szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Eddig a pékségek, ételbárok, büfék, gyorsvendéglők a még friss, de megmaradt termékeiket egyszerűen kidobták. Ezek az élelmiszerek másnap már nem adhatók el, legalábbis a minőségre nagyon kényes francia fogyasztóknak nem. Eddig így volt.

Most viszont remek üzlet kínálkozik a vendéglátósnak és a fogyasztónak egyaránt, egy új applikációnak, a Too Good To Go (TGTG)-nak köszönhetően. Tavaly júniusban indította a bizniszt egy párizsi startup és ma már szinte az összes francia nagyvárosban működik. A vendéglátósok a kora esti záróra közeledtével elküldik ajánlatukat a TGTG-hez, a fogyasztók pedig elkezdik böngészni az így összeállt elektronikus étlapot. Friss pékárutól, a szendvicseken át, hamburgert, kínai, japán, indiai, vietnami vagy jellegzetes francia ételeket egyaránt választhatnak. Persze egy közeli büfé vagy bolt kínálatából, mert házhoz szállítás még nincs. De érdemes lesétálni a pékhez vagy a gyorsvendéglőbe, mert minimum hatvanszázalékos az árengedmény.

Egy komplett, bőséges vacsora 15 euró helyett 6-7 euróért, de néha még kevesebbért is kapható. Az öt-hateurós szendvicsek, saláták, burgerek pedig szinte már ingyen vannak 2-3 euróért. A rendelés, a fizetés az applikáción keresztül bonyolódik, a kereskedő minden tranzakcióval automatikusan egy eurót utal a TGTG-nek. Így mindenkinek megéri. A szemétbe szánt kajából még némi jövedelme lesz a vendéglátósnak, az éhes rendelő „bagóért” jut jó kajához, továbbá a keresletet és a kínálatot összehozó cég is kasszírozhat jövedelmet. Közben jelentősen csökken a kidobott, de még fogyasztható, sőt élvezhető élelmiszer mennyisége. 

 A hivatalos becslések szerint a francia áruházláncok évente 2,3 millió tonna élelmiszert dobnak ki, az éttermek és a vendéglátóhelyek pedig 1,5 tonnát.(A magyar helyzetről korábban már mi is írtunk.) A pocsékba ment, de még ehető kaják mennyisége sose lesz nulla, de a TGTG-nek és a hozzá hasonló kereskedelmi kezdeményezéseknek köszönhetően jelentősen csökkenthető. Hasonló kezdeményezések már működnek Dániában és Angliában is. 

 Lucie Basch, a TGTG alapítója elmondta a Le Figarónak, hogy a jótékonysági szervezetek csak onnan gyűjtenek élelmiszert, ahol azt viszonylag nagy mennyiségben tehetik. A kis vendéglátóhelyekre már nincs energiájuk, kapacitásuk. A TGTG viszont ezekre építi a bizniszt és így nem konkurál a karitatív szervezetekkel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!