Tetszett a cikk?

Egy vita miatt nincs, aki takarítsa az ecseri vasútállomást. A település problémája nem egyedi, pedig az ország egyik legforgalmasabb elővárosi vonaláról van szó.

Hiába várják a MÁV hómaróit az ecseri vasútállomás utasai: a Budapest melletti település egy vita foglyává vált, emiatt a település nem takaríthat, a vasúttársaság meg nem teszi. Ecser egyike annak a két tucat településnek, ahol 2010 után az önkormányzat vette át a vasútállomás vagy megálló üzemeltetését a MÁV-tól. A település ezt az után kérte, hogy az állomás felújítását követően jegypénztáros helyett automatával oldották meg a jegykiadást, a váróterem pedig üresen maradt.

A feladatot a helyi önkormányzat kommunális szolgáltató cége látta el 2014 végéig, amikor lejárt az erről szóló szerződés. 2015-ben sikertelenül próbálták a felek meghosszabbítani, közben az önkormányzat – a korábbi éves 1,6 millió forintos díj helyett – ingyen látta el az állomás és az épület karbantartását.  Hosszabb egyeztetés kellett ahhoz, hogy a peront is tisztán tarthassák, ez ugyanis üzemi terület, így a takarításhoz is tanfolyamot kellett elvégezni – mondta el a hvg.hu-nak Gál Zsolt polgármester.

Fazekas István

Az elmaradt díjat később kifizette a MÁV, ám 2015 novemberében úgy döntöttek: mégsem írják alá a megújított szerződést sem Ecserrel, sem a többi hasonló helyzetben levő településsel. Ezt akkor úgy indokolták, hogy új konstrukció megalapozásán dolgoznak az állomások fenntartására, részben saját erőforrással, részben közfoglalkoztatottakkal, az önkormányzatokkal is együttműködve.

Ötezer forint évente kaszálásra

A végül 2016-ban ismertetett feltételek között azonban több is elfogadhatatlan volt a települések számára – emelte ki a 3600 lakosú Ecser polgármestere. A MÁV például azt szerette volna, hogy az önkormányzat feladata legyen az utasok biztosítása. A jegy megváltásával a vasúttársaság biztosítást is kínál utasainak, ha például valaki a peronon balesetet szenved, annak fizet. Ez azonban egy kistelepülés számára nehezen vállalható. Ha például valaki a karját töri, azért 800 ezer forint jár neki – ez a MÁV-tól korábban kapott éves díj fele.

Volt azonban még egy kellemetlen meglepetés: a korábbi díjat a MÁV a felére – nagyjából 800 ezer forintra – akarta csökkenteni. Az  állomásépület nyitására és zárására, illetve a fű kaszálására például évi ötezer forintot ajánlott. Ez az összeg úgy jött ki, hogy a MÁV évi két kaszálással számolt az állomás területén. Az önkormányzat ezt két-három hetente teszi meg (miután a szolgáltató cég dolgozói elvégezték a perontakarításhoz szükséges munkavédelmi oktatást).

Fazekas István

Itt akadt el az egyeztetés, még nyáron – tette hozzá Gál Zsolt, aki azóta tucatnyi e-mailt és több tértivevényes levelet is írt az önkormányzat javaslataival, ám választ egyikre sem kapott. Arra sem, amelyikben azt kérte, hadd nyissák meg az üresen álló várótermet, legalább amikor a leghidegebb volt az idő. Amikor viszont esőbeállót építettek volna vagy biztonsági kamerát akartak felszerelni, más volt a gond: azt csak a MÁV tervei alapján tehették volna, így viszont a költségeik megsokszorozódtak. A biztonsági kamerák esetében például a saját kalkuláció 250 ezer forintra jött ki, a vasúttársaság által elvárt kiadás viszont 1,5-2 millió forint között volt.

Frissen felújítva

Az ecseri állomás az Újszász–Szolnok-vonalon található, amelyet néhány éve újítottak fel. A projekt 2016 tavaszán nívódíjat is elnyert – egyebek között az ecseri állomásépület megújításáért.

Ennek ellenére nem ment zökkenőmentesen a fejlesztés: Ecseren a parkoló építése maradt el, Mendén viszont az állomásépület állt több éven keresztül tető nélkül – azóta befedték, aztán be is zárták. A szőlősnyaralói állomás épülete pedig a projekt lezárása előtt állt hosszú ideig készen, de szintén zárva – egy mellételepített konténer szolgált jegykiadó helyként.

Fazekas István

A mostani hóhelyzet tehát nem érte váratlanul ezeket a településeket, ám a megoldás nem egyszerű: a MÁV ugyanis a síkosságmentesítést is szabályozza. Azt a társaság által előírt hómaróval és vegyszerrel lehet végezni. Ez megint több százezer forintos költség, amit szerződés nélkül (tehát ingyen) nem vállal az önkormányzat - mondta a polgármester. A vasúttársaság lapunknak cáfolta, ohgy speciális hómaró vagy vegyszer használatát várná el.

A MÁV mindenesetre pénteken jelezte a polgármesternek, hogy elvégzi a peron letakarítását – a szabály szerint ezt hat órán belül kellett volna megtennie, ám amikor ez elmaradt, az önkormányzati szolgáltató cég kezdte meg a munkát.

A MÁV lapunk érdeklődésére azt is jelezte, hogy a polgármester leveleire már elkészült a a társaság válasza, amely tartalmazza az üzemeltetési költségekre vonatkozó álláspontját is. Cáfolták azonban, hogy az utasbiztosítás átterhelését várná el a MÁV az önkormányzattól, csupán az átadott tevékenység el nem végzéséből fakadó felelősségvállalás lenne része a megkötendő szerződésnek.

Pedig a MÁV nem sajnálja a pénzt létesítményei tisztán tartására. A vasúti létesítmények karbantartásával foglalkozó MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Korlátolt Felelősségű Társaság 2016 januárjában kötött 3+1 éves keretszerződést a Budapest Kelet- és Dél-Alföld Nagyrégióban található 424 állomás (szolgálati hely) takarítására, hó- és síkosságmentesítésére. (Természetesen azokon a településeken, amelyekkel nem köt vagy kötött megállapodást a társaság, tehát Ecser sem része a keretszerződésnek.)

Ezért a társaság összesen 4,4 milliárd forintot fizet, ami a Népszabadság akkori cikke szerint nagyjából másfélszerese a korábbi éves keretösszegnek, egy állomás esetében pedig átlagosan 10,4 millió forint. Ez egy évre lebontva 2,6 millió, ami többszöröse annak az összegnek, amit a MÁV az ecseri állomás tisztán tartásáért felajánlott az önkormányzatnak. A társaság lapunknak jelezte: nem olyan nagy a különbség, mivel az önkormányzatok csak az utasforgalmi területek gondozásában vesznek részt, a másik esetben szereplő vállalkozók viszont üzemi területen is végeznek munkát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!