lap feltevését és azt állította, hogy a Renault motorok működését a tesztek és a tényleges használat során ugyanazok a paraméterek jellemzik. Persze lehet, hogy később a Renault is önvizsgálatra kényszerül. A francia sajtó viszont már most kénytelen lesz ezt megtenni, hiszen egy külső forrás hívta fel a figyelmet fontos belső fejleményekre.

 

Megvan az amerikai alku, legalább 15 milliárd dollárt fizet a VW

A Volkswagen megállapodásra jutott az amerikai autótulajdonosokat képviselő ügyvédekkel és a szövetségi kormánnyal a dízelbotrány miatt benyújtott keresetek rendezéséről, amelynek alapján legkevesebb 14,7 milliárd dollárt kell kifizetnie a német autógyártónak különböző jogcímeken, ezzel azonban csak a perek egy része zárulhat le - közölték a tárgyalásokat jól ismerő, névtelenül nyilatkozó források.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Az Európai Bizottság alelnöke szerint Orbán beteg demokráciát épít

Az Európai Bizottság alelnöke szerint Orbán beteg demokráciát épít

Nem kell karanténba vonulnia annak, aki a romániai választásokról jön vissza Magyarországra

Nem kell karanténba vonulnia annak, aki a romániai választásokról jön vissza Magyarországra

Nem volt ötös a lottón

Nem volt ötös a lottón