Újabb piacot rohannának le Orbánék, még egy ütést kaphatnak Simicskáék

Az Index birtokába került tervezet szerint gyakorlatilag újraépítenék itthon az óriásplakát-piacot. Ez azzal indulna, hogy leszereltetnék az összes óriásplakátot, majd az önkormányzatok a saját területeiken kiválaszthatnák, mely cégek tehetnek ki a mostaniaknál jóval kevesebb és kisebb hirdetéseket. Az Orbán Viktorral összekülönböző Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég az egész üzletét bukhatja – derül ki a cikkből.

  • hvg.hu hvg.hu
Újabb piacot rohannának le Orbánék, még egy ütést kaphatnak Simicskáék

Egyelőre nem tudni, melyik tárcánál készült az Index birtokába került tervezet, amely szerint az óriásplakátok okozta vizuális környezetszennyezésre és az alaptörvényben foglalt egészséges környezethez való alapjogra hivatkozva akarják megszüntetni a reklámzajt, a zsúfolt városképeket.

A jövőben reklámhordozó reklám felülete nem lehetne nagyobb 9 négyzetméternél és a hirdetőoszlopokat csak közművelődési célokra lehetne használni, más reklámokat nem engednének ezeken elhelyezni. Csak utcabútorokat lehetne reklámhordozóként alkalmazni, a plakátragasztást pedig egyáltalán nem engedélyeznék.

Ha valóban elfogadnák ezt a szabályozást, akkor le kell szerelni az összes óriásplakátot, mert azokon a reklám nagyobb, mint 9 négyzetméter, ráadásul ezekre ragasztják a plakátokat. Ilyenből a lap forrásai szerint 25-30 ezer van Magyarországon, amin nagyjából 7-8 plakátcég osztozik. Az óriásplakátok több mint 90 százaléka magánterületen van.

A tervezet speciális önkormányzati engedélyhez kötné a jövőben azt, hogy magánterületen helyezzenek el óriásplakátot. Közterületen pedig az önkormányzatokra bízná a kormány, hogy hová enged reklámokat tenni.

Az önkormányzatoknak mindenkivel szerződést kellene bontania, majd egy városképi rendeletben kijelölni, hol lehet reklámozni, és koncessziós eljárásban kiválasztani az új plakátos cégeket. A szakmabeliek attól tartanak, hogy így csak azok a cégek tehetnek majd ki közterületre reklámhordozót, amelyeket a Fidesz segíteni szeretne. 

Fájni fog, de nem mindenkinek egyformán

A rendelkezés minden, óriásplakátokat birtokló és azokat kiadó cégnek óriási károkat okozna, ha elfogadnák, de pár cég megmaradhatna a piacon a cikk szerint.

A legtöbb óriásplakátja Magyarországon ma a JCDecaux nevű francia multicégnek van, amely a kormány plakátkampányán is szépen keresett. Elvileg nekik lenne a legrosszabb, mert nagyjából nyolcezer plakátot buknának el. Ennek a társaságnak van viszont a legtöbb utcabútoros hirdetőhelye, például megállókban, amelyekben továbbra is lehetne elvileg reklámokat elhelyezni.

A tervezet nem tiltja be a villanyoszlopokról lógó hirdetéseket sem, ilyen reklámokat kirakni viszont egy cégnek, az ESMA Zrt.-nek van joga. Ebbe a cégbe 2015-ben szállt be az Orbán Viktorral jóban lévő Garancsi István.

Az új szabályok végleg rendeznék azt a harcot, ami a Simicska-Orbán szakítás után a Publimont hirdetőoszlopai körül zajlott. Ezeket a fővárosi önkormányzat megpróbálta kiszereltetni, majd Simicskáék kopasz biztonsági őrökkel védették őket, majd a bíróságon pert nyertek. A kormány a hirdetőoszlopos reklámok betiltásával azonban végig csinálja azt, amire Tarlósék nem voltak képesek, és végleg becsukja Simicska egyik fontos üzletét – fogalmaznak a cikkben.

A tervezetben szereplő ütemterv szerint már október végén vagy november elején hatályba is lépne az új reklámozási szabályokat lejegyző törvény, 2017. november 30-tól pedig már egyáltalán nem lehetne a régi szabályok szerint reklámozni. A következő egy évben pedig az önkormányzatoknak kellene felmondaniuk a szerződéseiket 7 hónapos határidővel, majd rendeletbe foglalni, hol is lehet később reklámozni.

A plakátcégeknek 2017. december 1-ig kellene leszerelniük a plakáthelyeiket, saját költségen, de a felmondott szerződésekért állítólag kártalanítanák őket.

Az ügyben megkérdezte az Index a Miniszterelnökséget, de egyelőre nem kaptak választ.

Beszéltek piaci szereplőkkel is, akik szerint a kormány teljesen legyalulhatja a köztéri reklámpiacot és bedarálna egy egész iparágat. A változás nagy ütés lenne a nyomdáknak, reklámragasztóknak, hasonló cégeknek, amelyek most nagyjából 10 ezer embernek adhatnak munkát.

Nem is beszélve azokról a tulajdonosokról, akiknek a magánterületén az óriásplakátok most állnak, és akiknek ezekért bérleti díjat fizetnek a cégek. Bevételkiesés lesz emellett az önkormányzatoknak is, az új rendszerben pedig messze nem lehet majd annyi köztéri reklámot kitenni, mint most lehet – jósolják.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.